MARADÉK NÉLKÜL… Az étkezési kultúráról (Barna Beatrix jegyzete)
Sokfelé utaztam belföldön és külföldön is az utóbbi években, különböző szálláshelyeken kötöttem ki, melyek étkezési szolgáltatásokat is nyújtottak. A nagyon népszerű és általánosan elterjedt étkezési forma, a svédasztalos reggeli, ebéd vagy vacsora ma már a legtöbb helyen minden igényt kielégít, gyors, változatos, jó minőségre törekvő választékával. Elterjedése felváltotta a hagyományos, időigényes, szertartásos angol vagy francia felszolgálást. Mai felgyorsult életünkhöz alkalmazkodik látványos és gazdag választékával. Varázsa, hogy megadja a lehetőséget, hogy a vendég maga választhat és szedhet a kínálatból, akár többször is. Ám ennek az étkezési kultúrája még nem alakult ki igazán.
A szolgáltatóknak kezdetben kifejezetten veszteséges volt! A látvány és a választék legtöbbször a fogyasztók egy részénél a mértéktelen habzsi-dőzsit, a pazarlást, a turkálást és a maguk után a tányérokon hagyott ételhegyeket jelentették. Pedig a legdrágább a kidobott étel!
Higgyék el, egy hátrahagyott éttermi asztal állapota a fogyasztók kulturáltságáról árulkodik. Akarat és szándék is kell ahhoz, hogy az étkezés igényes kulináris élménnyé váljon!
A kellemes jóllakottság érzéséhez hozzájárul a mértékletesség: annyit tegyünk a tányérra, amennyit elfogyasztunk, válasszunk kisebb mennyiségeket, és ha ízlik, vehetünk még, így biztosan nem hagyunk kidobandó maradékot. Vannak íratlan szabályok is: nem illik uzsonnát csomagolni a reggelinél, gyümölcsöt, süteményt kivinni az étteremből, hagyjuk tisztán az asztalt magunk után, hogy utánunk mások is szívesen leülhessenek. Ha elégedettek vagyunk, köszönjük meg a személyzetnek, hiszen sokuk fáradságos munkája szükséges ahhoz, hogy mi, a vendégek jól érezzük magunkat.
A közelmúltban a Bakonyban, a Zirc melletti Szarvaskúton jártam egy rövid őszi pihenésre. Ezidáig számomra példa nélküli kezdeményezés fogadott megérkezéskor a szálloda recepcióján: tájékoztattak a napi étkezési időpontokról, és felkértek bennünket, hogy csatlakozzunk a „Maradék nélküli étkezés” programjukhoz, amelynek a lényege, minden egyéb megszorítás nélkül: ha üresen, azaz maradék nélküli tányért vesznek el előlünk az étkezés végén, és a pincér szignójával ezt igazolja a szoba-kártyánkon, a szálloda személyenként 3000 Ft-os visszatérítést ad, egy évi érvényességgel. Ügyes, ösztönző megoldás! Ezzel, egy újabb foglalás reményében visszavárja vendégeit és igyekszik megszüntetni a felesleges pazarlást az étkezéseknél!
Gratulálok a kezdeményezés egyedülálló ötletéhez! Úgy vélem, maradék nélkül eleget lehet tenni a kérésnek!
Opmerkingen