Darai Lajos: Naplóbölcsességeim – 976.

976.
Az emberi népesség nem úgy nőtt, mint a fű, bár a növény
se helyhez kötött ám, a virágport messze viszi a szél, illetve
a magot, és a tarack gyökere arrafelé terjed, hol megélhetését
körülmények lehetővé teszik, és itt visszafelé is fordulhatunk,
életalkotók felé, mert önmagától állt össze mindaz, ami van.
Persze így nem igaz, mert a van az egész létre kiterjed, azon
belül a létezők vegytana mutatja önmozgásukat, egymás felé
vonzás törvényeit fedezhetjük fel, mert minden az összeállás
felé halad, bonyolult szervezetté, ahol alkotórész fontossága
nem csökken, s jó lenne ezt emberi társadalmunkban is látni.
Előbb azonban még az állatvilág alakzata következett a felénk
jövő életteljességhez haladásban, adódott a jólét, sok ennivaló
zöldség tele Nap-erővel, hogy mozgást végző izomzattá váljon,
és elszakadva testrészecskék vezénylésétől, célzatosan tudtak
gyűjtögetett élelemhez új zsákmányt, állat-testi étket szerezni.
E szerzésnek támasztottak aztán közvetlen emberelődeink oly
elmés fokozatokat, hogy egyre több megmaradt még azután is,
mikor már mindenki jóllakott, avagy koplalással felhasználta
tudatosan előrelátó teste által felhalmozott, tartalékolt saját
teste zsírpárnáit, így ösztön helyén szabadságot érvényesített.
S ahogy a növényből mozgásra képes állat, úgy az állatból
gondolat mozgatással szerencsét próbáló ember alakult ki,
bár e képessége lépten-nyomon elhal, amikor a szükséglet
kielégítése beszűkíti agyát, testi mivoltának aláveti magát,
elhárít természeti veszélyt, máskor élvezetre hajt gépiesen.
Ez a gépiesség csapott át később kegyetlenségbe, a fegyelem
megbomlott a félelem által, hogy nem lesz elég az okossággal
létrehozott életmód mellett kitartani a túléléshez, a békés utat
nem vállalták tovább, akik visszanéztek, -tértek állatvilág felé,
emberre támadva menekülve a maguk iránti hitetlenségükből.
Az ilyen tetteik csak rombolás útján juttatták őket többlethez
a szűkösséghez képest, ám a helyzet nem változtatott addigi
egyetemességen, hogy emberazonosság miatt nem zsákmány
a másik, a többi, a szerencsésebb körülmények közt virágzó
nem növény, nem állat, hogy javát szakítsuk, őt kicsontozzuk.
Ehhez képest tehát, ahol nem ütött be a természeti hanyatlás,
nem jártak ilyen rossz idők, működött tovább a jólét felé vett
irány, halmozódott a tudás, gazdagodott a lélek, ahogy egyre
inkább kényelmessé váltak a körülmények, mert afelé menni
kisebbnek bizonyultak akadályok, mint mit elmeerő legyőzött.
Volt mit elraktározni tehát a természetből bőven, hiszen szinte
a végtelenség mutatkozott kihívón, s mennél biztonságosabbá
vált az élet, annál több idő és kedv jutott, hogy a szemlélet
is szélesre nyíljon, megismerjük az összefüggéseket, amiket
csak a gondolkodás ragadhatott meg a megláthatók mögött.
Nagy szerepe volt a közös cselekvésnek, megnövelhető lett
ezáltal a világ, amit bejárt, bemért, megismert az ember, s
a közös elmében érlelte, tökéletesítette, emlékek s újat hozó
kalandok által, öreg és fiatal együtthatásában mindazt, amit
addig nemlétezőként tartogatott a létünk, teremtővé váltunk.
S ekkoriban lettünk eléggé tudatosak ahhoz, hogy meglátva
a magunk kétséges végességét, ne csak vigasz eszköze legyen
kicsinységünket fenntartó nemzedékváltásaink végetlen sora,
hanem a folyamat végtelen társaként közlélekerőnket lássuk
szellemiségnek, mely láthatatlanul hidal át örökkévalóságot.
Comments