Darai Lajos: Naplóbölcsességeim – 1000.
A Szilaj Csikó szerkesztősége nagy tisztelettel és hálával köszönti a szerzőt 1000. naplóbölcsessége megjelenése különlegesen ünnepélyes alkalmából! Jó erőt, egészséget, rendíthetetlen alkotókedvet kívánunk a soron következő ezerhez is! (VDGY)
1000.
Kegyetlenkedésnek kicsinyítjük a gyilkos rombolást, pedig
ha nem nevezzük néven, cinkosává válunk, ha megtűrjük a
kegyetlenség fogalmát a szóhasználatban, enyhítendő a bajt,
visszahat ránk, minket is áldozatává tesz, hiszen védekezni
támadás valós s lehetséges veszélyének ismeretében tudunk.
Valahogyan mindig elintézik a harcok, háborúk kirobbantói,
hogy belenyugodjunk a döntés meghozatalába, de leginkább
kész tények elé állítanak, csapataink már megindultak, mire
megtudjuk és bólintanunk kell rá, különben hazaárulóként
megbélyegeznek, meghurcolnak s kisemmiznek életünkből.
Békeidőben kellene tisztázni, hogy annak megszüntetésére
nincs semmilyen elfogadható indok, tehát nem lehet háborút
sohasem kirobbantani, a végső megoldás a tárgyalóasztalnál
fog megvalósulni, minek a harcot előtte lefolytatni, milliós
áldozattal ma már, ami garantált, s kőkorszakba visszahullás.
Mintha háború szarvasagancs lenne, gazdája levedli, eldobja
a múltat, lombhullás ősszel, hogy aztán megújulás új reményt
hozzon magával, de mindez üres hasonlat, mert reményt élet
tartalmaz, nem a halál, építeni újat új helyen kell, nem a régi
romjai helyén, mert kilóg a lóláb, gazdacsere az, nem több.
De miért is kell új birtokosnak a miénkbe beleülnie, még az
életünk árán sem megvédelmezhetően azt, amink van, pedig
ez a társas élet alapja, hogy van talajunk, amire építkezünk,
amin lépegetünk gazdagodva, és közben mind mi vagyunk,
nem az, aki pályázik rá, hogy mindenestül szolgái legyünk.
Ám hol marad az erkölcsi érzés, a minket egyetemessé tevő
és emberré, egyáltalán a hozzáállás, amikor jóért áldozatot
hozunk, de nem mást áldozunk fel érte a magunk javára is,
eme érzékre gyerekkorunktól kezdve kellene szert tennünk,
de nem csihi-puhi filmeken edződve erőszakhoz, amint ma.
A nevelésnek kell, különösen jó példaadással, jó útra terelni
a még ki sem fejlődött ösztöneinket, és a csoda megvalósul,
amivel tele vannak a táncszínházak, a sportcsarnokok és az
egyetemi nagyelőadók, mert az ember gyermeke még többé
tud válni, mint nevelői, még bölcsességben s ügyességben is.
De ennek a köz javára kell válnia, nem hadigépezetbe vinni
a tudáscsúcsokat, mondván, ott a tőkemegtérülés hatékony,
mert aki háborúzik, mindenét odaadja majd a fegyverekért,
hogy az ellenségnek kikiáltott mindenét lerombolja, s olyan
lesz minden, mintha csak fegyverrendszerek dáridója dúlna.
S ha felelős személyt kérdezel, van-e ebből kiút s az miként
lehetséges, kiderül, hogy nem ezen töri fejét, hanem kényszerű
helyzethez az alkalmazkodáson, idézve, hogy „akár egy halom
hasított fa, hever egymáson a világ, szorítja, nyomja, összefogja
egyik dolog a másikát”, de nem harcra s háborúra gondolt a költő.
Hanem életünknek beláthatatlanul sok feltételére, összefüggései
összességére, mik közül sokkal meglepetésként találkozgatunk,
és utólag okossá válunk, hogyan kellett volna elkerülni a bajt, s
előre gondolkodva a legkisebb veszélyt okozva cselekedni, építő
szándékkal, s nem más kárára tervezni, ne mást legyőzve nyerni.
Amikor elrettenni a kegyetlenségtől alapállásunk kell legyen, és
hogy a „Ne ölj!” parancs mind a nyolcmilliárd emberre érvényes,
nemcsak közvetlen családi, nemzeti környezetünkre, mert ember
is csak akkor maradhatunk, ha a továbbiakban tisztelettel nézünk
egymásra, tudva, mindnyájan Isten gyermekei vagyunk, lehetünk.
Comentarios