top of page

Czigány Edit: A pletykakutatás mint tudomány










Az értelmező szótár szerint a pletyka indiszkrét, rosszakaratú híresztelés, amely valakit erkölcsi vagy társadalmi tekintetben rossz hírbe hoz.

Ez a megfogalmazás a rágalomról szól, az ártó híresztelés általában egy emberhez kötődik, aki tudja, kinek akar ártani.

A pletykát viszont közösség hozza létre. A társadalmi életben az idők kezdete óta jelen van a pletyka. Ősi szükséglet, közösségteremtő erő, amelynek tanulmányozását már nagyvállalatok is fontosnak tartják.

Egy nemzetközi kutatás szerint 50-60% százalék a pletyka aránya az emberek közötti kommunikációban.

A 2010-es évek közepén a Magyar Tudományos Akadémián létrehoztak egy kutatócsoportot a hálózatok kutatására, s ezen belül jelentős terület lett a pletyka. Ma már Hollandia és az Egyesült Államok területén is vannak pletykakutató műhelyek.

Sok cég vezetője is rájött, hogy a kutatásokból nemcsak arról értesülnének, hogy az emberek elégedetlenek a fizetésükkel – ez általános jelenség –, hanem arról is, hogy miről gondolkodnak és beszélgetnek.

Munkavállalóként nem az az igényünk, hogy a vezető folyamatosan duruzsoljon, hanem az, hogy stabil, biztonságos keretrendszert hozzon létre, amelyben tudjuk, kihez forduljunk az ötleteinkkel, problémáinkkal, hol kaphatunk segítséget, tanácsot.

Átgondolt vezetői kommunikációval, jó közösségben mindenki alkotó embernek érzi magát.

Sok konfliktus elkerülhető, és sok jó ötlet megvalósulhat a pletykakutatás segítségével.

A magánéletben is hasznos a pletyka, bizony jó tudni, hogy ki beteg a ház lakói közül, kinél lesz felújítás, azért van a zaj a másodikon.

Ezek az információk segítenek abban, hogy megfelelően viselkedjünk, és javítják az érzelmi intelligenciánkat.

Miért központi szereplő a szex a pletykákban? Azért, mert a legfontosabb hajtóerő az életünkben. Az emberek sokféle személyes témáról beszélgetnek, de a szexuális kapcsolódásaikról alig. Pedig mindenki érintett.

Persze, hogy pletykát vált ki, ha a vezérigazgató beleszeret a titkárnőjébe, de ez sem káros, mert legfeljebb érthetővé válik a viselkedése.

A vállalati pletykakutatás akkor eredményes, ha a vezető értesül arról, amiről a kollégái a sörözőben beszélnek. Az igazán sikeres cégek irányítói nem nézik le a sörözői kommunikációt.

Azzal foglalkozunk, hogy hogyan kell rendbe hozni elromlott tárgyainkat, azzal kevésbé, hogy kapcsolatainkban, társadalmunkban elhajításuk helyett megfontolnánk a rendbe hozás lehetőségét.

De csak azt lehet megjavítani, amit ismerünk.

86 megtekintés
legte Tanka.jpg

VARGA DOMOKOS GYÖRGY művei itt és a wikin

dombi 2023.jpg
vukics boritora.jpg
acta 202305.png
gyimothy.png
dio.jpg
KIEMELT CIKKEK
MOGY2023.jpg
bottom of page