Darai Lajos: Naplóbölcsességeim – 1023.
1023.
Az örök békét lehet választani, az örök fiatalságot nem,
harcról, háborúról le lehet mondani, sőt, igen érdemes,
de az idő múlása mindenképpen nyomot hagy rajtunk,
még jobban az életen magán, mert nem egyedül vagyunk,
jönnek sorra új nemzedékek, s helyet kérnek maguknak.
Vagy inkább helyet csinálnak maguknak, fészket raknak,
mint a madarak, nem túrják ki szüleiket a házukból, mert
kezdetben megférnek együtt, s mikor megtehetik, építenek
közösen újat, gazdagodnak, gyarapodnak, mert az ember
alkotó lény, folytonosan kibővíti a lakóterét és látókörét.
Harcolni természet vak erőivel kell, ha kell, de már ott is
megvan a hatékony védekezésmód régen, árokkal s magas
palánkkal védtük falunkat, melynek neve mutatja lényegét,
hogy elkerített hely a vadságtól, amit magunk között sem
engedhetünk meg, mert elszabadulhat és mindenkit leront.
Ezért törvénnyé tettük, hogy nem ölhet embert ember, nem
is akarhatja azt egyetlen ép elmével bíró sem közöttünk, és
még az enyhébb fokú tett is tilos, ütlegelés, csonkítás, ami
örökké tartó sérülést okoz lélekben és testben, hiszen egész
a szép, tökéletesség a jövő záloga, és el is juttat oda mindig.
Béke nemcsak sértetlenséget nyújt, hanem közegét minden
együttműködésnek, bizalmat az árucserének, befektetésnek,
hitet a jövőnek, nyugalmat a mindennapoknak, a kitartó és
nagy odafigyelést igénylő tevékenységnek, közösen készült
nagy műveknek, mint földművelés, fémöntés és tájépítészet.
De állatszelídítés se ment volna a régi kezdetekben feldúlt
állapotban, és a beszédrögzítés se írással, valamint orvosló
megfigyelés gyógyfüvek alkalmazásával, mind-mind békés
környezetet feltételez a létrejöttéhez, gyakorlásához, s a sok
ételkészítő mesterfogás, a hosszú elbeszélések megtanítása.
Ezért természetellenes, emberséget dúló minden háború, mert
olyan eszköz, mi nem méltó emberhez, nem is tudta felfogni
eleinte, mi az, akit megtámadtak, csak mikor híre ment, hogy
lélektelen kegyetlenek jelentek meg, akik kioltanak életet és
házat felgyújtanak, gondolt válaszra, hogy ne legyen áldozat.
A válasz előbb menekülés volt, mert akkor még voltak nagy
és távoli erdős helyek lakatlan, s az időjárás is kedvezett ezek
felkeresésének, belakásának, berendezésének, a régi lakóhelyi
kapcsolata sem szakadt meg, békés időkben visszalátogattak,
amiből aztán ünnepet kerekítettek később, őshazát emlegettek.
De a másik válasz lett aztán általános gyakorlat, a védekezés
hatás-ellenhatás elven, erődítésből visszaütés, amikor már a
támadót nem tekintették sérthetetlen embernek, de ellenségnek,
akit elpusztítani egyetlen módja lett a túlélésnek, a véd-várakban
élők mindig többséget alkottak, ha végsőkig kitartottak, győztek.
Ekkortól azonban összekuszálódik történelmi híradás, az ellenséget
ördögiként ábrázolták, és a harcok alakulásáról csupán a győztesek
szemszögéből készített beszámolóból értesülünk, még az sem mindig
világos, hogy ki kezdeményezte, mi azért képez sebet és sötét foltot
az emberiség testén, mert fáj valakiknek, és mert igen megtévesztő.
Máig, mert a háború és megindoklása nem múlt el a Földről, sőt a
végső igazságosztó szerepe még csak erősödött, amit tűrnünk kell,
mert hamar megjelennek kertünk alatt harci kocsik mostanában is,
hullhatnak tüzes nyilak rakéták alakjában, ezért törnünk kell fejünk
hatékonyabb védekező eszmén, mint tehetjük kizárólagossá a békét.
Comentarios