top of page
szilajcsiko

A WHO közgyűlésén 2022. május 22-28 között megtárgyalásra kerülő amerikai indítvány. Legyünk résen!














Összefoglaló:

  1. Az indítvány NEM a nemzetközi pandémiás szerződés megkötéséhez kapcsolódik és NEM a WHO Alkotmányának a módosítására irányul.

  2. WHO tagállamok 2005-ben elfogadtak egy „INTERNATIONAL HEALTH REGULATIONS” (IHR) című Szabályzatot (továbbiakban: Szabályzat), amelynek a rendelkezései a WHO tagállamokra kötelezőek. A Szabályzatot a magyar jogalkotás 2009-ben integrálta be a nemzeti jogrendbe, „Az egészségügyi világszervezet nemzetközi egészségügyi rendszabályoknak kihirdetéséről címmel,” a 2009. évi XCI. törvénnyel.

  3. Az államoknak szuverén joguk van az egészségügyi politikájuknak megfelelő jogalkotásra és jogszabályok végrehajtására, de ezt a Szabályzat céljaival összhangban tehetik meg.

  4. A magyar nyelven kihirdetett törvénnyel kapcsolatban probléma, hogy nem megfelelő terminológiát használ, hanem az angol eredetihez képest betett egy szűkítést. Az eredeti angolban a szabályozás tárgyát „public health emergency of international concern” néven jelöli és definiálja. A magyar terminológia a törvényben ezzel szemben nemzetközi horderejű közegészségügyi-járványügyi szükséghelyzet.

  5. A fordítási hiba azért releváns, mert a módosítás egy tárgybeli hatókör bővülést hoz be, és az adott esetben kiterjed az állatokat megbetegítő fertőző betegségekre, a környezeti károkkal kapcsolatban bekövetkező egészségügyi szükséghelyzetre, beleértendő ebbe akár egy „klímakatasztrófa”, vagy bármilyen nukleáris baleset vagy esemény. Fordítási hiba esetén mindig az eredeti az irányadó, jelen esetben az angol.

  6. A releváns módosítások: i) Bevezet számos új fogalmat, az egyik az „érintett Részes Állam”. Ezek azok az országok, amelyekre az adott országban bekövetkezett egészségügyi szükséghelyzet potenciálisan veszélyes. Azaz elég laza fogalom, több országot is magában foglalhat, nem definiált ennél jobban. ii) A WHO már a szükséghelyzet kijelentését megelőzően információkat kér be az országtól. Ha az ország bizonyos információk kiadását nem látja indokoltnak, továbbá nem fogadja el a WHO segítségét akár részben, akár egészében, a főigazgató mintegy szankcióként tájékoztatja az érintett összes „részes államot” és a közvéleményt, ehhez nem kell az érintett ország hozzájárulása. iii) A nemzetközi horderejű közegészségügyi szükséghelyzet kimondására egy ország vagy több ország esetén is a WHO főigazgatója jogosult, nem szükséges az, hogy valóságosan fennálljon a szükséghelyzet, nem kell az adott ország hozzájárulása semm, hanem elegendő, ha potenciálisan bekövetkezhet az, ez szubjektívvá teszi a döntést. A WHO vezetője ajánlásokat tehet, szakértői csoportokat küldhet, ezeket be kell engedni és ha bizonyos helyszínekre nem engedi be az ország, amelyre elrendelték, ezt indokolni köteles az ország. iiii) A főigazgató bármikor dönthet úgy, hogy átmeneti közegészségügyi riasztást rendel el akár egy, akár több ország fölött, a szabályai, feltételei nem megfelelően kidolgozottak, önkényre adnak lehetőséget. v) A regionális igazgató iránymutatásokat adhat ki ha regionális szükséghelyzetet rendel el, ennek szabályai nem kidolgozottak, ha egészségügyi vészhelyzet kialakulásának lehetőségét látja, akár azelőtt, vagy azután, hogy a nemzetközi horderejű közegészségügyi szükséghelyzet kimondásra kerülne. vi) A nemzetközi horderejű közegészségügyi szükséghelyzet megszüntetését az az ország nem kérheti, amely fölött kimondták, csak azok az országok, amelyek ”érintett Részes Államok.”

  7. Az oltásokkal, karanténokkal, szállítmányozó eszközökkel, azok fertőtlenítésével, adott esetben megsemmisítésével kapcsolatos szabályok lényegében nem változtak, viszont az előző rendelkezések olyan értelemben hatással vannak ezekre, hogy ezek tekintetében amíg a nemzetközi horderejű közegészségügyi szükséghelyzet (amelynek megszüntetését az adott ország nem kérheti) az adott ország tekintetében fennáll, gyakorlatilag nem az adott ország, hanem a WHO és az „érintett Részes Államok” döntenek.

  8. Ezen szabályok hatálybalépése: 6 hónapja van az államoknak arra, hogy visszavonják igen szavazatukat, tehát 2022. december. Ha nem teszik meg, 2023. májusában hatályba lép.

Részletek:


(...)


 


329 megtekintés

Comments


legte Tanka.jpg

VARGA DOMOKOS GYÖRGY művei itt és a wikin

dombi 2023.jpg
vukics boritora.jpg
acta 202305.png
gyimothy.png
dio.jpg
KIEMELT CIKKEK
MOGY2023.jpg
bottom of page