top of page

Tanka Endre: Az 5G EMFR bizonyított kártételei és nem cáfolható veszélyei















E tanulmány eredeti, teljes címe: Az ötödik generációs elektromágneses mikrohullámú sugárzás (5G EMFR) bizonyított kártételei és nem cáfolható veszélyei. Szerzője, Tanka Endre az MTA doktora, professor emeritus KRE ÁJK. E tanulmány a Százak Tanácsának az MTA-állásfoglalás iránti kérelméhez benyújtott, a szerző által írt Mellékleten alapul, amelyet a 17. oldaltól jogi elemzés egészít ki. 

2019 tavaszáig az 5G EMFR technológiáról nálunk még hallani sem lehetett. A lényegéről legfeljebb azok tudhattak, akik a világháló segítségével kutatták angolul az e tárgyú szakirodalmat. Aztán hozzánk is berobbant. A Kormány az ország versenyképességének megalapozására kidolgozta a Digitális Jólét Programot (DJP), amelynek célja a „gigabit társadalom” építése. Ezen belül a mezőgazdaság részére meghatározta Magyarország Digitális Agrár Stratégiáját. (DAS: 1470/2019. /VIII. 1./ Korm. hat.)Mindkét program az 5G EMFR sugárzására épül. E döntések alapján a Vodafone távközlési cég a főváros belső kerületeiben és a Duna vonalán 33 állandó bázisállomást telepített és 2019 X. 18-tól 3,5GHz sávon elindította hazánk első 5G hálózatát. Ezt az országos rendszer kiépítése – később a magasabb frekvencia tartomány alkalmazásával – követi.


A Vodafone, mint környezethasználó a telepítést a nélkül végzi, hogy az új minőségű sugárzás esetleges egészségügyi kockázatairól és az élővilágot fenyegető veszélyeiről az érintett lakosságot tájékoztatná és az engedélyezési eljárásba bevonná.[1] Arról sincs köztudomás, hogy a környezethasználati engedély megadása előtt a környezetvédelmi hatóság folytatott-e – az EMFR sugárhatás következményeit tisztázó – környezeti hatásvizsgálatot. Az egyetlen hivatalos vélemény pedig az 5G-ről a közvéleményt teljes bizonytalanságban tartja. Az illetékes közigazgatási szakpolitikus a hírközlő szerveknek ui. az 5G felől úgy nyilatkozott, ami egyszerre állítja annak veszélytelenségét és azt, hogy az egyértelműen nem zárható ki.[2]

Az 5G technológia vívmányait és várt előnyeit a hírközlés naponta a köztudatba sulykolja. (Pl. önvezető autók, távorvoslás, stb.)Viszont semmilyen információ nincs arról, hogy az új minőségű sugárzás jelent(het)-e bármely egészségügyi kockázatot az emberre, illetve veszélyt az állat- és növényvilágra. A tájékoztatás elmulasztására nincs közérdekű indok már csak azért sem, mert a 4 és 5G sugárhatás káros élettani következményeit – közel 20 éve – kiterjedt nemzetközi szakirodalom kutatja.[3] Arról nincs pontos statisztika, hogy a szakvélemények milyen arányban állítják e sugárzás veszélytelenségét, avagy bizonyítják annak kártételeit és veszélyeit. Viszont a 4 és 5G tornyok (az átjátszó antennák) rákkeltő hatását elemző vizsgálatoknál – a minta szignifikáns minőségének eldöntése végett – a felmérés kiterjedt a károsodás és veszélyhelyzet számszaki értékelésére is, ami az utóbbi hatások túlnyomó arányát jelzi.[4]


Az EMFR sugárhatás legsúlyosabb humán-következményeinek a megállapításában és értékelésében az ellentétes nézetek élesen ütköznek. A fel nem oldható konfliktus mélyén hatalmi és érdekharc húzódik: ha a vezeték nélküli távközlési ipart a világpiacon oligopóliummal birtokló multi- és transznacionális tőkeerő beismerni kényszerülne, hogy az 5G hálózat és az azzal járó szolgáltatások rákot okoznak, úgy ez hatalom-és piacvesztésre vezetne. A jogállamiságnak elkötelezett bírósági ítélkezés a káros sugárzás és az azt elszenvedő mobilhasználó agytumorja közötti oksági összefüggés bizonyítása során ezt az alapellentmondást kénytelen észlelni és feloldani. Ezt tette az Olasz Legfelsőbb Bíróság egy munkaügyi kártérítési perben (ld. az ún. Marcolini esetet.) A jogerős ítélet a bizonyítékok köréből kizárta a távközlési ipar és az EU EB által közösen támogatott rákkutatás (Interphone Study) szakvéleményét, amely tagadta a sugárzás és az agyrák közti okozati összefüggést. A szakértők érdekkötöttsége miatt ui. a véleményük nem tárgyilagos. Ehelyett a bíróság független rákkutatók szakvéleményét fogadta el, akik meggyőzően bizonyították a károsult EMFR sugárzás miatt kialakult agytumorját.[5]


