top of page

A GÖMBTŐL A KOCKÁIG? (Pécsi Sándor esszéje)

  • Szerző képe: dombi52
    dombi52
  • okt. 7.
  • 6 perc olvasás


ree

René Guénon, a tradíció filozófusa, A mennyiség uralma és az idők jelei című könyvében a modern világ mennyiségi szemléletéről ír, mely kiszorítja a minőséget életvilágunkból. Külön fejezetet szentel a geometriai formák spirituális jelentésének, ezek a sorok a szférák emberének szavai:



„A gömb tehát a legegyetemesebb formának tekinthető, s bizonyos értelemben az összes többi alakzatot tartalmazza, amelyek meghatározott irányokba történő differenciálódások révén belőle jönnek létre; s ez az, amiért a gömb alakú forma minden tradícióban a »Világtojás« formája, más szavakkal: az a forma, amely ‒ kezdeti és »embrionális« állapotában ‒ mindazon lehetőségek »globális« teljességét reprezentálja, amelyeknek a megnyilvánulás egy ciklusa alatt kell kibontakozniuk. Másfelől a kocka, minthogy a a leginkább »megszakított« forma (ha egyáltalán lehet így mondani), pontosan szemben áll a gömbbel, s ez azt jelenti, hogy a »specifikáció« maximumának felel meg. A kocka is kapcsolódik az elemek egyikéhez, mégpedig a földhöz."

 

Minden organikus forma a gömbre visszavezethető. A legegyszerűbb a tojás, mely az élet és a világ teremtődésének jelképe, a pillanatot jelenti, mikor megbillen az örökkévaló szimmetria, a lélek kizuhan az időbe, és megkezdi földi szenvedését. Constantin Brancusi a tojást nevezi a legelemibb organikus formának. A tojás él, a gömb túl van halálon és életen, a kocka élettelen. Picasso remekműve ezt a feszültséget ragadja meg, filozofálnak a geometriai formák, az emberalakok valami kozmikus ősdrámában játszanak. A nádszál kisasszony érzékenyen egyensúlyoz a gömbön, és az óriás mozdulatlanul ül a kockán.



ree


A formák beszédét, mely a matematika nyelvén szól, ősidők óta ismeri az építő ember. A székely faragóács mintha ugyanazt a szent tudást használná, amit Imhotep, az első lépcsős piramis alkotója, a beavatott építész-orvos-asztrológus pap. A XX. század elején a Bauhaus valami soha nem ismert törést hozott. Napjainkban, száz esztendő elteltével a dessaui iskola alapítása után, sajnos reneszánsza jött a brutális kockasivárságnak. Mi lehet ennek az oka? Az élet uraival, pénzemberekkel, „sikerorientált menedzser típusokkal” el lehetett hitetni a fizetőképes társadalmi rétegekkel, hogy ilyen lesz a jövő. Ez a durva formarend nem ismeri a különböző irányú, hullámzó erőterek alakította organikus alakzatokat, a lélek és a szellem formáit.


A természetben igen ritka az egyenes, a sík, a kocka; csontnak, faágnak, üstököspályának íve van. Az egyenest egyváltozós függvénnyel adhatjuk meg, de az élővilág körvonalait komplex differenciálegyenletekkel is csak megközelíthetjük... Az építészetben az egyenes vonal és a sík olyan, mint a társas érintkezésben a tapintatlan beszéd, mint a vezényszó, az ítélet. Ha egyenes él határol egy síkot, az azt mondja, hogy „egyetlen erő formált engem, nem a kozmosz hullámzó tánca”. A nemzetközi modernista építészet nem a „mindenséggel méri magát”, nincs szerves kapcsolata sem a természeti környezettel, sem a történelmi hangulattal. Valaha a templomot és a göcseji parasztházat is szakrális geometria emelte, az épület hajóként úszott az idő óceánján, de a XX. századi ember megkapta a profán geometriát. A nagyvárosok modern sivárságát tervező építészet mögött nem csak ipari racionalizmus van, de nem lehet nem felfedezni az ideológiát: ha Isten nincs, lélek sincs, ha lélek nincs, mi szükség van a szépségre? A hagyományban a szakrális épület mindig a település centrumában áll, a sugárirányú utcákból látszó templomtorony lelki biztonságérzetet ad. Esztergomban mindenhonnan rátekinthetünk a Bazilika gömbkupolájára, csodálatosan megnyugtató érzés.

