top of page

Lehetsz erkölcsös, vagy lehetsz nyertes – Jézus Krisztus hatalmi taktikája (Sirius White elmélkedése)



ree

Eredeti cikk:

Karovits János küldeménye









Jay Haley esszéje, Jézus Krisztus hatalmi taktikája, nem a teológiával, hanem a taktikával kezdődik. Nem kérdezi, hogy Jézus Isten Fia volt-e. Megkérdezi, mit tett Jézus. És amit Jézus tett, Haley szerint, az az volt, hogy radikálisan elutasította az intézményi hatalom játékát.


A politikán, a családi rendszereken, a külső státuszon és a túlélés logikáján kívül működött. Nem azért feszítették keresztre, mert veszített; Keresztre feszítették, mert nem volt hajlandó nyerni. És ez a visszautasítás valójában a végső taktikája volt. Nem azzal kerülte meg a birodalmat, hogy fellázadt ellene, hanem azzal, hogy tagadta alapvető tekintélyigényét. A farizeusok csapdáit nem jogi ellenponttal válaszolta, hanem példázatokkal beszélt, amelyek áthuzalozták a keretet. Nem ragadta meg a trónt – túlmutatott rajta. "Az én királyságom nem e világból való" – mondta. Ez a vonal nem menekülés. Ez az emelkedés általi ellenállás. Ilyen módon beszélni nem azt jelenti, hogy elhagyjuk a játékot – hanem leleplezzük azt. Azt jelenti, hogy ez az egész struktúra – hatalom, büntetés, büszkeség – illegitim egy mélyebb renddel szemben.


Van egy feszültség, amely korunkat kísérti: az erkölcs vágya és a hatékonyság kényszere. Ez a modern álom – megtartani a hatalmat, közben erényesnek maradni, felemelkedni a hierarchiában anélkül, hogy veszélyeztetné a lelket. De az álom hamis. Ez a liberális demokrácia, a vállalati márkaépítés és az influencer aktivizmus nagy trükkje: hogy az ember jót tehet, miközben még mindig játszik. Hogy pusztán az erény által lehet hatalomra emelkedni. Hogy tiszta lehet egy piszkos rendszerben. Nem lehet.


A politika valódi formájában nem csak szavazás vagy politizálás. Ez a befolyás, az optika és az eredmény rendszere. Ez a túlélés és a stratégia gépezete egy vitatott térben. Jutalmazza azokat, akik alkalmazkodnak, akik kompromisszumot kötnek, akik manipulálják az érzékelést. Nem kérdezi meg: "Igaz ez?" Azt kérdezi: "Működik ez?" A politikai hatalmat az eredményekben mérik, nem az összehangolásban. Ez a helyezkedés játéka, nem a lényegé.


Az erkölcs ezzel szemben nem hajlandó kompromisszumot kötni azzal, amiről tudjuk, hogy hamis, még akkor sem, ha ez az elutasítás mindenbe kerül. Ez nem kedvesség, felháborodás vagy tisztasági jelzés. Az igazi erkölcs nem stratégiai hűség a valósághoz. Költséges. Nem hatékony. Nem lehet használni, csak élni. Az erkölcsi cselekvő nem kérdezi: "Mi működik?" Azt kérdezik: "Mit ne áruljak el?" És ennek a kérdésnek nincs haszna a politikai számítások területén.


Tehát amikor az emberek azt mondják: "Egyszerre akarok erkölcsös és hatékony lenni", gyakran arra gondolnak, hogy úgy akarom játszani a játékot, hogy nem változtat meg. De a játék mindig megváltoztat. Ez így működik.


Ezért nem volt hajlandó Jézus belépni a világi hatalom arénájába.


Nem tárgyalt. Nem gyűjtött szövetségeket. Nem épített olyan mozgalmat, ahogy a modern stratégák értelmezik. Aktívan kerülte azt a taktikát, amely lehetővé tette volna a túlélést. Igazat mondott a hatalomnak, de ennél is többet: összefüggéstelenné tette a hatalmat. És amikor alkalmat kapott arra, hogy megvédje magát Pilátus előtt, nem szólt semmit. Nem azért, mert nem volt védekezése. De mert az érvelés a bíróság érvényesítését jelentené.


