top of page

Ben Sullivan: Fehér tanár egy multikulturális világban






Vajda Miklós postájából.



Elmondhatom, hogy egy amerikai kisváros külvárosában nőttem fel, hogy nem sok tapasztalatom volt a feketékről. Az átélt élmények csak arra a néhány esetre szorultak, amikor a tanteremben beszélgettem egy-két feketével az iskolába járó kevés közül. Semmilyen szempontból nem voltak problémásak, és Amerika külvárosában élve keményen dolgoztak, hogy alkalmazkodjanak a környezethez, hogy elkerüljék azt az átkot, hogy hátrányos helyzetűek legyenek a középiskolában.

Amikor megszereztem a tanári diplomámat, hamar rájöttem, hogy szinte lehetetlen munkát találni. Végül abban az egyetlen iskolában töltöttem be egy állást, ahol találtam üresedést – a többségi fekete középiskolában. Nem értettem, hogy az emberek miért nem akarnak ott dolgozni, és nem értettem a fajok közötti kapcsolatok bonyolultságát sem. Összefoglalva a tapasztalatot, azt mondhatnám, hogy minden 90 perces periódusból csak körülbelül 15 perc engedte meg a tanulást. A hátralévő idő azzal telt, hogy a tanulók figyelemmel összpontosítsanak.

Amikor megírattam az első dolgozatot, az egész osztály megbukott. Ez után lehetővé tettem a tanulóknak, hogy újra elvégezzék ugyanazt az értékelést a füzetük segítségével. Az egész osztály ismét megbukott. Ez után megengedtem, hogy a tanulók ismét elvégezzék ugyanazt a tesztet a tankönyveik segítségével. Ennek ellenére az egész osztály megbukott. Végül megengedtem az egész osztálynak, hogy okos-telefonja segítségével újra letehesse a tesztet. Az egész osztály megbukott. Az adminisztráció mindig nyomást gyakorolt ​​a tanárokra az eredményekért. De az adminisztráció is teljesen fekete volt. Olyan anyagokat kértem, amelyek a tanulók (3–5 osztály) olvasási szintjén voltak, de nem voltak hajlandók az anyagokat átadni. A szükséges anyagokat végül saját pénzemből vásároltam meg.

Az 55 fekete diákomat négy csoportba lehetne osztani:

  • Jó gyerekek, akik kétségbeesetten ki akartak jutni a gettóból (kb. 4 diák)

  • Tisztességes gyerekek, akik egy kis erőfeszítéssel talán felül tudnak emelkedni és jó állampolgárokká válhatnak (4 diák)

  • Rossz gyerekek, akik visszaadták, amit a fehér tanárok hallani akartak (7 diák)

  • Gettói gengszterek (40 diák)


Amikor az Egyesült Államok egyik legrosszabb gettójában tanítottam, kétszer is kórházba kerültem szívroham miatt. Mindkét alkalommal kiderült, hogy pánikrohamom van. A tanárok gyakran cserélődtek, mert nem bírták tovább, a fekete tanárok pedig a legnagyobb arányban.

Mint egy zárt iskolának, szigorú egységes szabályzatunk volt. Ezt a politikát fokozatosan szigorították, ahogy a bandák létszáma és hovatartozása növekedett.

A bandakapcsolatok észrevétlenek lettek volna, ha az iskolában nem lennének gyakori lövöldözések. Az első eset után vártam, hogy megérkezzenek a rendőrök. Soha nem tették. A bandatagok az iskola kerítése mentén lopva keresték a rivális bandatagokat, akikre lőhetnének. Az iskola fegyveres biztonsági őrének gyakran el kellett kergetnie ezeket a személyeket. Három alkalommal elég közel voltam egy „sétálóhoz”, hogy attól féljek, hogy egy golyó eltalál.

