top of page

Szánalmas hírecske a Brexit-szendvicsről

A jegyellenőrök, a parkolóőrök és a vámszedők tevékenysége (a munka jellegéből adódóan) nem túl népszerű az emberek körében. Aki még emlékszik a régi időkre, az jól tudja, hogy bizony a határátkelőhelyhez érkezés komoly stressz volt egykor, és nagy sóhajok közepette nyugtáztuk, hogy a vámtisztek nem vették észre: az utasok mindegyike új cipőben ült a kocsiban.

A régi ókori birodalmakban a tartományok, városok határain, hidaknál és gázlóknál, valamint hegyszorosoknál vámhelyeket állítottak föl, ahol a hatóságok vámot fizettettek az áthaladókkal. A Római Birodalomban a vámot nem római tisztségviselők szedték be, hanem a vámhelyeket Róma magánszemélyeknek bérbe adta. A birodalom vezetésének csupán az állt érdekében, hogy a kialkudott összeget megkapja. A vámhely bérlője pedig arra törekedett, hogy minél nagyobb egyéni haszonra tehessen szert.

Az ókori Izraelben ez a szemlélet súlyos túlkapásokhoz vezetett, mivel a fővámszedők a törvényesen előírtnál sokkal magasabb vámot követeltek. Azonban nemcsak csalásaik, népnyúzó visszaélések miatt váltak gyűlöletessé az utazók, kereskedők között, hanem azért is, mert a pogány államhatalom, a Római Birodalom szolgálatában álltak. A pogányokkal való érintkezés pedig tisztátalanságnak számított.

Aki vámszedőkkel tart fenn kapcsolatot – az akkori közgondolkozás szerint –, maga is tisztátalanná vált, ezért a vámszedőket együtt emlegették a bűnösökkel.

Hazánkban a sókereskedelem kapcsán kialakult vámszabályokra a népi gondolkodás megteremtette azt a nem létező hivatalt, ahol valakinek az ügyét biztosan nem intézik el. Ez a sóhivatal. Ahova hiába fordul panasszal valaki. Az egyszerű emberek később minden olyan intézményt, hivatalt, amelyben túltengett a bürokrácia és nemigen tudtak érdemi döntéseket, megvalósítható határozatokat hozni, egyszerűen és találóan csak sóhivatalnak neveztek. Azt is mondhatnánk, hogy magyar néplélek és az autonómiára törekvő egyszerű emberek elvben mindig is pártolták a szabad kereskedelmet, ezért mindig is furcsán tekintettek a „harmincadosok” utódaira. Egy kadarkúti öreg csordás így foglalta össze sommásan a múlt század végén a véleményét:

„Olyan világ köll, ahol a vámot meg kő fizetnyi, de a szegénnek nem lesznek vámosai…”

Bár Jézus véget vetett a vámszedők szeretetlen megvetésének és közösséget vállal velük életük megújulása érdekében, az emberekben továbbra is megvan az évezredes távolságtartás a hivatást gyakorlókkal szemben. Kárpátalja felé fordultunkban még átélhetjük ezt a retro életérzést, de nyugat felé fordulva sokszor már csak a mobiltelefon szolgáltatójának tájékoztatója kapcsán értesülünk arról, hogy egy másik országban vagyunk.

*


A Brexit azonban ebben is változást hozott. A határellenőrzés visszaállítása után érvénybe léptek az új vámszabályok is. Már a kilépés hivatalos dátuma előtt is több magyar kamionostól azt hallottam, hogy miután a karácsonyt és a megelőző öt napot határátkelőn töltötte, soha többé nem vállal fuvart a szigetországba: amíg nem áll be a rend, addig csak kínkeservesen lehet arrafelé dolgozni.

Komoly meglepetés érte nemrégiben azonban a brit fuvarozókat is, amint járműveikkel legördültek a kompról a holland kikötők rakpartjára.

