Deli Mihály: A FOGADALOM (kör-kép-szelet)
A három fiú közel lakott egymáshoz
de csak a templomban találkoztak össze
Mindhárman ministráltak, onnan az ismeretség
A gimnáziumban már egy osztályba kerültek
Egy karneváli eseményen vették fel
Dumas muskétásainak nevét: Átosz, Portosz, Aramisz
Az utolsó évben csatlakozott hozzájuk egy új fiú
aki már a miséken is fel-feltűnt
úgyhogy hamar befogadták: Dartanyán lett a neve
Szárnyuk alá vették, ugyanis Dartanyánnak a szülei
egy évvel azelőtt autóbalesetben meghaltak
Így a fiú, a nagyszüleihez került
A tragikus eset nemes méltósággal keretezte négyük kapcsolatát
Jól tanultak, Átosz, Portosz, Aramisz egyetemre ment
Dartanyán továbbtanulását nagyszülei nem tudták finanszírozni
ő beállt egy autószerelő műhelybe, segédnek
Kiváló elme volt
Egy év alatt a műhely legjobb embere lett
Keresetéből elvégzett egy számítástechnikai tanfolyamot
A vállalkozó sokban, és egyre többféle dologban rá hagyatkozott
örökösét látta-nevelte benne
Átosz az ELTÉ-re járt, verseket, novellákat, kritikákat írt
Portosz a Műszaki Egyetem Építészmérnöki karát végezte
Aramisz jogot tanult, ügyvédnek készült
Vasárnaponként a templomban mindig találkoztak
Lassan jöttek a barátnők, menyasszonyok, feleségek
gyerekek / szakmai és családi gondok / egyéb elfoglaltságok
Bontakozó karrierek
Egy alkalommal, mise után, a templomkertben mégis elhatározták
ha törik, ha szakad, rendszeresen találkozni fognak
Csak ők, a muskétások, család nélkül, egy évben négyszer legalább
És így is lett
Átosz az egyetem elvégzése után
egy irodalmi laphoz került szerkesztőnek
Végigjárta a ranglétrát, a rovatokat
Könyvei jelennek meg, TV-ben, rádióban szerepel
Megnősült, három gyermekük született
Portosz még az egyetemi évek végén
egy csoporttársát vette feleségül
Tervezőirodát nyitottak, sokat dolgoznak, hírük van a szakmában
Épületeik nemzetközi díjakat nyernek
Két gyermekük született, a harmadik, a szülés után közvetlenül
szívelégtelenségben meghalt
Aramisz egy ügyvédi munkaközösségben kapott állást
Majd hamarosan önállósította magát
Neves cégek jogi képviseletére specializálódott
Rafinált, dörzsölt és leleményes
(a háta mögött, fintorgó gúnnyal ’tisztakezűnek’ titulálják)
Egy kétgyermekes özvegyasszonnyal él
aki nem akar hozzámenni, noha kapcsolatuk stabil
A két fogadott gyerek szinte apjuknak tekintik őt
Dartanyán évek múltán átvette az autószervizt
Bővítette, modernizálta
Később használt autókereskedést nyitott a szomszéd telken
amit hamarosan egy Toyota autószalonná fejlesztett
„Iskolázatlansága” ellenére Átosz, Portosz és Aramisz
intelligenciája, tehetsége és szorgalma egyesül benne
Gyermeke nincs, már a negyedik barátnőjével él
de ez a kapcsolata sem túl bíztató
Átosz, Portosz és Aramisz sokat töpreng
hogyan lehetne ezen változtatni
Így állnak most
Béke van, sikeresek, dinamikusak, boldognak tartják magukat
„De mi a boldogság?! – kérdezte egyszer Dartanyán
Anyagi gondjaink nincsenek
Szeretetben és egészségben élünk
Lelkileg-szellemileg a helyünkön vagyunk
Csak én küzdök itt a családalapítással…
Jó vicc, ennyi év után…
(a többiek így-úgy, aggódva összemosolyogtak)
Szóval ez az úgynevezett boldogság?!”
A három muskétás nagy levegőt vett
mintha egymás szavába akartak volna vágni
mégis előzékenyen hallgattak
Valami miatt (…) mindhárman Átoszra néztek
Mert ő volt az író? A pallérozott fogalmazó?
Átosz:
„Ez hülyeség / mi az, hogy a ’boldogság’?!
Semmi értelme, felszínes, üres érzelem
Pénz, egészség, kéj, hamis szabadságérzet…
Ezt nevezzük boldogságnak?!
Hát mit tanultunk mi a templomban?!
