Darai Lajos: Naplóbölcsességeim – 1037.
1037.
A könnyed csapongás is lehetne élete a művészeknek,
ha nem nehezítené életünket a mulandóság ránk vetülő
árnyéka, és nem akarnánk sokkal többet azonnal, mint
ami adott, amihez mintákat keresünk, de nem az élettől,
hanem a művészetből kapunk, ám ahol semmi sem drága.
Már mitológia égbe felemelte az emberi tulajdonságokat,
hogy kedvére tegyen elnyomónak, elnyomottnak egyaránt,
azzal, hogy a bűnt, bár büntetéssel sújtva, megengedte, de
következmények ostora mindig a szegények hátán csattant,
míg gazdagság hősöket szolgálva fegyverben csúcsosodott.
Őket utánozta hát a művész, példaképül állítva szobrukat,
félistenek járkáltak a földön, és a megmagyarázhatatlant
képviselve olyan világot rendeztek be nekünk máig szóló
üzenettel, ahol a valóságot torzító függöny leplezi el, és
a beletekintés nem mennyországba visz, hanem pokoljárás.
Hiszen ugyanazt ugyanazzal lehet megragadni, művészet
nem tükröt tart a tanulságokat visszaadva, hanem hamis
magyarázattal szolgál rosszra, mi köztünk pislákol mindig
s néha lángra kap, kíméletlenül felégeti berendezettségünk,
kigúnyolja a jót, és tomboló tort tart a régi emberség fölött.
Aztán újat hirdet, ábrázol, ajánl és népszerűsít, eleinte még
szinte üresen, mégis szájbarágósan, kitérni sem lehet előle,
színházzá lesz az egész világ, bohózat leginkább, ha nem
lenne tragikus az eredmény kilátása, mikor fogy ki szufla,
testi erő és szellemi türelem, s pukkan ki, robban léggömb.
És ennek a felelőssége is a művészé, akihez odasorakozik
tudós, történész és a hadianyag feltalálója, hogy ne kelljen
a hatalomnak a népelnyomással külön foglalkoznia, eszmei
meggyőződés magját kell kicsíráztatni köztük, hittel tölteni
fejüket történelmi távlatokról és legyőzhetetlen hadseregről.
S még csak azt sem mondhatjuk, hogy hazugságról van szó,
mert mindez igazabb, mint hogy esőtől nedves lesz a föld,
s napsütés hamar kiszárítja, hiszen még a kiszámíthatatlan
felhős eget is kiküszöbölik, a természettörvényt paranccsal,
hogy mindig legyen belőle eső, sose takarhassa el a Napot.
Az ilyen minden kételkedést kizáró meggyőződéshez pedig
nem a tudós érvelés, hanem a művészeti művek szereplőivel
való lelki azonosulás vezet, így hát a művész kettős hurokba
dugja fejét, amelyet sikertelenség esetén el is veszíthet, más
oldalról tudja, hogy valójában lehetetlen kifejezni valótlant.
Példa rá Petőfi, aki 200 éve lépett a létbe megszületés révén,
majd lánglelkű költő lett, s közben csepűrágó sorsú színész,
és forradalomig vezette az eszmélődést, hogy mennybe vigyék
nép és nemzet ügyét, de mozgalmukat leverette még nagyobb
erőt mutató, de magát eltakaró szerveződés, s költőnk elbukott.
Mert megvan mindennek a jól elrendezett kapcsolatrendszere,
még ha annak igazságosságát mindegyre kizárják is, s egyaránt
szenved, aki erre rámutat s elbukik, vagy nem mutat rá s erkölcsi
vesztes lesz, ha nem is ugyanolyan sorssal, mint előbbi, mert igaz
hősként tekintünk arra, aki magát feláldozta, s árulóként amarra.
Ezért olyan kétséges kimenetelű hát a művészsors, mert meg
kell barátkozni a gondolattal, hogy megalkuvás nélkül gyakran
elmarad a siker, és árulást kockáztat, aki mégis át akarja törni
hallgatás fala helyett szakadék felé tartó szekértolás kényszerét,
ezért olyan legyen a műélvezetünk, hogy értékeli e háttérhatást.
Comments