Lényeges: már a 4G mobilhasználathoz kötődő rák-statisztika is igazolta az EMFR sugárzás növekvő humán-veszélyét[6]. Az 5G pedig nem váltja le a 4G sugárzását, hanem azt exponenciálisan növeli és hatásait tekintve új minőségű (lényegesen nagyobb fenyegetettséget hozó) sugárzással egészíti ki. Az e tárgyú tudományos vitáknál – amelyek a távközlési ipart szolgáló kutatók érdekkötöttsége miatt aligha hozhatnak áttörést – fontosabb, hogy egyrészt ma már hiteles – nem cáfolható – bizonyítékai vannak a 4 és 5G sugárzás tényleges (bekövetkezett) kártételeinek. Másrészt tényszerűen (hiteles kutatási eredményekkel) bizonyítottak azok a veszélyek és kockázatok, amelyeket az 5G hálózatok telepítői nem tudnak hitelt érdemlően tagadni és kizárni. Nevezetesen:


1/ Az Európában és világszerte (USA, Ausztrália, Afrika, Japán, Izrael, stb.) végzett tudományos kutatások bizonyítják: a 4 és 5G tornyok, illetve átjátszó antennáik 300-400 m körzetén belül a lakosság rákos megbetegedése 6-10-szeresen megnőtt, mi több, a madarak, a rovarok és a növényzet károsodása (pusztulása) drámai arányban bekövetkezik.[7]


2/ Ugyanez az EMFR sugárhatás – a sugárzás mennyisége és időtartama függvényében – egészségügyi panaszokra vezet és kóros elváltozásokat vált ki. Az 5G esetében a közérzeti panaszok már a viszonylag alacsony (3,5Ghz) frekvenciánál is gyorsan jelentkeznek.[8] Ilyenek a == fejfájás, = álmatlanság,== szédülés, == érzékenység, == fáradtság, == szívritmus zavarok, == hányinger, = étvágytalanság, = rossz közérzet, == a nemi vágy (libido) elvesztése, == a koncentráló képesség zavara, == memória-vesztés, == idegi–pszichiátriai zavarok, pl. depresszió.[9] Ha a szervezetet érő sugárhatás rövid időn belül nem szűnik meg, úgy egyre súlyosabb zavarok mutatkoznak. (Fülzúgás, zsibbadás, nyugtalanság, depresszió, ADD és ADHD figyelemzavar, hangulat- ingadozás, érzelmi instabilitás, cukorbetegség, sterilitás és terméketlenség, autizmus, rákos elváltozások és folyamatos DNS-károsodás.[10])


A legsúlyosabb egészségromboló hatásokat – 500 tudományos közlemény alapján – Martin L. Pall, a Washingtoni Állami Egyetem biokémiai és általános orvostudományi professzora összegezte és elemezte.[11] A szerző szerint az összegyűjtött forrásanyag magas szintű tudományos bizonyosságot ad az EMF rövidhullámú sugárzásának mind a nyolc patológiai hatástípusára, melyek a következők:


== a sugárzás megtámadja az idegrendszerünket, beleértve az agyunkat, ami kiterjedt neurológiai és neuro-pszichiátriai hatásokkal jár és több egyéb hatásra vezethet; == megtámadja az endokrin (vagyis a hormon-) rendszerünket; == oxidációs stresszt okoz és gyökeres károsodást idéz elő, ami központi szerepet játszik és lényeges minden krónikus betegségben; == behatol a sejtjeink DNS szerkezetébe, a DNS láncban egyes és kettős szálakat hoz létre, amelyek megtörik a sejt szerkezetét és a DNS sejtben oxidációs bázisokat létesítenek. Ezek idézik elő a rákot és a csíra-, fonalsejtekben (in germ line cells ?) a mutációt is, ami a jövő nemzedékekre átöröklődik; == az apoptosis (a programozott sejthalál) megemelkedett szintjét állítja elő, ami különösen fontos mind a degenerativ idegbetegségek létrejöttében, mind a meddőség kialakulásában; == sugárhatás az alacsonyabb szintű férfi és női termékenység, a nemi hormonok csökkenése, a nemi vágy (libido) visszaesése, a spontán abortusz szintjének növekedése és a DNS sperma sejtjeinek megtámadása; == a sejten belüli kálcium (Ca2) túlsúlya alakul ki és a kálcium-jelzés felerősödik; == a sugárzás megtámadja testünk sejtjeit, hogy rákot okozzon. Ezek a támadások a rák okozásának különböző mechanizmusaival mennek végbe.[12]

3/ Két független – egymás vizsgálatáról mit sem tudó – kutatóhely 10 éven át patkányokon végzett laboratóriumi kísérletet, ami az 5G tornyok EMFR sugárhatását szimulálta. Az egyik kutató az olasz Ramazzini Intézet (RI), másik az USA National Toxicology Program (NTP) intézménye volt. A kutatási eredmények bizonyítják: a sugárzás rosszindulatú rákos tumort okoz a kísérleti állatoknál, ami az embernél hasonló rákos elváltozást okozhat.[13] Mivel ez a tény már nem cáfolható, több onkológus tudós azonnali intézkedéseket sürget az egészségvédelem és az élővilág biztonsága érdekében. Így Ronald Melnick szerint – aki az NTP egyik tervezője és az Environmental Health Trust tudományos tanácsadója – „a kormányoknak szigorítania kell a jogszabályokat, hogy megvédjék a közösséget ezektől a káros, nem ionizáló sugárzásoktól.” (RI sajtótájékoztató.)[14]