A kortárs stratégiai kultúra szemszögéből Jézus őrültnek tűnik. Ha olvastad A hatalom 48 törvényét, Jézus szinte mindegyiket megszegi. Fedezet nélkül mondja el az igazat. Leleplezi a gyengeséget. Aláássa saját hírnevét. Ellentmondásosan beszél. Nem hajlandó irányítani a látszatot. Elfogadja a veszteséget, a halál felé sétál, elutasítja a szövetségeket, és hagyja, hogy mások hitelt vegyenek magukhoz.


1. törvény: "Soha ne ragyogj felül a mesteren."

Mindenkit felülmúl.


3. törvény: "Rejtsd el szándékaidat."

Kijelenti őket.


6. törvény: „Mindenáron nyerd meg bíráid."

Elsétál a tömeg elől.


15. törvény: "Törd össze teljesen az ellenségedet."

Megbocsát nekik.


Greene-i szemszögből Jézus vagy bolond, vagy mártír. Nem érti a tőkeáttételt. Nem védi a státuszt. Nem manőverezik. Nem nyer. De a mélyebb erkölcsi koherencia szempontjából valami egészen más: egy figura, aki felfedi a játékon kívüli állás árát. Taktikája nem az uralomról szól, hanem a világi hatalom építészetében való részvétel teljes megtagadásáról.


Ebben csatlakozik azoknak a figuráknak a hosszú sorához, akik megértették, hogy a teljes elutasítás [igazságmegtagadás, igazságfeladás] járhatatlan. Szókratész, aki inkább elfogadta halálos ítéletét, mint hogy elmeneküljön Athénból, mert nem árulta el azokat a törvényeket, amelyeket egész életében tiszteletben tartott. Gandhi, aki nem volt hajlandó óvadékot fizetni a szabadon bocsátásáért, kijelentve, hogy az igazságtalansággal való együttműködés – még jogilag is – bűnrészessé teszi az embert. Thomas More, aki nem volt hajlandó megerősíteni VIII. Henrik felsőbbrendűségét az egyház felett, nem erőszakkal vagy propagandával, hanem hallgatással. Ezek nem a győzelem stratégiái. Ezek az összeférhetetlenség demonstrációi. Ezek nem az irányítás megszerzésére irányuló kísérletek, hanem az előfeltevés teljes elutasítása.


Ezzel szemben a modern racionalista technokrata hisz az irányításban. Hisz az optimalizálásban. Úgy véli, hogy a megfelelő modellel, a megfelelő ösztönzőkkel, a megfelelő algoritmussal minden rendben lesz. Hogy nincs olyan összetett probléma, amelyet ne lehetne megoldani világosabb logikával és jobb kóddal.


De ez a világnézet nem tartalmaz teret a szent visszautasításnak. Nincs helye a mérhetetlennek, a terméketlennek, az örök "nemnek". Csak a fejlődést ismeri. Nem érti a mártíromságot. Nem érti a rejtélyt.


És így steril etikát hoz létre. Hideg utilitarizmus, amely azt mondja: ha az eredmény statisztikailag jó, a módszer nem számít. Áldozz fel néhányat, hogy megmentsd a sokaságot. Az összetettség összeillesztése irányítópultokká. Tagadd meg a lelket, de építsd fel a szimulációt. Így kapunk etikai osztályokat az AI-laboratóriumokban. Így kapunk olyan civil szervezeteket, amelyek jó szándékkal ölik meg a kisvállalkozásokat. Így kapjuk meg a "hatékony altruizmus" hátborzongató erkölcsi ürességét.


