Darai Lajos: Naplóbölcsességeim – 1046.
1046.
Szeretünk magyarázatot kapni arra, amit nem tudunk,
nem látunk világosan, meglepő, hihetetlen, nonszensz,
de még arra is, hogy mi miért történt, a hogyanon túl,
mert a folyamat egésze érdekel bennünket, előzmények
és következmények, a mozgatóokok és a célképzetek.
Azért van ez így, mert a kíváncsiság mindig életelemünk
volt, saját kárán tanulta meg bizonyára az ember, hogy
mi káros a felszínes megjelenés alatt, mögött, s mi üdvös,
ennek megfelelően alakultak ki például az ételízek, hogy
kiköpjük a keserűt, a savanyút, erőset, de a túl édeset is.
Keserű a méreg, hogyha van íze, maró hatású és egyéb
fájdalmak figyelmeztetnek, ilyet az égés elkerülésére is
gyakorol testi védelmünk, így minden magyarázat nélkül
elkapjuk a kezünk a láng elől, mert már megtapasztaltuk
káros hatását, s ilyen helyzetekből szintén menekülünk.
Mégsem térünk ki sokszor a veszélyek elől, mindet nem
ismerjük és már nincs is hová, eső elől fedél alá, a savas
eső viszont már az egész környezetünkből visszaköszön,
megszenvedjük, amint a szennyezett levegőt sem szokta
megállítani semmi tüdőnkbe belélegzése előtt, bejut oda.
Ezt csak az egész társadalom, és már nemzetközi szinten
tudja orvosolni, a bajok magyarázatával és meggyőzéssel
intézkedés fontosságáról, távlati hasznáról, anélkül nem
fognak leállni a szennyezéssel, gazdálkodási törvény kell
hozzá, vagyis egészséges társadalmi működési eredmény.
Érdekes, hogy a művelődési és a lélektani területen nem
vagyunk ennyire finnyásak, és a szellemi selejtet kevésbé
tiltjuk magunktól, különösen ereszd el a hajamat állapot
dobatja velünk a gyeplőt a lovak közé, és amit részegen
vagy felfokozott állapotban teszünk, máskor sem bánjuk.
Persze a józan megfontolás inkább jelen van életünkben,
jó magaviseletre már az iskolában megtanítanak minket,
s ma már nem hátratett kézzel kell ülni a padban, hanem
erkölcstani tételeket kell élő helyzetre alkalmazni tanulni,
amit a helyzet megkíván tőlünk, ezer módú lehet a válasz.
Játékok, műsorok, filmek, s más szórakoztatási eszközök
szólnak a lelkünkhöz lépten-nyomon, és ha félre csúszott
bennünk korábban már valami, még nehezebben vesszük
észre, különösen ha szándékosan rejtették el a rontást, de
persze arra utaznak, hogy a felnőtt ember mindent kibír.
A mi felelősségünk, mit nézünk, mivel játszunk, de nem
fűzik hozzá eladva nekünk, milyen lelki hatást gyakorol
majd ránk, gyermekeinkre, különösen hogy korlátot nem
ismerve merültetnek el a kínálatban, hogy a hozzászokást
nem lehet elkerülni, hajszoltság, kimerültség lesz a vége.
Pedig biztos, hogy sokkal izgalmasabb lenne a valóságot
így közvetíteni, számítógépes játékon megjeleníteni igaz
tartalmakat, kendőzetlenül, hazugságok nélkül az ifjúság
elé tárni, hogy az még felnőtt korukra is érvényes legyen,
és a tankönyvi jó javaslatok mihamarabb megvalósuljanak.
Különösen a történelmi események háttere, szándékai és a
nyilvánvaló célok lennének megdöbbentők, területnyerés,
ásványkincsek utáni hajsza, az élőerő-felhasználás irányai,
amik ott vannak minden hatalmi lépés mögött, emberektől
indulva, miket megismerve, leleplezve jobbá tehető a világ.
留言