4/ A 4 és 5G tornyok EMFR sugárhatása a legnagyobb fenyegetettséget a gyermekekre és a várandós anyák méhmagzataira jelenti.[15] A leukémia és az egyéb rákbetegségek kialakulását ennél a veszélyeztetett csoportnál számos kutatás bizonyítja.[16] 2015-ben a Szaudi Királyság Egyetemének kutatói elsőként tárták fel, hogy a magas frekvenciájú EMFR sugárzású tornyok közelsége az iskoláskorú gyermekeknél fokozza a kettes típusú cukorbetegség kialakulásának a veszélyét.[17]


5/ Már nem puszta feltevés, hanem tudományos bizonyosság: a 4 és 5G EMFR sugárzás nem csak az emberéletre és az egészségre ártalmas, hanem annak célzott áldozata az állat- és növényvilág is. Az egyes állatfajok, a madarak, a rovarok és főleg a mézelő méhek körében közel 20 éve folyó kutatások hasonló arányú közleményt hoztak, mint a humán vizsgálatok.[18] A madár- és rovarpusztulást az emberek már a 60 –as évektől észlelték, de akkor még fel sem merülhetett, hogy ennek főoka az EMFR sugárzás lehet.[19] A rovarpusztulás olyan mértékben gyorsul, hogy több biológus „rovar-Armageddon-t” emleget.[20] A méhek az EMFR sugárhatásra elvesztik fő életfunkcióikat: kolóniát többé nem építenek, a kaptárból összezavarodva kirajzanak és elpusztulnak.[21] A kutatások több gerincesre, háziállatokra és egyes növényekre is kiterjedtek. Ezek minden esetben a sugárhatás károsító következményeit észlelték.[22] A növények EMFR sugárzásra adott reakcióit külön kutatják a szakemberek. A kiterjedt szakirodalom e téren is egyértelmű károsodásokat bizonyít.[23]


6/ Az 5G EMFR sugárzás hatásainak tárgyilagos megítélésénél egyik döntő szempont a sugárhatás új minőségének a tisztázása. Bár ezt az alaptényt a vezeték nélküli távközlési ipar – üzleti létérdekből – titkolni próbálja, az 5G technológiával járó sugárzás (a bázisállomások tornyai, a sok millió átjátszó kisantenna, stb.) az egész élővilágra szinte össze sem hasonlítható arányban súlyosabb terhelést hárít, mint ami a 4G eddig végrehajtott digitális fejlesztésével állt elő. Az új globális sugárterhelés ui. két összehangolt forrás szinergikus összhatásával keletkezik, egyik a földi, másik a bolygónk mágneses szférájában működtetett mechanizmus. Ennek lényege egyrészt, hogy a Föld felszínén több millió 5G bázisállomást telepítenek, amelyekhez – becslések szerint – már a kezdeti üzemeltetésnél közel 200 Mrd adókészülék kapcsolódik. A közvetlenül sugárzó antennákat kb. 100-200 méterenként kell elhelyezni a teljes lefedettség érdekében (Ezeket a Tárgyak Internetéhez /Internet of Things: IoT/ szükséges giga-adatmennyiség továbbítása igényli. Az adókészülékek száma pár év múlva kb. egy trillióra nőhet.) Másrészt a világűr magnetoszférájából több ezer műhold milliméteres EMFR hullámokat sugároz vissza a Földre, amelyek sugárzási teljesítménye – a többfázisú antennarendszerekbe rendezett, többezer antennára épülve – elérheti az 5 millió wattot.[24] Sok tudós szerint a 12 ezer műhold magnetoszférába fellövése és működése bolygónk elektromágneses környezetének megváltoztatása miatt még nagyobb fenyegetést jelenthet az életre, mint a földön lévő antennák által kibocsátott sugárzás.[25] Mai tudásunk szerint, a több tízezer, millió wattos és millió frekvenciás modulált jelet kibocsátó műhold működtetése az ionoszférában és a magnetoszférában valószínűleg úgy változtatná meg az elektromágneses környezetet, hogy ahhoz az emberi szervezet és más élőlények nem tudnának alkalmazkodni.[26]


Az 5G alkalmazása a fejlesztőknek arra a feltevésére épül, hogy az emberi test – modellezve – homogén folyadékkal töltött burok, amely a milliméteres hullámokban kibocsátott – az eddig megszokotthoz képest több tízszeres vagy több százszoros – sugárzást is képes károsodás nélkül elviselni. A tudomány ezt a modellt tévesnek tartja és több oldalról vitatja. Ui. az a feltevés, hogy a milliméteres hullámok nem teljesen hatolnak át a bőrön, figyelmen kívül hagyja az idegeket, a véredényeket és az egyéb elektromos vezetőképességű szerkezeteket, amelyek sugárzással teli hullámokat mélyen a testbe vihetnek.[27] Másrészt e modell nem számol azzal, hogy amikor rendkívül rövid elektromágneses pulzusokról van szó, a testbe hatoló mozgó töltések maguk kis antennákká válnak, amelyek tovább sugározzák az elektromágneses mezőt, és azt a testben mélyebbre küldik. Ezen újrasugárzott hullám neve Brillouin-prekurzor.[28] Mind ezen túl ma már nem cáfolható: az EMFR sekély behatolása is

egyedi veszélyt jelent a szemekre és a test legnagyobb szervére, a bőrre, továbbá a nagyon kisméretű élőlényekre.[29]