Nézzük meg a technológiai utópizmus vagy a politika által vezérelt filantrópia mögött rejlő világnézetet. Az olyan figurák, mint Sam Altman, Elon Musk vagy Bill Gates, a haladás és a katasztrófa víziói között mozognak, abban a hitben, hogy elegendő adattal, pénzzel vagy előrelátással a világ megmenthető. De a cselekedeteik mögött meghúzódó erkölcsi keret mélyen haszonelvű: feláldozzák a jelent az absztrakt jövő megőrzése érdekében, a civilizáció tárcsáit műszerfalként állítják be. Ebben a modellben nincs hely a szent visszautasításnak, magának a játéknak az elutasításának. Csak örökös iteráció, örökös számítás van.


A politikus ezzel szemben megérti a hatalmat. De hozzá van kötve. Alkalmazkodik a túléléshez. Azt mondja, amit mondani kell. Értékeit jelentőségük szerint váltogatja. Nem engedheti meg magának, hogy pusztán meggyőződés alapján cselekedjen – mert a meggyőződés nem jó közvélemény-kutatás. Az igazsággal kezdődő mozgalmak politikává romlanak. A forradalmárok adminisztrátorokká válnak. A próféták pártvezetőkké válnak. És a vallás törvénnyé válik.


Jézus ereje nem a követőiben volt. Hanem az ő visszautasításában. Azt mondta az embereknek, hogy menjenek el a családtól, a gazdagságtól, a biztonságtól. Tudta, hogy az igazi fenyegetés nem a birodalom, hanem a státusz és az irányítás iránti éhség, amely mindannyiunkban él. Nem próbálta megtisztítani a rendszert. Összeférhetetlenné tette magát vele.


Ezért mondom: lehetsz vallásos vagy politikus. Lehetsz erkölcsös, vagy lehetsz nyertes. De nem lehetsz mindkettő. Valóban erkölcsösen élni annyit jelent, mint lényegtelennek lenni a hatalom szempontjából. Igazán hinni annyit jelent, mint fenyegetést jelenteni a gépezetre nézve – nem azért, mert egyenlő erővel szállsz szembe vele, hanem azért, mert már nem játszol.


És itt rejlik korunk veszélye. A modern mozgalmak mindkettőt akarják megtenni. Meg akarják menteni a világot és népszerűvé akarnak válni. Le akarják bontani a birodalmat és politikát akarnak írni. Krisztusról akarnak beszélni, és indulni akarnak a tisztségért. Beépülni akarnak láthatósággal. De a láthatóság megalkuvást igényel. Minden felület egy keret. Minden közönség póráz. A tömeg feltételei szerint fogsz beszélni, különben elveszíted a tömeget. Nincs harmadik út.


Az emberek ismét visszatérnek a valláshoz. És nem finoman. Nem a közösségért és a gyertyákért jönnek. Értelemért jönnek. Rájöttek, hogy a gép nem szereti őket. Ez a biztonság hazugság. Ez a politika egy teljesítmény. Valami igazit akarnak. Valami a hurkon kívül akarnak valamit.


De abban a pillanatban, amikor a vallás politikai eszközzé válik, meghal. Ez csak egy újabb stratégia lesz. Csak egy újabb maszk. És ugyanazt a kardot kezdi forgatni, amely egykor átszúrta a saját oldalát. Nem használhatjátok a szentet az irányítás megszerzésére. Mert a szent csak ott létezik, ahol az irányítás véget ér.


Jézus nem nyer. Meghal. Gúnyolják, levetkőzik és megalázzák. És nem áll ellen. És mégis... nem győzték le. Mert az elutasítása teljes. És a teljes elutasítás nem választható. Ez a paradoxon. Az ember az, aki elsétál, nem pedig az, aki győz, aki érinthetetlenné válik.


Ez nem világi értelemben vett hatalom. Ez valami más. Ez a szabadság.


És ez a szabadság összeegyeztethetetlen a politikával.


legte Tanka.jpg

VARGA DOMOKOS GYÖRGY művei itt és a wikin

dombi 2023.jpg
vukics boritora.jpg
acta 202305.png
gyimothy.png
dio.jpg
KIEMELT CIKKEK
MOGY2023.jpg
bottom of page