A robotok már a spájzban vannak – Mi lesz veletek, cukrászdák, közértek, hús- és tejüzemek?

A mindent behálózó internet, a mesterséges intelligencia fenekestül forgatja fel, mi, hogyan kerül a konyhánkba. Mit kezdhet mindezzel egy cukrász, egy kereskedő vagy egy élelmiszeripari cég? Hogyan kerülhetnénk ki jól ebből a forgószélből?
A fogyasztó nem király már, hanem félisten
A telefonom majd minden nap megkérdezi, hogy mit kérek a szokásos tej, kifli, parizer és sajt mellé, és munkából hazafelé felkapom az összekészített csomagot. Persze hiányzik a bolt, ezért szombatonként az ember elmegy a termelői piacra, vagy egy gasztro fesztiválra, ahol meg is rendelheti az ott látott ételeket, vagy az azok összetevőit (és egy kis ajándékot) tartalmazó pakkot.
A fiam születésnapjára laktózmentes, sós tortát szeretnék, mozdony alakút, ha lehet, áramszedővel. Az új 3D-s ételnyomtatójára büszke cukrász, kéri, küldjek képet, amihez hasonlítson, illetve azt kérdezi, klasszikus, legó vagy minecraft formavilágot szeretnék-e. (...)
A jövőben a beszerzést internetes platformokon keresztül intézzük, az árut kihozzák nekünk. Nálunk ez a folyamat még csak az elején tart, habár tíz év alatt tízszeresére nőtt az online vásárlások értéke, már az emberek fele vásárol mobilon karácsonyi ajándékot. A világ gazdagabb részein azonban már rogyadoznak a kereskedelmi óriások, az üzletek nem csak a városközpontokból, hanem a plázákból is kezdenek eltűnni. A nagy kereskedelmi láncok előre menekülnek. Saját internetes platformokat építenek, hatalmas adatvagyonukat használva keresik, hogyan tudnak élményt nyújtani a vevőiknek.
A ma megszokott kiskereskedelem életében valószínű a diszkontláncok az utolsó nagy dobás. A jövő négy dologról szól:
Ki hogyan tud bejutni a fogyasztók képernyőire?
Ki tudja minél kényelmesebben és gyorsabban eljuttatni a vevőkhöz az árut?
Ki tud nagyobb élményt nyújtani a vásárlóknak?
Ki tudja mindezt a lehető legolcsóbban megszervezni?
(...)