Az 5G EMFR sugárhatás sarkított lényege: egyrészt az minden élőlény (ember, állat, növényzet) létét (egészségét és fennmaradását) veszélyezteti, másrészt – általános bevezetése után - globális terjedelmű, a hatása alól sehol, senki nem vonhatja ki magát.[30]


Az 5G technológia elutasítása


Mivel a vezeték nélküli távközlési ipart a nemzetek feletti tőkehatalom – a multi- és transznacionális szerveződésű oligopóliummal – birtokolja és működteti, az egyes államok az 5G világméretű kiterjesztését nem gátolhatják meg és annak biztonsági feltételeit sem kényszeríthetik ki. Erre csak nemzetközi összefogás és közös intézményi fellépés lehet alkalmas. Az 5G EMFR sugárzás telepítőjének, mint környezethasználónak – az uniós és a nemzetállami jogrend alapján egyaránt – törvényi kötelezettsége: == a sugárzás alkalmazása előtt hitelt érdemlő, tudományos bizonyítékokkal szavatolja, hogy az (sem a bevezetés 3,5GHz frekvenciáján, sem a teljes üzemeltetés 24–90 GHz tartományán) nem jelent(het) semmilyen veszélyt az emberre és az élővilágra. Továbbá == mind addig, amíg a valós egészségügyi veszély (kockázat, egyéb környezetterhelés) egyértelmű, tudományos bizonyítékok alapján nem tisztázott, az általa előidézett sugárhatást úgy kell tekintenie, mint ami a legnagyobb veszélyforrás az emberre és az élővilágra, ezért a környezetterhelést (az 5G telepítését és üzemeltetését) a tudományos bizonyosság megszületéséig fel kell függesztenie. [31] Nem cáfolható: az 5G telepítője ennek a környezetvédelmi kötelességének a világon sehol nem tesz eleget, ellenkezőleg, az EMFR sugárzással szemben felhozott – és a tudomány által meggyőzően bizonyított – tényeket, érveket semmibe veszi, azokat érdemben nem tudja és nem is hajlandó vitatni. E helyett a sugárzás már eddig is világszerte bekövetkezett egészség – és élővilág – romboló kártételeit nem létezőként kezeli, azokat elhallgatja és médiahatalmával azt a hamis állítását hirdeti, hogy az 5G technika veszélytelen. Ezért a telepítést és a bevezető üzemeltetést továbbra is úgy hajtja végre, hogy kizárja a kötelezőegészségügyi és környezeti hatásvizsgálatokat, az érintett lakosságnak (közmeghallgatással) az eljárásba bevonását, a valós veszélyhelyzetről való tájékoztatását és véleményének figyelembe vételét. E helyett a társadalmat és a helyi közösséget hatalmi eszközökkel – a közhatalmat és a közigazgatást a saját szolgálatába állítva – aláveti a kényszerintézkedésnek.


Az 5G telepítőjének ez a (tőkeuralomból eredő) hatalmi erőfölénye azonban nem zárja ki, hogy egyes államok (maradék – szuverenitásukra támaszkodva és az alkotmányos életvédelmi kötelezettségüket előtérbe helyezve) – kategorikusan elutasítsák államterületükön az 5G hálózat kiépítését, avagy azt olyan szűk térre szorítsák, ami még biztonsággal kezelhető. Teljesen kizárja az 5G sugárzás alkalmazását: == Ausztrália (egy teljes földrész), == Franciaország, == a Belga Királyság[32], == Izrael. Több államban – kormányzati részvétellel – törekednek az 5G elutasítására, ill. korlátozására. Pl. Lengyelország, Dánia, Egyesült Királyság.[33] Egyes régiókban megvalósult az 5G helyi kizárása: == az USA hét (csendes óceáni északnyugati) nagyvárosa (pl. San Francisco) elutasította e technológiát[34].


Ugyanezt tette az észak-kaliforniai Mill Valley is.[35] == Svájcban – az országosan kibontakozó ellenállás alapján – népszavazás fog dönteni az 5G teljes kizárhatósága felől, viszont három kanton az 5G-t már elutasította mindaddig, amíg annak biztonsága nem bizonyított. (Neuchatel, Vaud és Geneva /Genf/)[36] Mindezen túl nemzetközi mozgalom indult, nemcsak az 5G bevezetésének moratóriummal való felfüggesztése iránt[37], hanem annak elérésére is, hogy világszerte EMFR sugárzásmentes zónákat hozzanak létre. [38]