A holland tévé nemrégiben közzétett felvételei kendőzetlen őszinteséggel mutatták be, amint a tisztviselőik szendvicseket, szalámikat, sajtokat és egyéb élelmiszereket foglalnak le a Brexit után az Egyesült Királyságból Hollandiába érkező sofőröktől. Az Egyesült Királyság kormányának az EU-országokba utazó sofőrök számára készített útmutatásai szerint a szállítmányozásban dolgozóknak tudomásul kell venni, hogy 2021. január 1-jétől nem vihet be állati eredetű termékeket az EU-ba.

A tévé által készített felvételen az átvizsgáláson átesett kamion vezetője megkérdezi, hogy ha kiveszi a húst és a sajtot a szendvicséből, akkor megtarthatja-e a kenyeret, de azt mondják neki, hogy az összes szendvicset le kell foglalni. A felvételen látható, hogy a szóban forgó angol eredetű élelmiszer tökéletesen példázza John Montagu (vagyis Lord Sandwich) legendás első szendvicsét: két pirított kenyér közé tett hússzelet némi sajttal.

A tiszt ekkor tájékoztatja a sofőrt arról, hogy az EU még azt sem engedélyezi, hogy valaki „személyes fogyasztásra” húst, húskészítményeket, tejet vagy tejtermékeket az unión kívüli országokból behozzon. A vámos a felvételen sajnálattal közli, hogy minden szendvicset el kell koboznia. Ez a lépése egy magyar szendvics esetében (ahol a kenyérre elválaszthatatlan módon vaj is kerülne) logikus lenne, de a pirított kenyérszeletek még a szigorú szabályzás pontjai alapján is megérdemelték volna az utazási szabadságot.

A kamion vezetője (és később a néző is) mérgesen figyeli, amint a holland rendőrök gúnyosan mosolyogva válaszolnak a könyörgésre. – Uram, üdvözöljük a Brexitnél!

Andrew Bridgen, a Brexiter vezető képviselője az importszabály EU általi szigorú betartatását szánalmas csipkelődésének minősítette. "Az egész történet olyan, mintha csak ez az egy szendvics hiányozna egy piknikből. Akkor ez tényleg így lesz ezután? A vámügyi szabályozás okán tényleg át fogják kutatni egy teherautó-sofőr ebéddobozát! Vajon miféle veszély jelenthet ez [az EU-nak]?! Beszélnünk kell az Európai Unió képviselőivel erről, mert ami itt folyik, az valójában szánalmas. Ez nem lesz jó a holland kikötőknek sem, mert a fuvarozók máshová mennek majd.”

Mark Francois, a parlament európai kutatócsoportjának elnöke elmondta:

„A Brexit megbolondította a bürokráciát. Az EU mindig is aggódott amiatt, hogy az EU-n kívüli dinamikusan és szabadon kereskedő Egyesült Királyság végül megeszi az ebédjét a világpiacon, ezért ezt most azzal torolják meg, hogy megpróbálják ellopni kamionosaink ebédjét! Igazán szánalmas!"

Azóta, hogy az Egyesült Királyság 2021. január 1-jén hivatalosan kilépett az EU-ból, a szupermarketek gyümölcs- és zöldségpolcain egyre több termék hiánycikk lett. A saláta, a karfiol, a narancs, az eper, a málna és az áfonya is azon termékek közé tartozik, amelyeket „elfogyottként” kell feltüntetni a Tesco weboldalán.

Az Egyesült Királyság vezető élelmiszeripari vállalatai közül már többen rámutattak a Brexit után rögzített „származási szabályok” elemeinek bonyolultságára. A Közúti Szállítmányozási Szövetség szerint a doveri kikötőn és a Csatorna-alagúton áthaladó napi 2000 kimenő tehergépjárműből minden ötödiket visszafordítottak az EU hatóságai.

Néhány héten belül a problémák növekedni fognak, mivel az EU vámosainak nemsokára a napi 6000 kamionsofőr ebédesdobozát kell átkutatnia, akik panaszukkal mehetnek a számunkra már annyira ismert Európai Sóhivatalba.


 

Forrás:




51 megtekintés
legte Tanka.jpg

VARGA DOMOKOS GYÖRGY művei itt és a wikin

dombi 2023.jpg
vukics boritora.jpg
acta 202305.png
gyimothy.png
dio.jpg
KIEMELT CIKKEK
MOGY2023.jpg
bottom of page