Some elements on this page did not load. Refresh your site & try again.

VARGA DOMOKOS GYÖRGY művei itt és a wikin

Diákolimpia és ami mögötte van

 

Szegeden lezajlott a harmincadik (International Biology Olympiad = IBO), amelyen a magyar (20 év alatti) versenyzők 4 aranyérmet szereztek. Az eredmény értékeléséhez nem árt pár adatot tudni.

 

77 ország 286 versenyzője vett részt a megmérettetésen, a kiosztott érmek száma 31 arany, 55 ezüst és 87 bronz volt. Ebből szereztek meg a fiataljaink 4 aranyat.

 

Egyébiránt 2010. óta veszünk részt a versenyeken, ahol  (a mostanit kivéve) 5 arany-, 20 ezüst-, és 11 bronzérmet szereztek a mieink.

 

A beharangozott hír értéke tehát úgy ítélhető meg, ha a teljes adatsort ismerjük, azaz mennyiből hányat nyertünk.

 

Ellentmondás?


Ismeretesek a PISA felmérések, amelyek az európai országok diákságainak képességeit rangsorolják. Kezdetben a 34 vizsgált országból a 33. helyet értük el, majd egy helyet rontottunk. Ezzel szembe helyezhetjük a biológiai diákolimpián most elért eredményeinket, hozzátéve, hogy a különféle nemzetközi versenyeken rendszeresen figyelemre méltó eredményeket érnek el fiatal versenyzőink.

 

A „titok” megfejtésére (többek között) a 10 unokánk véleményét is kikértem. Arra voltam kíváncsi, hogy a magyar fiatalok genetikai okokból a legbutábbak Európában, vagy más befolyásoló tényezővel is számolnunk kell.

Száz szónak is egy a vége. Az unokák számtalan indokot soroltak fel, amikor arról faggattam őket, mi okozhatja ezt az ellentmondást. A végén kikristályosodott, hogy a dolog hátterében a tanárok szerepe játszik elsősorban, hiszen sok esetben fordult elő, hogy a diákok kedvenc tantárgya „nemszeretemmé” vált, illetőleg egy utált tárgyból imádott lett. A változások oka kizárólag a tanárok személye volt (bár valamelyest a tananyag összeállítása – tankönyvek stb. – is közrejátszottak a változásban).

 

Megállapítás

 

Kétségtelenül van különbség a diákok értelmi képességei között, de a diákság összeredményeinek alakulását a tanerők felkészültsége és a diákokhoz való viszonya határozza meg.

 

Mindezt már mint egykori diák, mint szülő és nagyszülő, mint aki a felsőoktatásban eltöltött 25 évig kolléga, és az elmúlt 16 évben az oktatás híreit, eredményeit, hátterét elemző közgazdász, tanár erősítem meg.

 

A gyermekeink magával született kíváncsiságát a létszámában egyre növekvő képzetlen tanárok kiölhetik, de a néhány oktató eredményei bizonyítják, hogy elsősorban nem a gyermekeinkben van a hiba.

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

MOGY-embléma_kicsi.png
Blogos rovatok

Levelezés, kapcsolat: 

 

VERZÁR ÉVA  vosa@t-online.hu