 

 

ree

 

 

Louis Sullivan amerikai építész 1896-ban fogalmazta meg a szállóigét, mely a modernizmus dogmájává vált: „A forma követi a funkciót”. Ez a nyers mondat felhatalmazta az építészetet, hogy megfeledkezzen a klasszicizmus és romantika kategorikus imperatívuszairól. Joachim Winckelmann írta egykor: „Szép nagyság, nemes egyszerűség.” John Keats leghíresebb versében, Az óda egy görög vázához című költeményben zengi: „Szép, mert igaz, igaz, mert szép!” Tehát a szépséget kivonni az alkotásból, bűn, mintha Istent kivennénk a Bibliából.. Ennek a bűnnek nagy szenvedője lett a XX. és a XXI. század. Valaha a művész a szépség papja volt, de a kortárs művészetek egyre inkább valami fordított esztétikát hirdetnek.


ree


Esztergom szent városában is pusztít a Bauhaus ízlés, képesek voltak beton útterelő kockákat a háromszáz esztendős barokk templom elé lerakni! Ott, ahol az autósiskolát is Szent Kristófról nevezték el, a Ferences Gimnázium bővítését is neo-Bauhaus stílusban tervezték az ezer esztendős koronázó városban. Merülő Saturnus mély szomorúsága, hogy a szellemi kaszt, az egyház is behódol a materializmus művészete előtt. Anyagok, formák tiszteletével a történelmi falak között csak történelemtudatos épületeket szabadna emelni. Mennyivel szebb lett volna mészkő gömböket, vagy legömbölyített csigavonalban végződő, kis kőoszlopokat elhelyezni útterelőnek. A látássérültek és mozgássérültek nem számítanak? Éles, hegyes sarkok; a „tervezőnek” egy alapfokú munkavédelmi tanfolyamon is meg kellett volna bukni. Ezek a sárgára mázolt betonkockák balestveszélyesek és bántják a barokk környezet meghitt történelmi hangulatát.

Makovecz Imre mondta egyszer egy riportban: „Az építész mindig beavatott volt.” Ezt a mester a régi korok építőművészeire értette, mert az országrondítást, amit a kortárs építőművészek nagy része művel, nem lehet értelmezni. Csak érzéketlenség, vagy valami negatív beavatás? A brutalista stílus a Bauhausból fejődött ki. Komor betontömegek, hidegen csillogó acél és üvegsíkok, fenyegető formák, elidegenítő túlméretezések, egy részvétlen világ horror vacui terei, ahol szorong a lélek, mint egy Kafka-elbeszélésben. A szecesszió egyik legnagyobb mestere, Gaudi, minden alkotása himnusz a természethez, de miket művelnek száz év után a Sagrada Familia gyönyörű városában?

 

ree

 


Tombol a brutalizmus. Milyen csodálatos, mediterrán sikátoros, élő városrészeket golyóztak itt le a barbárok? Az emberi lépték elvesztésében egy láthatatlan hatalom fenyegetését érzem. Mint a guillotine bárdja , úgy hasítanak ezek a nyers és fantáziátlan formák a térbe.

 

 

ree


Nem minden modern épület szükségszerűen ronda. A Barcelonában álló, 250m magas, tojás alakú toronyház, a Torre Agbar, szerintem nem rossz, mert nincs éles kontrasztban Gaudi áhítatos szellemével.


ree


Az organikus formák nem csak szebbek, de statikai szempontból is sokkal jobbak, hiszen az erővektorokat egyenletesen osztják el a testeken, szélnyomás, vagy földrengés erőterhelését jobban elvezetik. Az íves födém nagyobb fesztávot visel, mint az egyenes vasbeton. A körkupola alatt a tér sokkal tágasabbnak tűnik , mint a négyzet alaprajzú csarnokban, a gömbkupola a világmindenséget jelképezi. A jurtában tágas, felszabadító térélmény fogad, a feszített fa rugalmas héjszerkezete olyan mesteri tudással van megalkotva, hogy kiállja a pusztai viharokat. A magyar Gaudi, Makovecz Imre szerint a jurta szerkezete kő- vagy téglaépítészetből származik, Mezopotámiából, vagy valamely más, magasan civilizált élettérből kiüldözött eleink hozták a feszített héjszerkezet csúcstechnológiáját.


A kockák, hasábok által dominált nemzetközi modernista építészet elterjedéséig minden korszakot a szakrális geometria jellemzett. Szent jelentése volt a függőlegesnek, a vízszintesnek, az arányoknak.


A nautilus csigától az extragalaxisokig mindenütt jelenlévő Fibonacci számot, mely a rész és az egész harmonikus viszonyát fejez ki, ebből a sorozatból képezhetjük:


0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89........n , ahol n a sorban előtte álló két szám összege.


