Darai Lajos: Naplóbölcsességeim – 972.
972.
Történelmi vakság és nyelvhamisítás kéz a kézben jár, s utóbbi
nem látható ebben az összefüggésben tisztán, hiszen igen jól
el tudja fedni a történelmi idő s mélység felé látás nyiladékait,
megvalósítva a tényleges vakságot is, ami ismerethiányt jelent
a múltat illetően, persze a másodlagosat is, mely még fontosabb,
mint az elsődleges, tehát a szemellenzősséget, amikor nem látjuk
a fától az erdőt, például a dáko-román elmélet vagy vallás miatt
a térség valódi történelmét, amire vonatkoztatják, de nemcsak
a hívői, akik meg vannak elégedve az elmélet, mint önbeteljesítő
jóslat eredményével, azaz a mai helyzettel, amely már 100 éves
is elmúlt, hanem azok sem veszik észre a rájuk tett nagy hatást,
akik nem fogadják el, mert ott akarják tagadni, ahol termett és
gyümölcsözött, azaz a mai románnak mondott terület táján,
holott kis utánajárással nyilvánvalóvá lesz, hogy sokkal másabbi,
másholi, például délebbi területek népességét terelték oda át,
és nemcsak térbeli értelemben, hanem eszmeiben is, és ezzel
új azonosságtudatot adtak nekik, illetve maguknak, mert az új
helyzetet aztán már leginkább az áttereltek nyergelték tovább,
de térjünk vissza a nyelvhez, bár a terület sem egyértelmű, mert
nemcsak a Kárpát-medencei máshollét a tét, hanem a máshogy
lét is, azaz esetünkben nem csak hegyi pásztorokról van szó,
hanem a moldvainak nevezett vidék katonai szerepvállalásáról,
éppen magyar királyok ellen vagy oldalán, minek a románsághoz
kötése tehát nemcsak a mai földrajzi értelemben lehetetlenség
a majd’ ezer kilométeres széttagoltság miatt, hanem hatalmi
szempontból is, és nyelviből is persze, amire rögtön rátérünk,
de előbb még tisztázni kell, hogy a középkori magyar királyok
idején nem voltak a mai államoknak megfelelő képződmények
a térségben, különösen az újkori Magyar Királyságon kívül
keleti és déli oldalon, hanem ott az eddigi történelmi vakság
miatt ismeretlen alakzatú és tartalmú, legfeljebb a régészetből
kissé sejtettek, hanem a Kárpát-medenceiség belső fejleményei,
hatalmi kapcsolatai, esetleges torzsalkodásai lettek kivetítve
odáig utólag, nemcsak az események és személyek, szerepek
és szereplők, de még a földrajzi és népnevek tekintetében is,
aminek sikeréhez mint történelemhamisítási folyamathoz
a nyelvhamisítások járultak hozzá valószínű a legnagyobb
mértékben, mert a vallás nyelveként a hatalmat is jól tudták
felsőbbrendűségében megkérdőjelezhetetlenséggé tenni, s
így uralkodó és csoportja mintha istentől rendelt lett volna
eme népek fölé, kritikátlanul elfogadott lett, s a vallási és
eszmei lehengerlés mellé katonai erő társult, míg a központi
területeken a régi és új közötti küzdelem jelent meg, a vallási
megújulás és a hatalmi függetlenség harca képében, ahol a
nyelv jellegében bekövetkezett változás, avagy csak annak a
változtatási kísérlete is mutatja, hogy mennyire alattomosan
erőszakos folyamatról van szó, mégha bár az uralkodó réteg
ennek nem volt is tudatában, amikor egymásnak és a világnak
olyanként elfogadását, amilyen, ahogy adottak a számunkra,
kezdte felváltani a nyelvben, ahogy a leigázó életgyakorlatban
is a külső szempontnak megfelelés érvényesítése, amikor már
nem mellé tesszük a gondolatot mint elvi azonosságot a tárgy,
a valóság mellé, hanem megmondjuk annak a tárgynak, ennek
a valóságnak, hogy milyen legyen, előírjuk létezése formáit,
nem elfogadjuk, mint létéből fakadót, következőt, vagy úgy
is mondhatnánk, hogy az ilyen magátólértetődő következés
mindenki által elfogadott mivoltát, módját, amit igen hosszú
időn át érvényesülő sikeressége tett változtathatatlanná, szinte
szentségként tiszteltté, felváltotta a következés kiváltságosok
érdekét érvényesítő alakja, nyelverőszak a nyelvi béke helyett.
Comments