Darai Lajos: Naplóbölcsességeim – 1036.
1036.
Létezésünkhöz születésünk szükséges, amint a halál meg
elveszi, ezt azonban csak onnan tudja mindenki, hogy látta
másokon és magára veszi, nem is tehet mást, úgy gondolja,
mert kivételt még nem adott a világ, de hogy ez alól a világ
sem kivétel, már csak következtetés, nem mindenki vallja.
Mert e kiterjesztése tapasztalatunknak mára már talált ugyan
sok bizonyítékot, a hőhalál elmélettől a végtelenül nem tágul-
hatás miatti összeroppanásig, de mindig fennmarad a kérdés,
mi volt előtte, s hová lenne a világ, semmi-e a semmi, hiszen
ez szüleink esetében nem merül fel, van testük, lesz holttestük.
A mi fogódzónk a lelkünk szellemi természete, hogy nemcsak
testünk egészének összhangjaként kiváltódó mivoltunkról van
szó, hanem a többi lélek szelleméhez is kapcsol bennünket, s
e viszonylat túlmutató is lehet halál utánra és születés előttre,
de nemcsak a többiek felé, hanem a szellemiség szülője felé.
Akit szükségtelen megszemélyesíteni, ha személyiségünknek
a forrása, de addig azért persze sok mindennek kell történnie,
hogy egyediségből egyéniséggé, majd személyiséggé legyünk,
mi miatt gyanús, hogyha e kezdeti hiányosságaitól eltekintünk,
csak következetlenül gondolhatunk öröklétre vele kapcsolatban.
Épp ez a kulcs annak tüzetesebb vizsgálatában, hogy a szellem
forrása micsoda, csoda-e, vagy várható és visszavezethető rá,
sajátos eredménye kifinomulttá váló, elmévé levő agyunknak,
vagy kívülről kapva növekedéssel beüzemelendő, különbségét
az ember saját adottságai okozzák, de mi a háttérben ugyanaz.
És hogy ez a hatás nemcsak ránk érvényesül, hanem bizony az
egész világunkra, az egész világmindenségre, nemcsak létezők
léthez való viszonya mutatja ezt, így tehát ott kell lennie kezdet
és vég mögött, fölött, alatt, előtt és után, hanem éppen e szellemi
végtelenség az, amit a világunk mint legsajátabbat nekünk mutat.
Az anyag rendezettsége, ereje kimeríthetetlensége másként nem
magyarázható, még fel se fogható, csak ha tudatosságot vélünk
benne vagy háta megett, mely akarat érvényesítése külön kérdés,
s örökké tevékeny teremtőt, gondviselőt tételez fel, aki világterv
birtokában volt eleve, amit aztán a létbe helyezéssel kivitelezett.
És a legkisebb részecske is tudja azóta a dolgát, és olyan kemény
szükségszerűséggel teljesíti, hogy ha be akarnánk avatkozni az
atom alatti világ működésébe, vegyük fel előtte az utolsó kenetet,
mert nem elég felkötni hozzá okosság alsóneműjét, a szerencsét
is be kell venni a számításba, mert csak egy kockadobásunk van.
Ennyit ugyan már tudhatunk, ebből azonban nem a megállásunkat
határozzuk báván, amit viszont a régiek, bár kevesebb tudással, de
mindegyre megtettek, hanem tovább lépünk vagy az Isten felé, akit
minden hatalommal felruházottként önigazolásunkra tartunk, vagy
belecsúszunk a kísérletezés beláthatatlanul mélységes ingoványába.
Mert valójában gondolatkísérlet az egész, olyan bonyolult és nagy
az összetevők száma, viszonylati lehetősége, ráadásul szemlélődő
eszközünk egyúttal beavatkozás a folyamatokba, nem tudjuk, hogy
azokat mennyire megváltoztatva kapjuk róluk a híradást, mit aztán
kiszámolt létezővé alakítunk, mitől annak még nem lesz testi léte.
Így tehát az ember korlátok között kódorgó lény marad ezután is,
ha nem vigyáz értelmére, értelmetlenné növesztett fáitól nem látva
az erdőt, de ha nem akarna túljárni a világ eszén, nem tesz annak
meghódítására kilátástalan lépéseket, sokkal tovább juthat a maga
kijelölte úton, amibe beleszólni nem hagy már rajta kívülállóknak.
Comments