Darai Lajos: Naplóbölcsességeim – 999.
999.
Kegyelmi állapot volt a tegnap esti másfél óra: az előadás
megfordította a világrendet, Jézusként vitte át Kristófot,
Krisztus-hordozót a viharos tengeren a túlsó partra, ami
már az örökkévalóság kezdetét jelentette akkor, mert az
odavezető út megtételét nyakában, mindenkinek engedte.
Megengedte a szellemi kalandozást önmagunkban, vágyak,
emlékek birodalmában, szélként száguldva vagy lengedezve,
táncosok kavalkádjából válogatva a nekünk megfelelőt, de
a fővonalra figyelve, áradatra, mely alattunk is hömpölygött,
meg-megnyaldosva hévvel átszellemült testünket-lelkünket.
A közönséges életből indult ki, lendült tovább, egyre csak a
lehetetlent, onnan elérhetetlent célozgatva, ám de reményt
mindig hagyva, valakitől egyre bezsebelve, valamennyit érte
neki visszaadva, ha már közös a lét terhe, de egyénileg igen
különbözőképpen tudjuk vállalni, hordani azt sérülés nélkül.
De hát sérülés-e az, ha az élvezetben kopunk, fogyunk, azaz
érzelmileg, és az értelem már nem tud segítségünkre sietni,
mert felnőttünk, kinőttük kíváncsiságunk magyarázatát, ha
meztelenül érinthetjük bőrünket egymáséval, s a valóság is
lemeztelenedik, nincs külső se, ha nincs belső kapaszkodó.
Meddig társak a többiek, a közelállók, a legközvetlenebbnek
tartott személy, aki a rosszabbik esetben nem is mi magunk
vagyunk, hanem akitől függünk, de aki nem képes teljesen
helyünkbe adni magát, és másoknál keresve, mit magunkból
kellene előhívni, aközben sorra elveszítjük őket tehetetlen.
Az életnek nincs két azonos pillanata, hiába várjuk, semmi
sem fog visszatérni, különösen nem, ha csupán képzeletben
történt meg, kellett volna megtörténnie, kívánalmi szinten,
s így hoppon maradtunk, de nem akarjuk tudomásul venni,
ezért úgy látjuk, véljük, mindenki más is álomvilágban él.
Avagy külön világban, még ha a valóság ugyanaz is, nem
látunk tovább az orrunknál, át a másik emberig, ha benne
is a magunk örömét keressük, ami egyedül hagy minket a
nehéz órákra, amikor erős kapocsnak kellene hozzákötni
bennünket, hajónkat a társas közeg biztonságos cölöpéhez.
Kívülről sem volt könnyű nézni, de milyen lehetett belülről
átélni a cselekmény fokozódását, amit teljes hasonulással
láttunk elviselhetővé tenni, ennélfogva szereplő-hitelesség
lejött a színpadról és a közönségben megszólalt egyforma
nyelven, bár mindenkinek a saját hangszerelését használva.
Mindenki átélte, hogy megjelent mindenségisten, aki nem
akar beleszólni a dolgainkba, ám csak akkor tud segíteni,
ha vissza tudunk fordulni a szakadék széléről, ami felé oly
szélsebesen száguld vélt jókedvünk, repít lendületünk, de
a megállj parancs előbb-utóbb utoléreget mindannyiunkat.
Ám ellenállunk, nem akarjuk, nem engedjük a végességet
érvényesülni, erőtlenségünket elismerni, így lélekerőnkkel
még búsultunkban is vidámnak mutatjuk magunkat, tudjuk,
nem szabad feladnunk, mert a ránk törő embertelenséghez
nincsen közünk, felfogásunkkal erkölcsi győztesek leszünk.
Ennek lehettünk társai az alkotás folyamatában, befogadás
jutalommal magunknak, kiszolgálóinknak, hogy kényelmes
karosszékünkbe süppedve kiemelkedjünk valamennyire a
sűrű nehézségi erőktől fertőzött mindennapiságunkból oda,
fel, a fény tarajára, az örökmozgás csillapíthatatlanságába.
Comentários