Ha n számot a végtelenhez közelítjük, az n és a két előtte álló szám aránya egyre tökéletesebben megközelíti a fí-t , az aranymetszés arányszámát, a végtelen irracionális tizedes törtet. az 1,618...-t, mely az egyik legfontosabb matematikai állandó, a pí, az e és az i mellett. Fibonacci a XIII. században, Pisában élt, nevéhez fűződik az arab számok és a nulla bevezetése. A nulla Indiából származik, eretnek szám, hiszen megszámolja a semmit. Arisztotelész szerint a természet irtózik az ürességtől, ez a horror vacui. Valóban rettenetes az üresség? A buddhista mantra így szól: a forma üresség, az üresség forma. Az üresség titkán meditáló szellemi lényt végtelen nyugalom derűje hatja át. A fizikusok vákuumkamrájában virtuális elemi részecskék jelennek meg a semmiből, és visszamerülnek ismét a semmibe oszcillálva, tehát a semminek nincs is fizikai realitása. A semmitől való irtózásunkat analógiás kapcsolatba hozhatjuk a haláltól való félelmünkkel, melyre mind az öt világvallás választ kínál: Ne félj, mert a lélek elpusztíthatatlan, minden pillanatodnak értelme van itt a földön. Jól bevásároltunk a materialista világnézettel, melyet ez a kockaépítészet is kifejez: egy örökéletet adtunk cserébe azért, hogy néhány esztendővel a tudomány meghosszabbítja a földi szenvedésünket.


Babics Imre kortárs költő Gnózis című monumentális eposzregényéből idézem az alábbi, prózába szedett hexametersorokat:


Az ám, de ha jól belegondolsz, egy negatív kör. Egy negatív kígyó harapása saját, sohasemvolt farkán mégis. A kör pedig isteni forma, hisz Isten egy kör a Semmiben: ott, hol a Nincs Van, az Úr csak egyetlen kör lehet. És e körön belül ott az a Semmi, amit mi hívunk Semminek, és angyal s démon. E Semmi teremtett lények Semmije, érzi az állat is, és a növények, ásványok. S e körön kívül pedig ott van az Isten Semmije, és a Teremtőnk attól visszariad. S kör, védekezésül mindegy. A Mindenből vonal így lesz Mindennélküliben, vagyis Istentől idegenben.


Íme a szakrális geometria csodálatos megfogalmazása! Ez a szellemiség alkotta a piramisokat, a katedrálisokat, a sztúpákat, Minotaurus labirintusát és a göcseji parasztházat. Ez a szakrális geometria ott van Boyai János Az abszolút tér geometriája című főművében, ahol az egyenest úgy határozza meg, hogy egy kör, melynek sugara végtelen. Ha kör, akkor önmagába visszatér. Zarathusztra a Törpének azt mondja: „Látod? Minden egyenes görbe.” A méd mágus palástjába bújt, világbajkeverő lángelme, a végtelen egyenes=kör analógiával szemlélteti az Örök visszatérés csodálatos gondolatát, mely teljesen megfeleltethető a keleti vallások körkörös idejének.

 

ree


Egyenes és görbe ellentmondásának föloldása a végtelenben van. Egy lapon Bolyai János jegyzeteiből, melyet meditációs mandalának is használhatunk, az egyenest a körből vezeti le. Az egyenes nem más, mint egy végtelen sugarú kör, mely egyszerre konvex és konkáv. Egyszerre kívül és belül vagyunk a végtelen sugarú körön. Ezt a tudat analógiájának is tekinthetjük, hiszen a Lélek az „Én”, melyben a Mindenség megjelenik, egyszerre van kívül és belül az Univerzumban!

 

 

Felhasznált irodalom:


1. Paolo Portoghesi: Makovecz MMA. 2014. Budapest

2. Babics Imre: Gnózis 2013. Napkút Budapest

3. René Guénon: A mennyiség uralma és az idők jelei 2023. Kárpátia Stúdió Budapest

 (A képek a szerző felvételei, a festmény és vázlatlap kivételével, melyek az internetről ingyen letölthetőek.)

legte Tanka.jpg

VARGA DOMOKOS GYÖRGY művei itt és a wikin

dombi 2023.jpg
vukics boritora.jpg
acta 202305.png
gyimothy.png
dio.jpg
KIEMELT CIKKEK
MOGY2023.jpg

Levelezés, kapcsolat: 

SZILAJ CSIKÓ SZERKESZTŐSÉG: szilajcsiko.info(kukac)gmail.com

bottom of page