Darai Lajos: Naplóbölcsességeim – 975.
975.
A tiltott szerelem napjainkra nálunk már szinte ismeretlen,
de a mélyben bizonyára valahogyan még jelen van és tarol,
meg kell hát nézzük a természetét, ábrázatát, és akkor kétféle
módját vehetjük elő, egyik a különbözőséget akarja elüldözni,
másik pedig nem hagy mindenkinek teljességgel ember lenni.
A család eltilthatta valahol valamiért tagjait másik családtól,
csoporttól, s ez szintén így volt más nyelven beszélőkkel, mert
más kultúra taszítólag hatott a párválasztásnál, és kizáró oknak
számított a vallás eltérése is, ezért kasztjuk szerinti párt diktált
a szülőknek, miként válasszanak házastársat gyermeküknek.
Emögött a gazdagságot féltést kell alapként látnunk, mert sok
volt a szegény, de a gazdag kevés, jól ismerték ennek eredetét,
törvényét szigorúan betartották, mégha egyénileg időnként ez
fájdalmat okozott is, sőt néha tragédiát, hiszen a szerelmet nem
lehet határok közé szorítani, honnan válasszon magának társat.
Különösen az irodalomtörténetben látunk erre eseteket, mert
a beteljesületlen szerelem örökös téma, sóvárgás, vágyakozás
szépen megjeleníthető, mintha csak eltiltottan lenne igazán
látható a szerelem egész lényünket megmozgató természete,
ám az ember elszaporodása mutatja, a többség sikeres ebben.
De régmúltból arra is látunk nem kevés és nem is gyenge
kísérletet, hogy az igazi szerelmet ne itt a földön keressék,
hanem az ég felé kell irányozni magunk, földöntúli módon
lehet hozzájutni, vallásos áhítat egyesít a legfőbb lénnyel,
így biztosítva örök boldogságot, azaz végtelen szerelmet.
És aztán e szellemi szerelemhez képest van a másik véglet,
amikor csak testi vágy érvényesül, keres magának tárgyat,
társat hozzá, szinte válogatás nélkül, és ezt semmiképpen
sem lehet szerelemnek mondani, mégis úgy mondják, hogy
az egyik szerelmet árul, a másik megveszi, s az áruvá válik.
Persze hogy tiltották, tiltják ezt sokszor és sokfelé, hiszen
ennek célja már egyáltalán nem szentség, mint a házasság,
öncélúsága nehezen tűrhető, különösen ha egyneműek űzik
a többséget megbotránkoztatva, ámbár a vágy vaksága még
ekkor is tisztelt marad, magánéletbe száműzve ezt a dolgot.
Ki lehet hát jelenteni, hogy a szerelmet sem eltitkolni, sem
eltiltani nem lehet, mert olyan az, mint az őszinte beszéd,
ami a szívemen, az a számon, ami a szívemben támad, nem
tudom sem visszautasítani, sem elfojtani magamban, még
ha észszerűség-ellenes is, csakis érzésösztönömre hallgatok.
Mert ha megvonom magamtól ezt a nemes érzést, hogy a
gyakorlati észnek rendeljem alá magam, boldogtalanságot
okoz, amit persze palástolhat utána megszerzett, szépnek
tartott kapcsolat, mert a régi vagy az első szerelem nyoma
soká megmarad, és ha házasság lett belőle, kitart a halálig.
Ebből a még kevéssé megfejtett természetéből következik,
hogy a szerelmet nem keresni kell, hanem megvárni, hogy
eljöjjön, mert az erőltetés sosem lesz sikeres, hiszen kettő
a résztvevője a kapcsolatnak, ha a másik érzése nem mély,
mint a miénk iránta, akkor a magunkéban is kételkedni kell.
Sem tiltással tehát, sem biztatással nem megyünk sokra e
téren, inkább a jó sorsra kell bíznunk a dolgot, van is erre
töméntelen példa, hogy a szorgalmatos tevékenység során
beüt, mint a ménkű, nem lehet nem észrevenni, bizandóan,
hogy kölcsönösségből fakad, s egyesül mindenki örömére.
Comments