Darai Lajos: Naplóbölcsességeim – 991. (helyesbítve)
991.
Növekedés és rugalmasság az élet két legjobban jellemzője,
de aztán mégis előbb az egyik áll meg, aztán a másik is veszít
legkedvezőbb állapotából, legalábbis látszatra és felszínesen,
azaz nem eszmeileg, hanem anyagilag nézve, mert egyébként
elvont értelme a két fogalomnak kimeríthetetlenséget mutat.
Itt hirtelen most annyi mindent érintettünk, hogy egy élet nem
lenne elég megválaszolni kérdéseit, mert azok vannak, hiszen
hogy sem a fák nem nőnek az égig, se az emberek örökké, csak
egy bizonyos korig és magasságig, máris agytörő lenne, ha nem
néztünk volna már a gének körmére, illetve hatásának a végére.
Ennyiben megállapodhatunk, hozzátéve, hogy amit egymásra
rakó növekedésnek mondunk, a teljes kifejlődésünk után ugyan
megáll, de valahogy mégis tovább növünk, és alkatrészenként
lecseréljünk bennünk, rajtunk szervezetünket, észrevétlenül, de
már a régiek is tudták, hogy a testünk 7 évente egészen megújul.
Hogy némely része még hamarább is, szintén nem túl érdekes,
mert tovább kell lépnünk a rugalmasságunkat megtekinteni,
hiszen itt is látszik, hogy a testünk frissessége, fiatalsága csak
felszín, hiszen viselkedésben, akaratban inkább észrevetten,
vagy csak öregen mutatunk ebben legtöbbet, azaz türelemben.
És ha már az érzelmi–eszmei síkon vagyunk, itt a növekedés
szintén határtalan befogadásból származik, ám nem biztos,
hogy ennek nincs korlátozása, hiszen világnézet-függő lett
a legtöbb ismeret, amit elfogadunk vagy elvetünk, mert vagy
erősítik, vagy ütik, addig megtanultak, jól elképzeltek körét.
Itt kellene már igen korán belépni a rugalmasságnak, de azt
bevonni nem is olyan könnyű, hiszen előbb szilárdan meg kell
épülnie a nézetrendszernek, bizonyosságokig jutni, hogy ahhoz
képest a kiegészítőt, valami eltérőt el tudjunk fogadni, netán
elvi síkon teljesen újat, azaz megváltoztatni alapoktól mindent.
Mert hát, valljuk be, mi értelme lenne a tudás keresésének, örök
növekedésének, ha nem lenne helye, nem tudna tovább bővülni,
mert a sok-sok új ismeret között egyre több lenne, sőt a többség,
ami eltér az addigiaktól, különben nem lenne új, egyre inkább
szembefordulva velük és igényelve az ismeretek új rendszerét.
Új és régi viszonylata, kapcsolódása tehát kulcskérdés kell hogy
legyen minden műveltségben, ám a korosztályok helyett inkább
a nemzetséget kell alapcsoportnak venni, ahol három vagy négy
nemzedék is egyszerre megszólalhat, képviselve a maga érdekét,
meglátásait, és van mód megegyezésre jutni a különbségekben.
Megismerni a másik álláspontját nélkülözhetetlen a sajátunk
megítéléséhez is, és éppen ama növekedési és rugalmassági
tapasztalatok bősége, illetve hiánya lehet a mérce, ami révén
én a többiekét, ők az én nézetemet megítélik, megítélem, így
belátva a téves út lehetőségét és elvetve, vagy a célravezetőt.
De épp az üdvösségét megismerve, kidolgozva, és elvállalván
érvelve mellette, hogy másokat meggyőzzünk róla, teljesedik
ki tudásunk és képességünk igazán, átadható alakra, mert ha
csak magunkban morfondírozunk, naplónkba írunk sok bölcs
tanácsot az utókornak, aligha jut el oda, vagy lesz érdemes rá.
Nem véletlen tehát, hogy utánzással lehet a legkönnyebben és
legjobban elsajátítani a szükségeseket, s ami során a tanítóban
felmerülhet a tanítandó jobbító változtatási igénye, tanulónak
pedig adódik a kívülről jövő tekintet bíráló többlete, hogy ő is
hozzá tegye az élethez, amit sikerült neki magában megérlelni.
Comments