Jóság, szeretet, könyörület, önfeláldozás, üdv:
ezek azok az értékek, amelyek nemes emberré tesznek
Isten méltó gyermekévé
Nemdebár?!”
A muskétások egyetértő, s kissé fölényes bűnbánattal bólogattak
„Csakhogy…! – folytatta Átosz
Ha e fenti fogalmakat-feladatokat teljesíteni törekszünk
és lelkünket eltelíti az elégedettség érzése
amit, ha nem nevezzük is lexikális boldogságnak
de valami minősített érzésnek mégis…
Tehát a pénz, az egészség, a kéj, a hamis szabadságérzet
tisztességünket lerontja annyira, mint amennyire a
a jóság, a szeretet, a könyörület, az önfeláldozás, az üdv felemeli?
Tudom, pogány és szentségtörő az összehasonlítás
Mert melyikünk bírná ezeket szétszálazni?
Magyarázkodás nélkül értékelni és a helyén kezelni?
A pénzt ostorozni, de elfogadni?!
A kéjt szégyellni, de megélni?!
Szabadságot hazudni, vagy kizárólag az Istent szolgálni?!
Kidumálni és megnemesíteni gyengeségeinket-elvtelenségeinket?!
Hű életünket szenteltvízzel meghinteni?!
Muskétások, hol állunk mi?!
Mihez közel? Mitől távol? Vegytisztán? Összekeveredve?
Így is, úgy is?
Legyünk realisták, ne filozofálgassunk?!
Ne ostorozzuk magunkat
csak tegyük lelkiismeretesen a dolgunkat?
Dartanyán! Mit akarsz ezzel a ’boldogsággal’?!
Most mindannyiunktól kérdezem!”
Csend ereszkedett rájuk, gondolataik némán kígyóztak köröttük
Folytatta:
„Anyagi‒lelki‒szellemi tekintetben
biztonságban érezzük magunkat
De ha jön egy igazi krízis, mivé lesz az úgynevezett ’boldogság’?!
Minden mégoly igaz igyekezetünk és gürcölésünk végén
üzletszerű megelégedettség a fizetség
Ez a boldogság?
Legyünk őszinték: e kipárnázott boldogságkuckót
amolyan üdvözült izének tartjuk
Felvesszük álarcát, jóemberkedünk, templomozgatunk
megtesszük, amit a polgári/mennyei haza követel
és azt mondjuk: ennyi az egész
Kifelé/befelé simogatunk, lapátolunk, vérzünk…
Mindenki számoljon el a lelkiismeretével
Csak visszapattintom a labdát Dartanyánnak:
igen, hagyjuk a ’boldogságot’!
A béke, a siker, a hedonizmus elaltat mindannyiunkat
Átverjük magunkat: beleszerettünk a világba, az életbe
Micsoda csapda!
Merthogy ezen keresztül vezet az út az üdvösségbe…!
Szóval ezen keresztül?! He?!”
Dartanyán:
„Szépen beszélsz, gyötrelmes, amit mondasz
Van megoldás? Nincs megoldás?
Ezek szerint az ’üdv’, az ’üdvösség’ is billegni kezd
vagy legalábbis meghatározásra szorul”
Aramisz:
„A levegőt kaszaboljuk
Istenünk kifejezhetetlenül rejtelmes
Zsigereink gépies törvényszerűséggel működtetnek
Lelkünket a hitünk vonzza, orientálja
Mozgásterünk adott, falai spirituálisan flexibilisek”
Portosz:
„Maradjunk a józanság talaján
Tesszük, amit kell
Működtetjük a testünket, organizáljuk a környezetünket
Alapvetően a szeretet és a könyörület mozgat
Harcolunk, ha kell
Vallásunk a hónunk alá nyúl
ennek ellenére vagy ezzel együtt: vakon törünk előre
Mi a francot tehetnénk?!
Sem szentek, sem mártírok nem vagyunk
Csak civil muskétások”
Még fejtegették, boncolgatták a megfoghatatlant
Diszkréten vájkáltak a lágy titkokban
Demonstrálták egymásba kulcsolódó alkatukat
Megerősítették lelki kötelékeiket
És összeölelkeztek
„Mindenki Egyért, Egy Mindenkiért!”
Lelki kardocskáikat, szellemi tőrjeiket tokba csúsztatták
Meghajoltak, keresztet vetettek, graciőz hátráltak, s szétszéledtek
Átosz mindig meglepte a többieket új könyvével
Portosz műszaki kérdésekben, lakásfelújításokban volt önzetlen
Aramisz jogi problémák megoldásával segítette a csapatot
Dartanyán révén mindenki Toyotával járt
amiket természetesen ingyen szervizelt
(A kép forrása: itt)
Comentários