Az MTA segítséget ajánl egy szakmai konszenzuson alapuló Nat létrehozásához
A Magyar Tudományos Akadémia (MTA) tudós testülete továbbra is kész segítséget nyújtani egy az érintettek szakmai konszenzusán alapuló Nemzeti alaptanterv (Nat) létrehozásához – közölte az intézmény kedden az MTI-vel. Az Emmi közleményében úgy reagált: a minisztérium be akarta vonni az MTA-t a Nat megújításába.
Az MTA közleménye szerint a Közoktatási Elnöki Bizottság a teljes tudós testület véleményére, száznál több szakember munkájára támaszkodva értékelte a Nemzeti alaptanterv 2018. augusztus 31-én vitára bocsátott tervezetét, rámutatva annak kérdéses mozzanataira, és felajánlotta segítségét a további munkálatokhoz.
„A tudományos közösség azt tapasztalja, hogy a nyilvánosság kizárásával elvégzett átdolgozás eredményeként 2020. január 31-én egy kormányrendelet olyan Nemzeti alaptantervet léptetett hatályba, amelyet több pedagógusszervezet pedagógiai, tananyag-szervezési és tartalmi szempontból aggodalommal fogadott” – írták.
Hozzátették, hogy továbbra is készek szakmai segítséget nyújtani a Nat, illetve a kerettantervek kialakításához és a megszülető tankönyvek lektorálásához.
Együttműködési igény esetén az MTA megszervezi a bevezetés tapasztalataival kapcsolatos szakmai eszmecserét, amelynek során – komplex hátterével – segítheti a tanulási területek közötti kapcsolatok erősödését is – írták.
Emmi: A minisztérium be akarta vonni az MTA-t a Nat megújításába
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) szerint meglepő a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) közleménye, amelyben felajánlja segítségét egy szakmai konszenzuson alapuló Nemzeti alaptanterv (Nat) létrehozásához, mert a minisztérium évekkel ezelőtt be akarta vonni az MTA-t a Nat megújításába, de az akadémia visszalépett.
A minisztérium az MTI-hez kedden eljuttatott közleményében azt írta: az Emmi oktatásért felelős államtitkársága 2017-ben, Csépe Valéria akadémikussal egyetértésben, be akarta vonni az MTA-t abba a projektbe, amely a Nat megújítását is célozta, ettől azonban az MTA visszalépett.
Hozzátették: meglepő az MTA nyilatkozata azért is, mert a Csépe Valéria akadémikus irányításával készült anyagot a rendkívül széles szakmai és társadalmi egyeztetése során az MTA is véleményezte, és több javaslata bekerült a módosított Nat-ba.
„Míg a módosított Nat-ot csupán néhány, kevés taggal rendelkező balliberális szervezet bírálja, addig a megújított alaptantervet nagyságrenddel nagyobb szervezetek és a közvélemény legnagyobb része támogatja” – közölték.
„A Nat vállaltan hazafias, gyermekközpontú, tanárbarát és 21. századi. Az a cél, hogy a magyar diákok az iskolában megismerjék a nemzeti kultúrájukat, jobban értsék a történelmi és természettudományi összefüggéseket, eredményesebben tanuljanak nyelveket, az iskolában életképes tudást szerezzenek” – fogalmaztak.