Darai Lajos: Naplóbölcsességeim 1388.
1388.
Szabad-e elintézni közlendőnket egy képpel,
igaz lenne, hogy a kép többet mond ezer szónál,
mi a helyzet a magyar nyelv képi jellegével,
csak kevesek jellemzője elvont gondolkodás?
Nem, nem szabad lecsökkenteni mondanivalót
a maga teljességéből, mit szavakkal mondunk
egész mondatokban, elszegényíteni képpé,
szószerint, ami rajzot vagy fényképet jelenthet.
Szoktak persze ilyet elénk lökni vagy tárni,
de akkor is hangzik a magyarázat, mi az,
mert mintha szükségünk lenne ábrázolásra is
olvasott szöveg mellé, vagy szóban mondottakhoz.
No, de akkor tisztázzuk, mit látunk a képeken,
a tyúk volt-e előbb, vagy a tojás, fogalmakra
van szükség, hogy azonosítani tudjunk rajta
szereplőket, azt pedig beszéd útján szerezzük.
Már a csecsemőt is szavakban fürösztjük egész
nap, míg a kádban naponta csak egyszer, nem elég
persze sokszor a beszéd, kezünkkel mutatjuk meg,
mely tárgyakról van szó, de hangsúly a beszéden van.
Visszafejlesztenek tehát manapság bennünket,
a ránk zúdított képözönnel, mert nem tudhatjuk meg
ott, akkor hirtelen, miről is van szó, oly gyorsan
változik a kavalkád, felirat is alig van.
A képaláírásokat pedig elkapják, még
mielőtt tudatosítanád értelmét, ki van
számolva ez, hogy hiányérzeted támadjon és
keresd újra, fordulj felé, mit eléd tálaltak.
Ellenben ott vannak ama hosszú regények, nincs
bennük kép eredetileg, mégis megértjük a
gondolatmenetet, melyet oldalakon által
csepegtet belénk az író, a figyelmünk kitart.
A nyelv pedig annál erősebb, mennél hűebben
adja vissza azt a valóságot, amit általa
tapasztalunk egyébként, csakhogy itt a közlés van
a középpontban, valakitől valaki felé.
Mit egész életemben megszereztem másoktól,
adom vissza, de nem ugyanazoknak, a nyelv így
élő kapocs nemzedékek között, és az okos így
tanítja a tudatlant, rutinos rutintalant.
Ebben van főszerepe elvi szinten születő
képnek, mennél pontosabb, velősebb, annál többet,
jobbat tud átadni abból, ami átadandó,
szándék s óhaj találkozik, kiegyenlítődik.
Ennyire el van a tárgyaktól vonatkoztatva
tehát minden megnyilvánulásunk egymás felé,
érzékszerveinkből eszünk elméletté farag
világot, így tudjuk élvezni szép cifraságát.
Comments