Darai Lajos: Naplóbölcsességeim – 1010.
1010.
Kevesen foglalkoznak azzal, amit nem tudunk és nem is
tudhatunk legalább jelen állás szerint, mert szorongáshoz
vezetne, kételkedést, sőt kétségbeesést okozna őbennük,
nem elég erősek ahhoz, hogy olyan ismeretlenség mélyére
betekintsenek, ahonnan nehezen kapaszkodnának vissza.
Mi ez a közönséges szint, amit legtöbben szeretnek teljes
mellszélességgel valóságnak tekinteni, és a világ minden
kincséért sem kérdőjeleznék meg, mint szilárd talapzatot,
lépéseink, cselekedeteink alapvetését, kiindulópontját, hogy
nem káprázat a világ, számíthatunk szemünkre és eszünkre.
Érzékelésünkre, amikor valójában névvel ellátva észlelünk,
és gondolkodásunkra, amikor jó nevet adunk a dolgoknak,
pontosan olyat, mit elődeink is adtak, adták neki valamikor,
s nincs értelme, azaz nincs jogunk megváltoztatni, így lesz
kerek a világ, lesz értelme a magyar igéknek s boldogulunk.
Mert a bizonytalanság a tudásban megkötözi a szándékot és
lebénítja az akaratot, és mert a nem magátólértetődő káros
mellékhatásokat vált ki, még betegséget is okozhat, amikor
megbomlik bennünk a lélek egyensúlya, és testi elváltozást
hoz magával, a leggyengébb érzékenyebb részeink sérülnek.
Viszont mégiscsak attól ment a világ előre, hogy új eszközöket
hozott létre az ember, új szemléletet és eljárásokat alkalmazott,
ha annak szükségét látta, de éppen ezen van a hangsúly, hogy
csak akkor, amikor a változó körülmények követelménye tette
elkerülhetetlenné, s a régit még azután is tovább megbecsülték.
A régit megtartották, az újat gyakorolták sokáig egymás mellett
párhuzamosan, de ez csak kedvező esetben történt így, amikor
volt rá idő az újat próbálgatva bevezetni, mert azokról a tragikus
fejleményekről alig tudunk, néha semmit, ha hirtelen rászakadt
rosszirányú változás, katasztrófa miatt elpusztul az a közösség.
És ha megnézzük az újra érzékenységet, újat vállalás bátorságát
és kidolgozásának okosságát, feltűnik, hogy ilyenre hajlamosak
és ilyesmit szenvedéllyel űzőket az ismeretlenséggel találkozás
sosem taszítja, hanem kihívásnak tekintik, nem szorongást vált
ki bennük, hanem feltüzeli őket fölé kerekedni a megismerésben.
Bár ez a hozzáállás ritka, ámde jól ismert, és társadalmi jutalma
sem marad el egészséges, azaz szabad a közösségben, amely tehet
önmagáért felkarolva az őt megújítókat, de ha elnyomott, akkor
még az ilyen pusztító folyamatokat is eszközként használja ellene
az elnyomója, hogy mindenáron fenntartsa igazságtalan hatalmát.
Ezért nem tudhatjuk manapság, hol van az igazság a mi életünk
biztonságát illetően, mert a ma fennálló hatalom önvédelme nem
látszik egybeesni az élet védelmével, sőt felülírhatja azt, s mert a
katonai célú kiadások vitathatatlanok, de eredményei csak későn
és gyéren csordogálnak vissza a mindennapi szintre, bár kiválóak.
És a rossz hír, hogy eszmei fegyverkezés is folyik, amihez szinte
az emberség, emberiség erkölcsi elárulása szükségeltetik, netalán
tán tudatlanul, szándéktalanul, de mindig meggondolatlanul, hisz
az igazságkeresést a tudós sosem adhatja fel, mert helyette a sosem
megismerhetőre adott hamis válaszok lesznek majd áltudománnyá.
Ezért fontos, hogy tisztában legyünk, milyen kérdésekre nem lehet
választ nyernünk, amiben segíthet a hitre épülő válaszok seregének
feltérképezése, könnyű feltárása, midőn ezeket azért erőltetik ránk,
hogy ne hagyják megtartani eredetiségünket, ha mi másként tudjuk,
mert tudásunk korlátairól tudva mást hagytak ránk róla igaz őseink.
Yorumlar