Darai Lajos: Naplóbölcsességeim – 1003.
1003.
Félreértésekkel van tele az életünk, mert bár nem tudunk
róla, mintát követünk, s ebben el van elrejtve a nagy titok,
hogy már a mintaadó sem volt meggyőződve róla, igazság-e
az, amit közvetít, mert neki is úgy adták át, hogy csak a
valamennyire érvényességével foglalkoztak már régóta.
Mert leginkább csak az ilyen érvényességig juthatunk el,
mikor fontos életkérdések közelébe jutunk, bátran kezeljük,
látszatra magunk előtt is, mert ha komolyan firtatnánk, mély
szakadék szélén találnánk magunkat, ahol nincs további
lépésre lehetőség, visszafordulunk kapott hagyományhoz.
Azaz a hagyomány megvalósítása a fontos, nem tartalma,
így aztán minden új nemzedék vagy korszak is hozzáadja
a maga új értelmezését, amivel gazdagítja vagy szegényíti,
vagy helyére mást javasol ugyana név alatt, vagy megtart
alapokat az örök emberi területről, de más nevet ad neki.
Így aztán nagy kérdés, hogy félreértésekkel van-e tele a
vallás, és annak olyan mozzanata, mint a Mikulás, amiből
látható egyből, hogy sokaknak ez nem tartozik a templomi
s egyéb ájtatosság körébe, hanem teljesen világi jelenség,
az adománygyűjtés és adományozás egész érvre kiterjed.
S a Mikulásról nem mondható, hogy csak a gyerekeknek
érdekes, hiszen sokan várják egész életükben az ajándékot,
mert hisznek benne, hogy egyszer megkapják, főnyeremény
beüt, és mert nem hiszik, hogy aprómunkával boldogulnak,
elérnék kitűzött céljukat, pedig ez mutatja, hogy felnőttek.
Ilyenképpen viszont az istenhit sosem csúszhat félre, mert
nem talány szinten élünk, hanem nehézségek és sikeresen
megoldásuk sűrű közegében, s felfogás kérdése, hogy mily
segítséggel gyűrjük le, érjük el őket, gondolhatjuk magunk
erejének is, de azt is, hogy végsőleg mindig valaki másnak.
Valakinek mondjuk, ha megszemélyesítjük, de valamiként,
személytelen jelenségként, végtelen sorozatként látva sem
vagyunk közelebb a magyarázathoz, hogy minek hatására,
közvetlen vagy közvetett befolyására alakul így a sorsunk,
tudván, csak kis rész vagyunk beláthatatlan nagy egészben.
Ezért abban szoktunk, igen okosan, kiegyezni magunkkal
feszítő kérdéseinket illetően, hogy valóságunk folyamatait
és a csodákét más-más párhuzamos síkon futtatjuk, fölöttük
a mennybélieket képzelve, alattuk meg sötét alvilági erőket,
a poklot tételezve, de szigorúan csak magunkra érvényesen.
Van oly tudománya, amely keresztezni próbálja eme síkokat,
és sok nem tudományos eljárás menne át rajtuk, mintha létra
lenne a lába alatt, összekötve a szinteket, átjárást ígérve a
benne hívőnek, bizakodva jobban megismerni magunkat,
miáltal kiismerhetőbbnek állítják a létezés összességet is.
Ezzel az önismerettel, s a világ és a valóság megismerésének
örök feladatával visszajutottunk a félreértések köréhez, mert
említett mintaadás nemcsak családtagokra, nevelőtanárokra
terjed ki, hanem irodalmi alakokra is, és a vallás történeti
oldala igen tágan, a csillagos égről származó adatokkal teli.
A legelterjedtebb hozzáállás, valljuk be, még ma is félreérti
ezeket a szereplőket, hogy eszmei magasságukból lehozza
őket a földre, hús-vér emberekké formálva elképzelni, hogy
köztünk járnak, mi pedig a kedvükben járva az ő barátukká
fogadtatva magunkat, gyönyörűségessé tehetjük életünket.
Comentarios