A zavargások is meglehetősen gyakoriak voltak, hiszen a baráti társaságok kivétel nélkül támogatták tagjaikat. Ezek az esetek nagyon gyorsan eszkalálódhatnak. Például két lány, akik elkezdtek veszekedni egy fiú miatt, bevonzották a barátaikat, a barátaik barátait, és így tovább, és így tovább. Az első nagyobb zavargás után az lett a politika, hogy a tanárok testüket a harcoló diákok és a segítségükre érkező diákok közé helyezték. Azt hiszem, az egyetlen ok, amiért élve kijutottunk, az volt, hogy szemkontaktust létesítettünk minden tanulóval, és lebeszéltük őket. Az ismerősség vagy a tisztelet megakadályozott bennünket abban, hogy a tanulók csatlakozzanak a küzdelemhez.

Amit láttam:

  • Diákok élelmiszerboltokat raboltak ki iskolai egyenruhában

  • Diákok szexelnek az üres osztálytermekben

  • A diákok nem értik, hogy a világ nem volt fekete-fehér.

  • Rendkívül megfélemlítő külsejű apák, akik megpróbálnak érdemjegyet szerezni, a gyerekeiknek, de nem képesek megérteni az alapvető ismereteket sem, amelyeket egy első osztályos tanuló is képes lenne elérni

  • Fiúk ütik a lányokat

  • Nyílt droghasználat

  • Nyílt rasszizmus a diákok között, akik „hülye afrikaiaknak” nevezték egymást, és kattogó hangokat adtak ki, hogy utánozzák az afrikai nyelveket (ezek a diákok afro-amerikaiak voltak, nem afrikai bevándorlók)

Az utolsó tanítási napon néhány jó tanuló megmutatta nekem a fürdőszobát. A WC-t és a mosdót törmelékekbe törték. Kikérdeztem a fekete igazgatót erről, és azt mondta: „Mit gondolsz, miért mondtam, hogy ne engedd ki őket a mosdóba?” A diákok tudták, kik a tettesek, de nem mondtak semmit.

Három év után egy középiskolába kerültem, ahol a tanulók többsége zsidó, perzsa vagy spanyol származású volt. Ott nem volt probléma. A zsidó és perzsa gyerekek azonnal megértették a leckét. Nem volt szükség kármentesítésre. A spanyol gyerekeknek volt némi baja, és egy kicsit lemaradtak, de nem annyira, hogy ne értsenek meg egy leckét, és elég tisztelettudóak voltak ahhoz, hogy ne akadályozzák a tanulás előrehaladását. Végül otthagytam ezt a munkát, de csak anyagi okok miatt.

A következő évben felvettek a kerület egyik legrangosabb iskolájába. Az iskola egynegyede fekete, egynegyede spanyol, egynegyede ázsiai és egynegyede fehér volt. Minden diák egyenrangú volt. Az iskola 6-12 osztályos volt. Új probléma jelentkezett. Egy tucat 6. osztályos fehér, spanyol és ázsiai lányból álló osztálynak el kellett viselnie a 9. osztályos feketék által tanúsított obszcén viselkedést.

Az iskola udvarán sétálva ázsiai, spanyol és fehér gyerekeket lehetett látni, akik együtt ülnek. De a fekete gyerekek a fekete gyerekekkel ültek. Sok diák videojátékkal játszik a telefonján ebéd közben, de már akkor is voltak különbségek. A fehér, spanyol és ázsiai diákok hajlamosak voltak kirakós játékokkal játszani, amelyekhez problémamegoldó készségre volt szükség. A fekete tanulók sportjátékokat vagy erőszakos játékokat játszottak, mint például a Mortal Kombat.

Érettségiző korukra a fehérek, az ázsiaiak és a spanyolok utálják fekete osztálytársaikat. Bomlasztó és tudatlan tolvajoknak látták őket. Emlékszem, egy tanár ült egy értekezleten, és azt mondta: „Emlékszel Martin Luther Kingre? – Nem a bőrszínem, hanem a jellemem tartalma alapján ítélsz meg? Valószínűleg ki kellett volna hagynia az utolsó részt.”

Körülbelül ennyi.



 






294 megtekintés
legte Tanka.jpg

VARGA DOMOKOS GYÖRGY művei itt és a wikin

dombi 2023.jpg
vukics boritora.jpg
acta 202305.png
gyimothy.png
dio.jpg
KIEMELT CIKKEK
MOGY2023.jpg
bottom of page