Czigåny Edit: A nemet mondås = hatårvédelem
![](https://static.wixstatic.com/media/55b554_8e915a33afc640d586428542d25b6b35~mv2.png/v1/fill/w_101,h_93,al_c,q_85,usm_0.66_1.00_0.01,blur_2,enc_auto/55b554_8e915a33afc640d586428542d25b6b35~mv2.png)
A nemet mondĂĄs a szĂĄmunkra fontos elvi Ă©s gyakorlati tartalom megvĂ©dĂ©se. ElmĂ©leti, mert lehet szigorĂșan elvi kĂ©rdĂ©s, hogy megvĂ©djĂŒk a szabadsĂĄgunkat, fĂŒggetlensĂ©gĂŒnket, amikor valaki rĂłlunk, de nĂ©lkĂŒlĂŒnk akar dönteni.
MĂĄsrĂ©szt gyakorlati, mikor rĂĄĂ©bredĂŒnk, hogy a kedvenc hobbink idejĂ©t, pszichikai jĂłlĂ©tĂŒnket, pozitĂv Ă©rzelmeinket vĂ©djĂŒk. Akkor lehet teljesen hatĂ©kony, ha mindezeket tudjuk.
IllesszĂŒk ide Ă©letĂŒnkbĆl âkedvenc mumusfigurĂĄnkatâ (anyĂĄnkat, apĂĄnkat, anyĂłsunkat, fĆnökĂŒnket, rokont, idegent, stb.), akinek sosem merĂŒnk nemet mondani. MegtörtĂ©nik, hogy egy pszicholĂłgiai cikk felismerĂ©seit alkalmazni szeretnĂ©nk a gyakorlatban, a következĆ csalĂĄdi veszekedĂ©sben, vagy munkahelyi csatĂĄrozĂĄsban, de a mĂĄsik olyan ĂŒgyesen keveri a kommunikĂĄciĂłs kĂĄrtyapaklit, hogy esĂ©lytelennek, fegyvertelennek Ă©rezzĂŒk magunkat. (Azt az asszertĂv, gyermeki technikĂĄt elfelejtettĂŒk mĂĄr, hogy akĂĄr szĂĄzadjĂĄra is feltesszĂŒk ugyanazt a kĂ©rdĂ©st, mire a környezet megunja, Ă©s mĂ©gis sikert Ă©rĂŒnk el.)
A nemet mondĂĄs csakis gyakorlĂĄssal fejleszthetĆ. Ha gyerekkĂ©nt Ășgy nĆttĂŒnk fel, hogy nem volt szabad nemet mondani, vagyis a hatĂĄrokat kijelölni â szĂŒlĆkkel, tanĂĄrokkal szemben â, Ășgy nem lesz valĂłs Ă©rzelmi mintĂĄnk arra, hogy mi törtĂ©nik ilyenkor. Sokkal rosszabb vĂ©gkifejletet vetĂtĂŒnk a jövĆbe, mint ami a valĂłsĂĄgban bekövetkezik. Azt hisszĂŒk, hogy összedĆl a vilĂĄg, mindennek vĂ©ge.
Ez nem Ăgy van. VĂĄlasszunk olyan terepet, ahol nincs tĂ©tje, pl. a hentesnĂ©l arra a kĂ©rdĂ©sre, hogy âlehet-e 10 dkg-val több?â, mint, amennyit kĂ©rtĂŒnk, prĂłbĂĄljuk ki, Ă©s mondjuk, hogy âköszönöm, nemâ, vagy âmost nemâ. Lehet, hogy a hentes utĂĄlni fog ezĂ©rt, de jutalmunk lesz a pszichĂ©s haszon.
Nemet mondani lehet elĆre, közben, utĂłlag.
SajĂĄt mĂșltunk segĂtsĂ©gĂŒnkre lehet. A csalĂĄd, az iskola szocializĂĄciĂłnk gazdag terepe ebben a kĂ©rdĂ©sben. EmlĂ©kezzĂŒnk vissza, voltak-e pozitĂv ellenpĂ©ldĂĄk, hogy mĂ©gis tudtunk nemet mondani, kiĂĄllni Ă©rdekeinkĂ©rt. A pozitĂv esetek elemezhetĆk, Ă©s Ășjra felhasznĂĄlhatĂłk.
ElĆre nemet mondani
KellĆ Ă¶nismeret birtokĂĄban tudjuk magunkrĂłl, hogy pĂ©ldĂĄul telefonon esetlenek vagyunk, ott a mĂĄsik ĂŒgyesebb. Ha ez tudjuk, kikerĂŒlhetjĂŒk a telefonon valĂł igenânem vĂĄlaszok zömĂ©t. (A statisztika azt mutatja, hogy a âmumusfigurĂĄnkkalâ szemben ĂĄltalĂĄban alulmaradunk, de szemĂ©lyesen fele-fele az esĂ©ly, ebben mĂ©g jĂłk vagyunk. KerĂŒljĂŒk a telefont megelĆzĂ©s cĂ©ljĂĄbĂłl.)
A folyamat közben
Lehet nemet mondani a folyamat közben is. Nehezebb a szituĂĄciĂł feszĂŒltsĂ©gĂ©ben, a mĂĄsik szemĂ©be nĂ©zve kimondani, hogy âNemâ.
Sokan hiszik azt, hogy nemet mondĂĄs esetĂ©n mindig meg kell indokolni a cselekedetet. Nem szĂŒksĂ©gszerƱ. LĂ©nyeg az, hogy meg kell keresni, mi segĂt nekĂŒnk ebben a folyamatban.
UtĂłlag nemet mondani
SzemĂ©lyes jogunk, hogy megvĂĄltoztassuk a vĂ©lemĂ©nyĂŒnket. Nem szerencsĂ©s, ha ezt tĂșl sokszor tesszĂŒk, mert a megbĂzhatĂłsĂĄgunk, hitelessĂ©gĂŒnk rovĂĄsĂĄra mehet. De az, hogy tegnap nem tudtam nemet mondani, nem jelenti azt, hogy nem hĂvhatom fel az illetĆt, Ă©s mondhatom neki, hogy tegnap elhamarkodottan döntöttem.
A hĂĄrom Ășt közĂŒl ez a legkellemetlenebb, de mĂ©g mindig egyszerƱbb, mint a vĂ©gkimerĂŒlĂ©sig hajszolni magunkat a sok igen miatt.