Darai Lajos: Naplóbölcsességeim – 984.
984.
Autód karbantartása ma olyan, mint régen lovad gondozása
volt, előbbit pénztárcád köszöni meg végül, mert kevesebbet
kell majd a javítóműhelyben belőle kivenned, míg utóbbi
maga lesz neked hálás és nem sántul le szándékosan, mint
hírlik e ravaszság, s autód is ritkábban robban le, „hagy ott”.
Karban tartani a gyereket szokták, még mielőtt karon ülő
nem lesz, s az autónál használt szó mutatja, hogy ugyanoly
gonddal kellene járművünket is kezelni, ismertek is ilyen
túlzások, fogkefével a résekbe benyúlni, és egyebek, míg
a ló járműnek már kiment divatból, de luxusként jelen van.
Apám kovács volt, és a patkolásnál sokat jelen voltam, ma is
orromban az izzó vastól perzselődő köröm szaga, mit akkor
illatnak éreztem, bevallom, és kicsit fájt nekem a patkószeg
a patakörömbe verve, bár tudhattam, hogy a ló nem is érzi,
és előbb kopott el maga a patkó, mint a szeg kihullt volna.
De a mondókában mégis így szerepel, mit a költő helyesen
érzékeltet, mennyire fontos az alaplépés nemcsak csatában,
hanem egész életünkben, amin ma inkább azt kell érteni,
hogy időben kell pótolni elkopott patkót, gépkocsi-olajat,
akut, hűtővizet, sőt esőben az ablakmosóvíz is szükséges.
Manapság már egyre ritkább, hogy javíttatás közben lehet
ismerkedni az ott várakozó többi tulajjal, mert időpontra
lehet érkezni, és van több kocsiállás is, kiiktatódott mára
az ilyen kapcsolatépítési alkalom, nem beszélve arról, hogy
ötven éve még azonos márkák találkozva fényt villantottak.
A mi kovácsműhelyünk a házunkban volt, míg el nem vitte
a szerszámokat az erőszakos kollektivizálás, ott igen sokan
megfordultak, jó volt hallgatni történeteiket, ezek többnyire
a két világháború körül forogtak, mert még éltek azok is,
akik az elsőben harcoltak, összevetették a tapasztalatokat.
Azt már csak apámtól hallottakból tudom, hogy még egy
miniszterelnök és lova is megfordult a keze alatt, szomszéd
tanyán volt a kastélya, ahonnan átlovagolt néha patkoltatni,
és szívesen elbeszélgetett ő is az emberekkel, kár, hogy aztán
tragikus vége lett, tette hozzá halkan, új rendszer kivégezte.
Még tapasztaltam, hogy a szervízben mennyire megnyílnak
az emberek és olyat is elmondanak valamiért, amit talán még
a barátaiknak se, valamiféle vetélkedés, nagyotmondás folyt,
s műhelyünkben is megtudtam csoda részleteket a háborúról,
mint mentek át a Donon „nyelvért”, majd vitték oda vissza.
Még a másodikban is a lovak szerepet kaptak, így kovácsra
ott is szükség volt, ki tudja, talán ezért maradhatott életben
az én apám és lehettem fia, mert a lovak kissé hátrább voltak
és velük ő is a fronttól, de az ágyúzás őket sem kímélte persze,
volt olyan, ki egy éjszaka alatt megőszült a fülsiketítő zajban.
Szerencsére a régi szervizekben legfeljebb a túráztatás zaját
kellett néha elviselni, esetleg kalapáltak is, de nem úgy szólt,
mint annak idején az üllőn a kalapács-zene, és aztán ma már
üvegfal választ el, kávéautomata áll rendelkezésre, süppedős
fotel, mi lesz velünk, ha villanyautó nem fog soha elromlani.
Azért valami tanulságot csak le lehetne vonni, hogy meg kell
becsülnünk, amink van, autót lemosni, kitakarítani, ám már az
is gépesített megoldású, de legalább az még, aki lovardába jár,
nemcsak lovagol, csutakolja is a lovát, és ha így felszabadult
sok időnk, fordítsuk azt egymásra, de véletlenül se robotunkra.
Comments