Darai Lajos: Naplóbölcsességeim – 969.
969.
Hogy nincsen különbség beszéd és írás között, elég merész
állítás lenne, de ha a mindkettő által érintett képet nézzük,
mégis van bennük közös, éppen az ábrázolt, megidézett,
megjelenített, le- vagy körbeírt képi tartalom, ami idők során
elvonatkoztatható az eredeti képtől, de amelyben még ott van
az, amire visszavezethető, ami az indíttatást adta, kimondani,
leírni a dolgot, ügyet, esetet, eseményt, történést, folyamatot,
jelenben, múltban vagy jövőben, de középpontban velünk,
akik ott voltunk, vagyunk vagy leszünk a terepen, lélekben
és testben, emberek, akiktől minden függ a számukra és
minden más, ami nem ők, sőt még az egyes ember esetében
az összes többi ember is, ám ez igen halvány függés, míg
fordítva, az emberiségtől függésünk felfoghatatlanul erős,
olyannyira, hogy felfoghatóval helyettesítjük, és ezáltal közel
hozzuk magunkhoz e viszonyt, istengyermekké téve magunk,
azazhogy hitünk szerint ő tette ezt velünk, és amivel máris
megfogalmaztuk azt a függést, de nemcsak tőle, hanem minden
más teremtményétől is, és itt az is-en van a hangsúly, hiszen
az önállóságunk forog kockán, ha teljes mértékű függőséget
vennénk magunkra, kizárva vele a saját gondolatot is, nemcsak
az ösztönös cselekvésen túli tettet, pedig ahogy a régiségek, a
földből kiásottak mutatják, igencsak megvolt már régen is a
világfelfogás kifejezése a tárgyak jelképi tartalmával, valami
örök emberinek a megfogalmazásával, ha most is meglátjuk
rajtuk az értelmet, amit kép alakban tárnak elénk, azaz a képen
kell lovagolnunk mint elvontságon, amikor már nem kép, hanem
valami más, máshonnan vett, de a sírok leleteiben közvetített,
minthogy nekünk is van ugyanolyan elménk, ha van agyunk és
működik, mint a legrégebbi nyomokat hagyóknak, és ahogy mi,
úgy ők is azt élték át és meg, arra összpontosítottak, hogyha ki
akarták adni magukból, amire mi is ráhangolódunk, de ez tehát
még csak nem is hang, szagtalan és ízetlen, olyan régi, csak a
tapintás–látás éri el, de nem annak érzeteként tudjuk befogadni,
feldolgozni, jelentését és jelentőségét megragadni, hanem a
közös képzet által, ami átáramlik hozzánk, nem képként persze,
hanem a közvetítő örök emberi, isteninek mondva egyszerűség
kedvéért, hiszen bonyolultságát még ma sem fejtettük meg, csak
tudományos sejtés van róla, kis százalékban lefedve valóságát,
viszont a nagyszerűségét mi is ugyanúgy átéljük, mint akik ránk
hagyták teljesítményük hagyatékát, ahogy mi is majd félelmetes
nagyságrendben fogjuk a jövő nemzedékeit ellátni a rólunk szóló
tájékoztatás példányaival, legyenek azok eszmei kifejtések vagy
tárgyként megjelenő, működő gépek vagy műalkotások, szellemi
termékek egyáltalán, hiszen a hozzáadott érték s újdonság, miért
a találmányi díjat szedik, ma úgy burjánzik milliárdos tömegünk
termékeként, mint ahogy az ezredévekbe tellően sem fordult elő
korábban, és a képi világ oly sokaságával találkozunk ma, hogy
nem is gondolunk eredetére, de azért, ha az eszközök általi képi
sokszorosítástól eltekintünk, kirajzolódik ma is, hogy szükség
van az eszünkre, annak használatára minden gondolati tartalom
felfogásához, a közlés megidézéséhez, magunkba építéséhez, és
a világ folyásának ilyen nagymértékű emberfüggősége átlapolt
kiterjesztéséhez, amin a különböző nemzedékek egységét értve,
sajnos inkább csak remélve, amit még mindig csak Isten tenyerén
tudunk igazán, képként megragadni, beszélni és írást közölni róla.
Comments