Izrael tudósai értékmintát adnak a világnak mind az 5G EMFR sugárhatás valóságának a feltárására, mind az ellene való védekezés megalapozására és erősítésére. E megállapítás nem túlzás: az ottani tudomány legjobbjai nemcsak az 5G embert és élővilágot sujtó következményeit kutatják és tárják fel meggyőző bizonyítékokkal, folyamatosan, hanem – a nemzeti önvédelem erősítésén túl – fellépnek nemzetközi téren is az 5G visszaszorítása iránt az élet- és környezetvédelem érdekében.[39] Az 5G hálózatok telepítésének a közérdekű megtagadása az izraeli élet- és környezetvédelmi politikának három – szilárd és egymást erősítő – pillérére épül. == A rendszer első eleme a legmagasabb szintű és tekintélyű (akadémiai, egyetemi) tudományos kutatás, amelynek eredményei mind a két további pillérhez áramolnak. == Második – a társadalom megfelelő tájékoztatásával – a hírközlés, a közírók, újságírók, bloggerek által életre hívott népmozgalom, ami az élet- és környezetvédelem címén fellép az EMFR sugárzás káros alkalmazása ellen.[40] == Harmadik pillér az 5G sugárzás kizárására és az EMFR sugárhatások folyamatos tudományos kutatására létrehozott, felelős állami intézményvédelem.[41] Ez a rendszer alkalmas arra, hogy az állam – alkotmányos felelősségét teljesítve – megvédje a területén élő embereket és az élővilágot a káros sugárhatásoktól.


Miért jogellenes az 5G hálózatok telepítése?


Jogállamban az egészség-, élet- és környezetvédelem alkotmányos (az állampolgárok által kikényszeríthető) oltalom alatt áll. Az 5G EMFR káros sugárhatása a magyar lakosságot kétféle jogviszony alapján érintheti. Az egyik a magánjog kötelmi jogviszonya. Ebbe az a fogyasztó kerül, aki az 5G cégtől a szolgáltatást megrendeli, vagyis vele az EMFR sugárzáson alapuló telefonra (más készülékre) szerződést köt. Ha ennek során az 5G sugárzás a személyét vagy a közvetlen környezetét egészségkárosító hatással terheli és/vagy kóros elváltozásokkal károsítja, úgy ez a szolgáltató terhére szerződésszegésnek minősül, ami kiváltja a helytállási felelősségét.[42] E jogviszony lényege: == a bizonyítási teher egészében a károsultra hárul (a kár és az arra vezető szolgáltatói mulasztás közötti okozati összefüggést ő köteles bizonyítani); == ez a jogviszony nem teheti kötelezővé a megelőzést (nem alkalmas a mindenkit károsító EMFR sugárzás eltiltására), mert a jogkövetkezmények csak a kár bekövetkezése után állnak elő.


A másik jogviszony-típus alkotmányjogi: az EMFR sugárzással mindenki – tehát nemcsak a magyar állampolgár – az akaratától függetlenül államjogi viszonyba kerül a közhatalom gyakorlójával, a Kormány által képviselt Magyar Állammal az által, hogy a sugárzás minden élőlényre (az embereken kívül az állat- és növényvilágra is) hat és annak elviselésére kényszerít. (Vagyis azokat is, akiknek nem kell az „okos telefon” és a csábító egyéb technikai előnyök.) E jogviszony felelősségi jogalapja az Alaptörvény (Atv): Magyarország elismeri és érvényesíti mindenki jogát az egészséges környezethez.” (XXI. cikk /1/) [43] Ugyanakkor az Atv végrehajtása már egy másik jogterületen, a környezetvédelmi jogban megy végbe. [44] Mielőtt ezt vizsgálnánk, jelezzük az alkotmányjogi viszony EMFR sugárzásnál is megvalósuló lényegét: == a bizonyítási teher itt nem a sugárzással előállt környezetterhelést (károsító sugárhatást) elszenvedő károsultra, hanem a károkozó környezethasználóra (az EMFR sugárzást üzemeltető távközlési cégre) hárul, éspedig nem utólag, hanem – a megelőzés és az elővigyázatosság őt terhelő követelményei alapján – a környezethasználat megkezdése előtt. Ő köteles hitelt érdemlően bizonyítani, hogy az általa alkalmazott EMFR sugárzás semmilyen egészségügyi vagy egyéb veszélyt, kockázatot nem okoz(hat), vagyis teljesen veszélytelen. Amíg ennek nem tesz eleget, jogszerűen nem kaphat környezethasználati engedélyt, vagyis az üzemszerű működését meg sem kezdheti. == A magánjogi viszonytól eltérően a törvény itt nem utólag (az egészség-károsítás és egyéb létroncsolás beállta után) követeli meg a környezetterhelő helytállási kötelezettségét, hanem ezt a károkozás megelőzése (a veszélyek elhárítása) érdekében, még a környezethasználat megkezdése (a sugárzás beindítása) előtt kell teljesítenie.


