Darai Lajos: Naplóbölcsességeim – 1017.
1017.
Kevesen űzik a rendszeres gondolkodást, mely kétféle jelentést
hordozó fogalom, egyrészt folytonosan visszatérést, művelést
jelent a szellemiek terén, másrészt meg a rendszeresség pontos
fogalomhasználatot és következetességet mutat, összefüggések
érvényesítését, még szenvedélymentességet is eszesség javára.
Aki szokott így gondolkodni, nem végzi, mint a reggeli tornát,
vagy az esti imát, hanem rendszerint beleáll a kihívásba, vagy
csak érdekességbe, megnézi összetevőit, és elmegy a határáig,
következményeiig, szétboncolja, ha kell, szétszálazza, ha túl
bonyolult, de mindenképp alapos megközelítéssel próbálkozik.
Ehhez persze hozzá kell nevelődni, mert nem jön magától napi
rutinban alkalmazott felszínességtől szabadulás, mélylátásnak
is mondható, a fák gyökérzetét használva minta gyanánt, hogy
miként születhetett, honnan ered a vizsgálandó dolog, ügy, eset
és történés, legjobb, ha valakinél nézhetünk hasonló képességet.
Nem világunkban máig ható, jelenlévő vallásalapító mesterekre
gondolok, hozzájuk külön hozzáállás kell, ha célt akarunk elérni
a legsajátabban megközelíteni mondanivalójukat, a tanításukat,
hanem azokra a példaképekre, okos emberekre, tanítóinkra és jó
szüléinkre, kik így-úgy, jól-rosszul, de teljesítik e követelményt.
A hangsúly a teljesítésen van, ennek a lényegében egyesül az a
két út, hogy igényünk van alkalmazni eszünk erejét minden, és
bármilyen kicsinek látszó körülményben, tárgy esetében és van
módszerünk, sőt az magátólértetődő, hogy kivesézzük, de csak
amennyire szükséges, a korábbi megállapításokat felhasználva.
S ha már így egyben látjuk a látszólag két irányból egyesített
folyamatot, amely tehát leginkább gyakorlással sajátítható el,
mert ha egyedül próbálkozunk, nehezen boldogulunk, hiszen
kell a visszajelzés, amit mesterünk személye biztosít, magány
félre csúsztathat, megrekeszthet, úgy mégis többre juthatunk.
Többre, mert nem köt, bénít meg okosabbnak vélt tekintélye,
nem kell fellázadni ellene, bátorsággal megtagadni túlnőve
rajta, hanem a gondolkodástörténetet szabadon vizsgáztatva,
onnan véve elvi folyamatok elismerését, vagy bírálatát azok
logikájában észrevéve a hibát – mai tágabb nézőpontunkból.
Ám mivel az eszmék nem igazán közvetlenül terjednek, nem
a bölcselőtől a tanítvánnyá válhatókig, hanem közvetíti azokat
leginkább a vallás, vagy az azt pótolni akaró sokkal gyengébb
kivitelű új világnézet, viszont mindkét eset nagy buktatókat
rejt, mert friss értelmezésébe nyilvánvalóan bele akar szólni.
És mivel ezt értelmi téren nem tudja már irányítani, merthogy
minden okos ember és az emberpalánta is önállósággal bír a
gondolkodásban, érzelmi pályára terelik a dolgot, ígéretekkel
és fenyegetéssel a tan kapcsán, kapcsolt részeiben, mennyet
és poklot emlegetve, sőt jövendölve közel és távoli jövőben.
Ekkor pedig az ész lecövekel, megdermed, mert a rettegés sem
tápláléka és a csodavárás sem gondolkodásunknak, esetlegesen
nem veszi észre a bajt, amit bakugrásnak hívnak a hozzáértők,
amikor megbicsaklik a következtetés, átugorva lehetetlenséget,
amit már más oldalról belátott, és parttalanul álmodozni kezd.
Ebből is látszik, miért komolytalan, aki mellőzi ezt az emberi
csúcsot jelentő szükségletünket, a rendszeres gondolkodást,
melynek segítségével a legnagyobb kérdések esetén is joggal
várhatunk az igazsághoz közeli választ, megkülönböztetve és
érvényesítve, hogy mit tudhatunk, és mi haladja meg eszünket.
Comments