Some elements on this page did not load. Refresh your site & try again.

VARGA DOMOKOS GYÖRGY művei itt és a wikin

Hazaárulás, hogy Brüsszel kivégezné az európai autóipart – Várkonyi Gábor a Makronómnak

Az európai baloldal és zöldek, illetve az unión kívüli hatalmak által megvásárolt brüsszeli politikusok elkezdték megsemmisíteni az európai autóipart. Óriási támogatást adunk Kínának, amikor sorozatos büntetésekkel és széndioxid-szabályokkal sújtjuk az egyik utolsó megmaradt európai ipari sikerágazatot. Hazaárulás, hogy a tervgazdálkodást folytató Brüsszel arra kényszeríti az európai cégeket, hogy Kínától vásároljanak eurómilliárdokért akkumulátorokat, mert fájdalmasan hiányzik majd ez a pénz az európai gazdaságból. Az elektromos autóknak van létjogosultsága, de nem fűnyíróelven kellene kezelni az átalakulást Várkonyi szerint. Interjúnk.

 

– Brüsszel úgy döntött, hogy egy évtized alatt harmadával kell csökkenteni az átlagos széndioxid kibocsátást a személyautók esetében. Helyes döntés volt?

 

– Számomra megdöbbentő, hogy az unióban olyan hasraütés-szerűen meghatározott széndioxid-kibocsátási korlátozásokat erőltetnek, ami nyilvánvalóan nevetséges és másképp nem, csak elektromos autóval lehet teljesíteni. Rengeteg emberrel beszélek napi szinten, köztük autóipari vezetőkkel és mérnökökkel. Ők belülről látják az autóipart és nem tudnak nem arra a következtetésre jutni, hogy Brüsszel részéről politikai vagy gazdasági alapon az európai autógyártás nagyon erőltetett kivégzése zajlik.

 

– Nem csak arról van szó, hogy kevesebb káros anyagot bocsáthatnak ki az új járművek?

 

– Nem, mert azt, amit az unió jelenleg elvár az autógyártóktól, egyszerűen nem lehet teljesíteni. Ezért most harapófogóban vannak az európai autógyártók: ha nem csökkentik a széndioxid-kibocsátást, akkor olyan büntetéseket kell fizetniük a nagyjából két év múlva életbe lépő szabályok szerint, ami a két évi nyereségük, azaz hirtelen a két év alatt kitermelhető nyereség egészét kellene befizetni Brüsszelnek büntetésben. Tegyük hozzá, hogy a széndioxid az üvegházhatást erősíti fel, de a kipufogógázokban lévő számos károsanyag teljesen más és azokat már rendkívül jól tudja csökkenteni az autóipar.


– Mi lesz a beszedett büntetéssel?

 

– Hogy ezekkel a brutális pénzekkel mit kezd Brüsszel, arról a mai napig hallgat mindenki. Ha arról lenne szó, hogy az unió mindenkit rettenetes milliárdokra megbüntet – autógyártónként többmilliárd euróra éves szinten – de ezt a pénzt visszaadja a gyártóknak és ebből fejleszthetnek elektromos autót vagy jóváírhatják akkumulátor-fejlesztésben, még ez is durva beavatkozás lenne a piac működésébe. De legalább érteném a brüsszeli logikát, hogy merre vezet az út. Amit az egyik oldalon elvesznek, azt azért mégis otthagynák a cégeknél, ösztönözve, terelve őket valamilyen irányba, ügyelve arra, hogy továbbra is versenyképesek maradjanak a világpiacon. Így viszont csak megsemmisítenek egy iparágat és százezreket tesznek munkanélkülivé.

 

– Merre tart az autóipar jelenleg?

 

–  Azt látjuk, hogy Kína nagyon brutálisan erőlteti az elektromos-autó kérdést és azért erőlteti, mert a kínaiak nem képesek versenyre kelni a hagyományos európai autóipari technológiákkal. Nincsen emögött semmiféle környezetvédelmi megfontolás vagy magasztos ideológia. Csupán annyi, hogy Kína teret akar nyerni az autógyártásban, de az európaiakkal nem tudja felvenni a versenyt. Ha viszont az elektromos autózás lesz mindenhol a kívánt és elérendő cél az unión belül is, akkor Kínának nyert ügye van, mert az európai versenytársait megkerülte. Az európaiak és Kína elektromos autózásban már egyszerre és ugyanúgy állnak a startvonalra.

 

– Tehát a kínaiak, mivel az évszázados európai technológiákkal és cégekkel nem tudnak versenyre kelni, egy teljesen új pályára terelik a küzdelmet. Olyan új pályára, ahol már az ő saját, új szabályaik szerint kell játszania mindenkinek.

 

– Kína más pályára terel minket egy olyan játékban, amiben eddig száz év előnyünk volt. Korea ezt még nem tehette meg, ők a nyolcvanas évek végén pörgették fel és kezdték komolyan venni az autóipar fejlesztését. Kellett nekik harminc év ahhoz, hogy világszintű játékosokká váljanak. Harminc év megfeszített munkája és nagyon kemény állami támogatás kellett a hazai cégeiknek, hogy létrehozzanak egy olyan autóipart Koreában, ami világszinten is a 4-5. helyen van. De a koreaiaknak még az európai és amerikai gyártókkal azok saját pályáján kellett felvenni a versenyt. Nem mást kellett gyártaniuk, hanem ugyanazt, csak jobban. Kína viszont nem menne végig ezen az évtizedes folyamaton és inkább az elejétől kezdené a versenyt.Tudja, hogy mára a hibrid vagy elektromos autókhoz szükséges alkatrészek az ő kezében vannak. Rengeteg fronton zajlik egyszerre háború egymás kiszorítása érdekében. Nemzetközileg egyébként az amerikai gyártók jelentősége is visszaszorulóban van, legjobb esetben is stagnál – de ami stagnál, az a mai világgazdaságban visszaszorulóban van. Az európai gyártók pedig végig a belsőégésű motorokra tettek, mert ez az egyetlen logikus és értelmezhető technológia még ma is, még környezetvédelmi szempontból is, ha azt a szempontot is figyelembe vesszük, hogy ösztönzők nélkül mire vágyik ténylegesen a piac. A nap végén ugyanis pénzt kell termelnie egy autógyárnak, a vásárló pedig olyan, hogy nem szeret a megszokott kényelméből lejjebb adni, pláne nem magasabb áron.

(...)

Tovább a cikkhez

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Címkék:

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

MOGY-embléma_kicsi.png
Blogos rovatok

Levelezés, kapcsolat: 

 

VERZÁR ÉVA  vosa@t-online.hu