top of page

A brüsszeli álom a magyarországi rendszerváltásról (F. Füredi jegyzete)

szilajcsiko





Eredeti cikk:

Der Brüsseler Traum vom Regimewechsel in Ungarn,

Von Frank Furedi, 08. Dezember 2022

Király Dénes küldeménye






Az Európai Parlament az uniós pénzek és a magyar civil szervezetek segítségével akarja destabilizálni az Orbán-kormányt. De ez bumeránggá válhat.


Az Európai Parlament által elfogadott, Magyarországról szóló állásfoglalást kétszer, sőt háromszor is el lehet olvasni, de a döbbenet megmarad. A parlamenti képviselők nyilatkozata ugyanis nem korlátozódott a magyar kormány szokásos elítélésére.

Inkább a rendszerváltás [értsd: egy új, brüsszelista rendszerváltás] diszkrét politikája mellett érvel!

Amint az várható volt, a nyilatkozat üdvözli az Európai Bizottság által Magyarország megbüntetése érdekében hozott intézkedéseket. A Bizottságot különösen azért dicsérik, mert elindította az uniós költségvetés védelmét szolgáló úgynevezett feltételességi mechanizmust, vagyis a jogállamisági mechanizmust. Ez a mechanizmus befagyasztja a Magyarországnak szánt uniós forrásokat.


Az állásfoglalást támogató európai parlamenti képviselők szerint azonban a Bizottság nem ment elég messzire. Szerintük a jogállamisági mechanizmus Magyarországgal szemben történő érvényesítésére vonatkozó javaslat már régóta esedékes volt, és sokkal szigorúbbnak kellett volna lennie. A Bizottság javaslata "túlságosan korlátozott" hatályú. Más szóval, keményebb büntetésekre van szükség, hogy a magyar kormány megleckéztesse a magyar kormányt.


Nem meglepő, hogy az EU parlamentje megpróbálja hekkelni a magyar kormányt. Sok európai parlamenti képviselő számára a magyar kormány által képviselt értékek és politikák ellentétesek a saját világnézetükkel. Egyesek még odáig is elmennek, hogy a Magyarország által képviselt hagyományos értékeket összeegyeztethetetlennek tartják az uniós tagsággal. Ezek az európai parlamenti képviselők, akik az EU technokrata irányultságát vallják, attól tartanak, hogy Magyarország példája precedenst teremthet más "populista" mozgalmak számára. A populizmustól való félelem magyarázza azt a különös szigort, amellyel ezek az európai parlamenti képviselők Magyarországgal szemben állnak.


Az állásfoglalásban azonban valami más volt a figyelemre méltó: arra szólítja fel az EU-t, hogy egyszerűen írja felül a magyar kormányt a források elosztása során. A jelentés szerint a magyarországi uniós források végső kedvezményezettjei nem kerülhetnek hátrányos helyzetbe. Ezt a nemzeti kormány megkerülésével lehet elérni, és a pénzeszközöket jó szándékú intézmények vagy nem kormányzati szervezetek (NGO-k) között lehet szétosztani a helyi hatóságok segítségével. Ez azt jelenti, hogy az EU-nak ösztönöznie kell a párhuzamos állami intézmények létrehozását, amelyeken keresztül a pénzeszközök elosztásra kerülnek. Ennek az eljárásnak a legnagyobb előnye a hívei szempontjából az, hogy nemcsak a magyar kormányt bünteti, hanem az ellenzéki és EU-párti erőket is jutalmazza.


Nem újdonság, hogy az EU bürokráciája már régóta támaszkodik a nem kormányzati szervezetek nagy és sűrű hálózatára, hogy kiszervezze a politikai döntéshozatali folyamatokat, és állítólagos szakértelmükkel legitimálja magát. Az a tény, hogy a nem kormányzati szervezetek függetlennek és politikailag semlegesnek számítanak a PR-tevékenységük során, nagyban segít.

Ennek a képnek azonban kevés köze van a valósághoz. Valójában a legtöbb nem kormányzati szervezet nem is igazán független.

Sokukat közvetlenül vagy közvetve kormányok finanszírozzák.

Az EU Bizottság pénzügyi átláthatósági rendszere szerint 2021-ben az EU 10 milliárd eurót fizetett ki nem kormányzati és nonprofit szervezeteknek, ami a költségvetésének mintegy 6 százalékának felel meg. Az EU továbbá 252 millió eurót különített el a magyar civil és nonprofit szervezetek támogatására.