A Kvt – a felette álló, kötelező uniós jogból – a legfontosabb alapelvek közt átvette a megelőzés és az elővigyázatosság követelményét is. Az előbbi szerint a közhatalmi beavatkozásnak a környezeti kárveszély (egészségkárosítás) forrásánál kell fellépnie, hogy eleve kizárja a lehetséges károkozást. Az elővigyázatosság pedig megköveteli a környezethasználó kellő óvatosságát, körültekintését akkor is, ha még nincs tudományos bizonyíték a környezetterhelés veszélyeire, egészségügyi vagy más kockázataira.[45] A Kvt a környezeti elemeket egységesen védi (II. fej.), ezen belül külön védelmi tárgya az élővilág (23. §), a levegő védelme (22. §) és a sugárzások környezetre gyakorolt káros hatásai elleni védelem. (32. §) Az utóbbi kiterjed a mesterségesen keltett és természetes ionizáló, avagy nem ionizáló, továbbá a hősugárzásokra is. A Kvt részletesen szabályozza a környezethasználónak az e védelmi körben terhére eső környezetveszélyeztetés és/vagy környezetkárosítás miatt előállt közigazgatási jogi felelősségét. (102/A. §) A káros sugárzás elleni törvényi védelem az 5G EMFR esetében is a megelőzés és az elővigyázatosság követelményét érvényesíti: a sugárzást alkalmazó (engedélyköteles) környezethasználó (a távközlési cég) a környezeti hatásvizsgálati és engedélyezési eljárásban (Kvt 69 – 70. §) köteles bizonyítani, hogy az általa tervezett sugárzás egyetlen élőlényre (emberre, állatra, növényre) sem jár semmilyen veszéllyel és/vagy kockázattal, így a környezetvédelmi hatóság az üzemeltetést engedélyezheti.


Az élőlények és a bolygó 5G EMFR sugárzástól való védelmét a nemzetközi jog számos két – és többoldalú egyezménye, egyéb jogforrása is szolgálja.[46] Uniós tagállamnál viszont kétséges, hogy az adott nemzetközi jogi norma érvényes jog-e a számára, és ha igen, úgy milyen tartalommal. Ennek oka az uniós jog elsőbbsége: az nemcsak a tagállam belső joga felett áll, hanem a nemzetközi jogra is kiterjed, annak érvényét és joghatályát felülírja. A közösségi jog a nemzetközi jogot (annak bármely aktusát) csak akkor ismeri el érvényesnek, ha az adott jogforrást uniós jogként beépítette a saját jogrendjébe és e jogátvétel során a saját értékrendjét érvényesítette.[47] E miatt az uniós tagállam az 5G EMFR sugárzással szemben szükséges önvédelménél nem számíthat biztonsággal az adott nemzetközi jogi norma jogi kötőerejére, még akkor sem, ha egyébként saját nevében ratifikálta a szerződést. Ténylegesen azonban ez a jogi helyzet nem erőtleníti az 5G elleni fellépést, mert az EU és a tagállam környezetvédelmi joga, továbbá a hazai alkotmányos rend egyértelműen szavatolják a káros sugárhatásokkal szemben az emberek és az élővilág megfelelő oltalmát, szükség esetén az 5G EMFR sugárzás betiltását. Az viszont hatalmi – politikai kérdés, hogy a társadalom képes-e az őt védő – és kötelező, még a közhatalommal szemben is kikényszeríthető – alkotmányos jogrendnek érvényt szerezni, avagy tehetetlen bénultságban elfogadja a távközlési ipar hamis állítását („az EMFR sugárzás veszélytelen”) és aláveti magát a létroncsoló következményeinek.


Összegezve: mi a döntő jogi bizonyítéka annak, hogy az 5G hálózat – 2019 végéig részben végrehajtott, majd országos kiépítésre tervezett – hazai telepítése jogellenes? Tudni kell, hogy az EMFR sugárhatás jogi minősítésénél nem a tényleges károsítás a lényeg, hanem a következő két kérdésre adott, tudományosan hiteles válasz. Vagyis: a/ a jelenlegi EMFR sugárzás – amely 3, 5GHz sávon üzemel – jelent(het)-e objektív (a forrása, az irányított hatása alapján tárgyilag és a hatással érintettek köre szerint beazonosítható) veszélyt, akár tartós, állandó, akár eseti vagy időszakos jelleggel a sugárhatásnak kitett lakosságra, az élővilágra, az állat-populáció egyes fajaira és egyedeire, továbbá a növényzetre, illetve annak egyes fajtáira? b/ Az objektív veszélyhelyzet súlyosabbá válhat-e az 5G hálózat országos bevezetésével és a technológia globális térnyerésével?[48]


A két kérdésre adandó válasz – tárgyilagos megítélés szerint – az egyértelmű igen. Az objektív veszélyhelyzet egyrészt az EMFR sugárhatásnak közvetlenül kitett embereknél (állat- és növényfajoknál) nem cáfolható. (Elég az átjátszó tornyok és antennáik hatásait észlelni, pl. a genfi alkalmazásnál.) Másrészt – az itt is összegzett – nemzetközi szakirodalom másról sem szól, mint azokról (a több ezer esetben, tudományos hitelességgel feltárt) bizonyítékokról, amelyek a sugárzással érintettek súlyos és vissza nem fordítható (egészségromlásra és akár halálra is vezető) létroncsolásait kétséget kizáróan mutatják. Nem kell valószínűség-számítás sem annak belátásához, hogy a sugárzás minőségváltása (drasztikus mennyiségi és időtartam szerinti növelése) exponenciálisan fokozza az objektív veszélyt. Mindaddig, amíg a veszélyhelyzet fennáll, az alkotmányos jogrend parancsa egyértelmű: teljes eszköztárával fel kell lépnie annak elhárítására, hogy az életvédelmetszolgálja.


