Darai Lajos: Naplóbölcsességeim – 958.
958.
Attól még, hogy a misztikum megnyilvánul, nem tudjuk, mi az, és a
történelem rétegeiből ismerjük inkább, mint saját életünkből,
de ebben is megtaláljuk, ha mélyére nézünk, mert egyéni élet-
érzésünk is tele van vele, ha igényesebbek vagyunk a felszínes
átlagnál, és merünk foglalkozni akár az életünkhöz, akár a
világhoz való saját viszonyunkkal, vagy az emberiségével egyáltalán,
s a világ önmagához viszonyított lényegi adottságaival,
ahol a végtelenség sem mutat korlátlan létet, igaz a létezési
módok megismerését még korántsem merítettük ki, sőt mintha csak
mostanára jutottunk volna el a tulajdonképpeni megismerés
fokára, amikor már tényleg megfelel az elméleti modell a
valóságnak, mert az alkotórészek egyöntetűsége adódik,
igaz nem végső állapotként, de más állapot kezdő alapjaként,
ahonnan, amiből ismételhető, ismétlődik is az „ez itt”, de
így az ismeretlenség újabb, még felfoghatatlan terét fogtuk be.
Ennyiből is látszik, mert ugyanoda jutottunk, hogy a misztikumnak
két megközelítése van, két útján járunk, ha járjuk, ha képesek
vagyunk, vagy hajlandók többre, jobbra, eredetibbre és érvényesebbre,
mint az addig számunkra adódó közeg, tudomány, éleselméjűség
nyújtotta világnézet, azaz megsejteni s megkeresni kitartó
és eredményes szorgalommal valóságunk összetevőit, amelyek
eddig a megismerés határát alkották, vagy igazi élmények
felé vivő úton tapasztalhatók meg szinte csak az érzés szintjén,
mert a tudat emelkedett állapotában pislákol, vagy izzik fel
bennünk a fénye, a tüze, a hője, árama, és villámlásszerű
rövid felvillanások, káprázat-felismerések megfoghatatlan
dús hatás-teljessége, amit éppúgy nehéz szavakban visszaadni,
inkább lehetetlen, amint tudományos kísérletek leírása
sem azonos a megvalósításuk során használt szerkezet belső
működésével, igaz, ott az az eljárás sokszor csak elgondolt, mint
megerősítő ellenőrzése, kevesen értik, bírálhatatlan.
E megítélhetetlenség jellemző a misztikum gyakorlatára is,
megnyilvánulását igen nehéz megjeleníteni, közvetíteni,
hiszen csupán egyénileg képes előfordulni, megvalósulni,
bár több új közös élményünk létrejöttével mutat rokonságot,
de csak annyiban, hogy ezeket már megtanultuk elsajátítani
abban a közösségben, ahol létrejöttének tanúja, részese
vagyunk, és egymás viselkedéséből is már következtethetünk rá,
s a magunk izgalmi állapotának hasonlóságait másokon
látva, a látvány hatására elhisszük belsőnk azonosságát is
velük, de mely közös ingerület nem misztikum, az magányosan
érhet el bennünket, s kell átélni, kezelni, óvni, emlékezni rá,
sokat felidézni magunk számára, s másoknak beszámolni róla
hitelesen, hihetőn, maradandóan tudjunk róla nyilatkozni.
Így aztán nem az a kérdés, hogy a misztikum létezik-e, hanem
hogy mit kezdjünk vele, hogy álljunk hozzá, sőt, egyáltalán eljussunk
odáig, hogy ránk találjon, azaz nem szabad lenne keresnünk bőszen,
hanem már a nevelődésünkben benne kell legyen minden olyannak
a kitapogatása, ami túlmegy hatókörünkön, de a hatását
nyilvánvalóan tapasztaljuk, látjuk, érezzük, vagy következtetni
tudunk rá, mert ugyanúgy folytonosan mutatkozik, mint a napsütés,
amit csak nappal látunk, mikor „világos van”, ami csak ugyanannak
ugyanazzal való álmagyarázata, míg igazit a Nap és Föld
viszonyrendszere ad, mely titokra már igen nagyszerűen rájöttünk,
és amint minden más felfoghatatlan esetben is van erre esély.
Comments