VARGA DOMOKOS GYÖRGY művei itt és a wikin

Ne kokettáljunk az ördöggel! Interjú Dörner Györggyel

– A szabadság a rendben is korlátlan, csak ott a korlátokat nem törik át, hanem használják azokat. Fiatal voltam, nem gondoltam olyan definíciókra, hogy liberális vagy nemzeti. Én is változtam, de az alapvető változás másokban történt, nem bennem – mondta Dörner György színművész, az Újszínház igazgatója (...)

– A színházakat is bezárták. Mit tesz ilyenkor egy színházigazgató és a színészek, akik előadásonként kapják a gázsit?

– Most is a színházban vagyok, mert bőven akad dolgunk, hiszen el tudjuk végeztetni azokat a munkákat – a felújításokat, a díszletjavításokat, a belső karbantartásokat –, amelyekhez most megvannak a feltételek. Megnyugtatok mindenkit, hogy a kollégák tartják egymástól a kellő távolságot, előadások pedig nincsenek, pedig hát ez lenne a lényeg. A színészeket nem ellenőrzöm, akár be is jöhetnek, de egyelőre fölösleges bejárniuk.

– Nem csak az íróasztalánál ül, legutóbbi premierjükben, Az élet kapujában Bakócz Tamás esztergomi érseket játszotta. A kudarc ellenére – nem sikerült magyar pápát választatni – ön hogyan látja, mit üzen Her­czeg Ferenc műve Trianon századik évfordulóján?

– Az élet kapuja is azt bizonyítja, hogy a történelem sokszor ismétli önmagát, tehát tanulunk kell belőle, fel kell készülnünk mindenre. Bár a környezetünk, a tárgyak megváltoznak, egy jó szerző olyat ír, ami minden korban érvényes. És Herczeg kitűnő szerző, a kor, amelyben a regénye játszódik, a reneszánsz, arról szól, hogy az ember az ember felé fordul, és az egész európai világ az élvezetek és a földi örömök oltárán áldoz, aminek úgy látszik, a mai napig isszuk a levét, legalábbis mi, magyarok. Ez a fajta világi hívságok élvezete felé fordulás minket belelökdösött a törökök karjaiba, mert a korabeli Európa inkább a díszes szökőkútjait féltette, mint hogy megsegítse