2019. októberéig az 5G sugárhatása nem érhette a hazai lakosságot és környezetét, így a közhatalom e téren megvalósította az Atv XXI. cikkében előírt élet- és egészségvédelmi (biztonsági) szintet. Ezt a sugárzás bevezetése lerombolja és az állam az elért védelmi szintről – a megelőzés és az elővigyázatosság követelményeit semmibe véve – az Atv sérelmével lemond, visszalép, mert a kárveszély lehetséges és szükséges megelőzése helyett már csak utólag, a vissza nem fordítható károk (egészség-rombolás, életpusztítás, stb.) bekövetkeztével szankcionálhatja a környezetterhelő jogsértő tevékenységét. A környezetvédelmi hatóság azzal, hogy – az 5G EMFR sugárhatás által előidézett objektív veszélyek ellenére – a sugárzást hallgatólag veszélytelennek minősíti és engedélyezi a működtetését, valójában jogellenesen megtagadja a társadalom alkotmányos védelmét. További jogsértést jelent, hogy a veszélytelenség hatósági tételezése felmenti a környezethasználót a törvényes felelőssége alól. Ez ui. a Kvt alapján az objektív veszélyhelyzet (a valós kockázatok) esetén arra kötelezi őt, hogy – az elérhető legjobb technológia és technika alapján (BATNEEC), a saját tevékenysége kutatási és innovációs fejlesztésével – kimunkálja azt a megoldást, ami bizonyíthatóan megszűnteti a veszélyforrást, de legalább is a minimumra csökkenti annak bármely kockázatát.[49]


A király meztelen


Az 5G kérdéskörének persze tágabb tartományai is vannak, így a filozófia, a szellemtörténet és a politikum síkján. Rudolf Steiner, az antropozófia atyja – aki polihisztorként is az élet – és természetvédelmet szolgálta – már 1924 – ben figyelmeztetett az elektromosság alkalmazásának veszélyeire.[50]Stephen Hawking szerint pedig a mai civilizáció összeomlásának egyik fő veszélye, hogy a mesterséges intelligencia teljesen leválthatja az embert. A kérdés, amit nem lehet megkerülni: cui prodest? Kinek az érdeke az 5G EMFR sugárhatás globális működtetése? A választ nem kell találgatni. Aki egy pillantást vet a „Georgia jelzőkövek” 40 éve közzétett „tíz parancsolatára”, könnyen beláthatja: itt az Új Világrend (NWO) építőinek egy sorsdöntő intézményéről van szó.[51] A tervezett világkormány a drasztikus népességcsökkentés végrehajtására épül, aminek egyik hatékony módszere a népesség globális kihalását (némi technikai segítséggel) felgyorsítani. Ennek akár vezérlőműve is lehet az 5G technológia. Ugyanez a hadiiparban még sikeresebb stratégiát teljesít, megvalósítja a haderő és a haditechnika digitális forradalmát. A NATO Védelmi Tudományos Testületének (Defense Science Board Task Force) 2019 VI. 24-én jóváhagyott jelentése (Defense Applications of 5G Network Technology) egyértelműen feltárta: az 5G technológia elsősorban nem a civil lakosságot, hanem a katonai célokat szolgálja.[52] Az 5G NATO által hasznosítása arra a zseniális felismerésre épül, hogy nincs szükség külön hadiipari célú fejlesztésre, hanem a civil szféra 5G technológiája közvetlenül alkalmazható. (Magyarán: az 5 és 6G innovációjának költségeit – mégha az a haditechnikát is fejleszti – a kereskedelmi tőke közvetlenül a fogyasztón, a magánfelhasználón hajtja be.) Ez óriási költségcsökkentés, vagyis jelentősen növeli a hadiipar profitját. Eközben a világ népessége – amely az okos telefonokat és az EMFR más forradalmi vívmányait a „győztes fogyasztó” önfeledt örömével használja és hajlandó megfizetni, nem törődve a sugárhatás létroncsoló (halálos) következményeivel – még arról sem tud, hogy ezzel önként, közvetve részt vesz a világháború előkészítésében, vagyis az önpusztításában.[53]


A háttérhatalom társadalmi bomlással sújtja a világ népességét.[54] Ilyen helyzetben lehet – e esélye az 5G életpusztító nyomulását megállítani, amit a vezeték nélküli távközlési ipar és a hadiipar – politikai hatalmat is kisajátító – egyesített tőkeuralma diktál? De tudjuk: a történelem szilárd tendenciatörvénye, hogy a végeredmény mindig soktényezős meghatározottságtól függ. Abban kell bíznunk, hogy a minden emberben rejlő elemi életösztön öntudatra ébred és felülkerekedhet az elpusztítására szövetkezett halálcivilizáció erőivel szemben.



2020-01-04



 

