Darai Lajos: Naplóbölcsességeim – 988.
988.
A falu és a város közti határ elmosódik, vagy mégsem annyira,
mert a széltében-hosszában adott saját terület falun természetes
a ház melletti udvar, azon túl a kert alakjában, míg városon a
házak összeérnek és legfeljebb felfelé terjeszkedhetnek, és így
megtéveszti a nagyság és sűrűség képzetével a felszínesen ítélőt.
És ha a kezdetekig visszanézünk, a lakás nem is a nyílt színen
alakult ki, hanem barlangokban találták megtelepedés nyomát,
ott sok-sok réteg mutatja az irgalmatlanul hosszú eltöltött időt,
amikor még az északi hideghez alkalmazkodott testű emberhez
olyan is érkezett, akit meleghez alkalmazkodott test jellemzett.
Déli földrészeken még ma is alszanak a szabadban, s nemcsak
nyáron, mint náluk néha élményszerzés kedvéért, de északon
a favázas sátorlakások megjelenéséről is százezer évre rúg a
régészeti feltárás beszámolója, ami tehát épp olyan különleges
találmány volt, mint ruhaként állatok bundájának használata.
Aztán a településeket védeni kellett vadállatoktól, amit maguk
köré vont árkokkal és a tetején palánk kerítéssel oldottak meg,
innen jön a kert szavunk, mint elkerített hely, s ott növényeket
is termesztettek a háztartáshoz, és állatot tartottak, tojásáért meg
húsáért, de más hasznáért is, nem lelki társnak, mint manapság.
S valahol itt lehet város és falu különbségének a lényegére jól
rátapintanunk, hogy a falu az életmód egésze nagy részét a saját
ház körül végezte, élte le, legfeljebb szántani-vetni-aratni kellett
kimozdulni, eleinte kézimalomi liszttel is magukat látták el, és
még mi mindennel, végignézhetjük a mai zsúfolt boltjainkban.
Kemence, húsfüstölő, daráló, szövőszék s még sok más eszköz
állt rendelkezésükre, a gyomirtást se vegyszerrel oldották meg,
és a kapálás mellékhatás nélküli eredményt hozott, értettek az
állatszaporításhoz, s azok betegségeit, mint magukét is, kezelni
tudták elég jól, s gyermeknevelést mintautánzással gyakorolva.
Ma már félreértjük és -magyarázzuk az ünnepeket: azok régen
az évkör kiemelt fordulópontjaira figyelmeztettek, és az aznapi
teendőikre naptárhoz kötött szokások emlékeztették őket, mert
a hagyománykövetés nem üres fényűzést, szórakozást jelentett,
hanem lélekemelő töltekezést annak hosszútávú hatását nyerve.
Még aztán a várost sem értjük, hiszen nem vesszük figyelembe,
hogy ez a szavunk a várra utal, melyet védműként hoztak létre,
amikor kőfalra cserélték a fakerítést, palánkot, csak állatoknak
meghagyva a karámot, s majd azokat is istállókba terelték, így
ettől kezdve eme sokkal kisebb helyre szorultak be a városiak.
Ott kellett az életet a szűkösség keretei közt úgy megszervezni,
hogy hatékony maradjon, ezért nem mindenki tudott és csinált
mindent, mint falun, hanem ez az életközösség kitermelte a
szakmák mestereit, s ők céhbe tömörülve már többet tudtak
létrehozni, mint mi helyben kellett, létrejött a kereskedelem.
Mert eleinte a váralja népe tartotta el a várkatonákat, a nép
csak támadás esetén ment be a várba, majd akik ott maradtak
békés időkben is, kifinomultan megdolgozott áruval fizettek
a paraszti terményekért, húsért és más jókért, de még egyéb
téren is összpontosítva erőt, s köztudást könyvtárba gyűjtve.
És amikor az ember úgy elszaporodott, mire korábban csak
gondolni sem tudott, minden munka és szerep is sokasodott,
szinte beláthatatlanná kiterjedtek a méretek, milliós városok
mutatnak végtelen tömörülést, lehetőségeket, már a falvak
is csak alvóhelyek lettek, igen kevesen dolgoznak a mezőn.
コメント