Az, hogy az Európai Parlament a magyar civil szervezeteket részesíti előnyben a demokratikusan megválasztott kormánnyal szemben, egyértelmű: Orbán kormányát meg kell gyengíteni, vagy inkább destabilizálni kell. Az Európai Parlament az érintett civil szervezeteket – köztük Soros György Nyílt Társadalom Alapítványait – olyan médiumnak tekinti, amelyen keresztül befolyást szerez a magyar közélet alakítására.


Ha a nem kormányzati szervezetek részesülnének uniós forrásokból, akkor ők dönthetnének a pénzeszközök további elosztásáról.

Az uniós parlamenti képviselők így remélik, hogy megbízható helyi munkatársak hálózatát építhetik ki, akikre számíthatnak saját érdekeik és értékeik előmozdításában. Az a tény, hogy a pénzek továbbítása a civil szervezeteken keresztül legalább közvetve erősítheti a politikai ellenzék pozícióját a magyar kormánnyal szemben, egy másik számítás.

Nem ez az első eset, hogy az EU tagállamok közötti pénzosztási mechanizmusát fegyverként használják fel a rendszerváltás keresztülvitelére. A gazdasági zsarolásra, amellyel az uniós politikákat a tagállamokra akarják kényszeríteni, már volt példa.

A 2011-es euróövezeti válság idején az EU Bizottsága gátlástalanul beavatkozott Görögország és Olaszország belügyeibe. Az uniós közigazgatás hosszú karjáról tanúskodik, hogy milyen könnyedén nevezték ki Lukasz Papademoszt görög miniszterelnökké és Mario Montit olasz kormányfővé.

Az Európai Bizottság akkori elnöke, José Manuel Barroso a következőképpen indokolta a nemzeti döntések felülbírálásának szükségességét: Olaszország és Görögország nem demokratikusan kinevezett kormányait "nem csak azért állították fel, mert technokraták, hanem mert könnyebb független személyiségeket felkérni a politikai konszenzus kialakítására".

Barrosónak nem kellett részleteznie, hogy ezek a "személyiségek" mitől függetlenek, mert nyilvánvaló volt, hogy a legnagyobb előnyük az, hogy függetlenek a választóiktól. Barroso számára a hatékony politikaalkotás azt jelentette, hogy a demokratikus elszámoltathatóság révén minimalizálni kell a zavaró tényezőket.

Berlusconi utódjául Mario Montit, egy korábbi uniós biztost nevezték ki, aki az úgynevezett "független technokrata" megtestesítője, aki Brüsszel alkirályaként működhet.


Az EU által inspirált puccsot Giorgio Napolitano olasz elnök segítségével szervezték meg. Napolitano, aki korábban az Olasz Kommunista Párt vezető tagja volt, kulcsszerepet játszott a puccs előkészítésében.

Azt tervezte, hogy Monti életfogytiglani szenátorrá válik, hogy egy héttel később "legitim" miniszterelnök lehessen.

Érdemes megjegyezni, hogy Monti kormányában egyetlen választott politikus sem volt.

A neves személyiségek és szakértők kormánya az a fajta rendszer, amelyet az EU Bizottsága jóváhagy.


De Magyarországon nincs Giorgio Napolitano, aki végre tudná hajtani a brüsszeli irányelveket.

A reálpolitika helyett a vágyálom áll a nem kormányzati szervezetekre támaszkodó projekt hátterében, amelyek Brüsszel megbízottjaként működnek Budapesten. Ha az Európai Parlament pénzügyi szankciókat szabna ki Magyarországra, az valóban negatív hatással lenne a lakosság életminőségére. Az uniós finanszírozási mechanizmus eszközzé tétele azonban minden érintett fél számára magas költségekkel jár.

A pénzeszközök politikai számítások szerinti nyilvánvaló elosztása megkérdőjelezi az EU pénzügyi rendszerének integritását. Hosszú távon ez alááshatja az uniós intézmények egészének legitimitását.



 

(fordítás: a www.DeepL.com/Translator /free version/ segítségével)







473 megtekintés

Comments


legte Tanka.jpg

VARGA DOMOKOS GYÖRGY művei itt és a wikin

dombi 2023.jpg
vukics boritora.jpg
acta 202305.png
gyimothy.png
dio.jpg
Blogos rovatok
KIEMELT CIKKEK
MOGY2023.jpg
bottom of page