[1] A lakosság élet- és egészségvédelmét érintő lényeges adatok közérdekű információnak minősülnek, amelyre nézve az eljáró közigazgatási szerv nemcsak bárki részére a hozzáférést köteles biztosítani, hanem tájékoztatási kötelezettség is terheli. A DAS-t meghatározó Korm. hat. e törvényi követelménytől eltekint: a társadalom tájékoztatása helyett kijelenti, hogy „célja a Stratégia végrehajtása során fenntartani a széles körű társadalmi párbeszéd fórumait, várja a magyar polgárok… (stb.) javaslatait annak gazdagítására vonatkozóan.” E szerint a társadalom köteles elfogadni az 5G EMFR sugárzást, beleszólása legfeljebb a DAS végrehajtási eszközeibe lehet. [2] Ld. Thuróczy György, a Nemzeti Népegészségügyi Központ sugárbiológiai és sugár - egészségügyi főosztály osztályvezetőjének álláspontját: „ ...egyelőre nem lehet azt mondani, hogy az 5G-hálózatok valódi egészségügyi kockázatot jelentenek az ember számára, de az ellenkezőjét sem lehet egyértelműen kijelenteni. Ehhez hosszabb időt felölelő vizsgálatok kellenének, ám ilyen hosszú kísérletekre a bevezetés küszöbén már egész biztosan nincs idő. Ez a szakvélemény két ponton is „sántít”. 1: elfogadható-e az a joglogika, amely azon a címen zárja ki az egészségügyi biztonság vizsgálati igényét (ami egyébként az állam alkotmányos kötelessége), hogy az 5G bevezetésének időigénye azzal szemben elsődleges? Az alkotmányos intézményvédelem nem épp ennek az ellenkezője? (A sugárzás mind addig nem alkalmazható, amíg annak teljes veszélytelenségét a környezethasználó tudományos hitelességgel nem bizonyítja, vagyis addig az üzemeltetést fel kell függeszteni.) 2: Mit ért a szakértő a „hosszabb időt felölelő vizsgálatok” igényéről, amikor több ezer, független kutatás már közel 20 éve bizonyítja a 4 és 5G EMFR sugártornyok 300-400 m körzetén belül a rák 8-10-szeresre növekedését, ill. az onkológusok 10 éves állatkísérletei alapján nem cáfolható e sugárzásnak kitett állatok rákos megbetegedése. [3] Ld. az Aacheni Egyetem EMF – Portal adatbázisát az akkreditált tudományos tanulmányokról: https://app.box.com/s/tivdzn6msilsfcmyeflsm3o0go9zk9dn és https://www.emraware.com/scientific_evidence.html. 2019 végén a publikált tanulmányok száma 29 819, míg a tudományos közleményeké 6. 450. [4] A Physicians for Safe Technology keretében (ld. G Telecommunications Science) végzett felmérés szerint az „EMR károsító hatása a MOEF Jelentés különböző csoportjainál a vizsgálatok következő százalékaiban jelentkezett: == az emberekre gyakorolt hatást bizonyított a kutatások 62 %-a; == növényzeti hatások: 87 %; == az állatvilágot érintő hatás: 62 %; == a méheket károsító hatás: 85 %; == a madarakat károsító hatás: 77 %.” (Ld. Santini et al /France/ Pathol Biol. 2002 50: S369 – 73. Sivan and Sudarsanam 2012. Review of Literature) [5] Ld. az Olasz Legfelsőbb Bíróság Munkajogi Szekciójának 2012 X. 19-én hozott ítéletét. (http://www.inhouselawyer.co.uk/legal-briefing/mobile-phones-brain-tumours-italian-court) A bíróság rokkantsági járadékot ítélt meg a felperes javára, miután L. Hardell és kutatócsoportja szakvéleménye alapján bizonyítottnak találta, hogy a munkaköréhez tartozó – 10 éven túli, napi 5-6 órán át tartó – mobiltelefon- használata miatt rákos agydaganatot szenvedett. A 2009-ben publikált svéd tanulmány szerint a tíz éven túli mobiltelefon használat két típusú agyrák kialakulási veszélyét fokozza: egyik az acoustic neuroma, másik a glioma. (Ld. L. Hardell számos közleménye közül: P Hardell L et al, (September 2007) Long-term use of cellular phones and brain tumours - increased risk associated with use for > 10 years, Occup Environ Med. 2007 Sep;64(9):626-32 <> és https://lennarthardellenglish.wordpress.com/category/interphone/) [6] Angliában a halállal végződött rákos megbetegedések aránya 1995 – 2015 közt a kétszeresére nőtt, épp akkor, amikor a mobiltelefon használata robbanásszerűen elterjedt. 2014-en pedig prof. Bernard Stewart (University of New South Wales) és Christopher Wild, (PhD, a WHO’s International Agency for Research on Cancer /IARC/ igazgatója) a Royal Society londoni ülésén bejelentették: jelenleg a diagnosztizált új rákos megbetegedések világszerte 14 milliót érnek el. Az előrejelzések szerint a következő 20 évben az új megbetegedésekkel ez a szám évente 22 millióra nő. (WHO Knew – The Elephant in the Room by Susan Foster: https://www.radiationresearch.org/images/rrt_articles/WHO-Knew-The-Elephant-in-the-Room-2014.pdf) Nyilvánvaló: a halálozási aránynak ebben a drámai növekedésében már nemcsak a 4G mobilhasználat meghatározó, hanem jelentős súlya van az EMFR sugárzás 4 és 5G antennatornyok által nagy arányú növelésének. [7] Az e tárgyú és felülvizsgált (hiteles) tudományos közlemények száma több száz, azokat csak külön tudástár rendszerezheti. Néhány példa. A német kutatás nemcsak azt bizonyította, hogy a sugár-torony 400 méterén belül élőknél 10 év alatt új rákos megbetegedések fejlődtek ki. Ezen túl azt is feltárta, hogy az átjátszó bázisállomás működtetésének 5 évén belül a torony közelében élő lakosságnál – az azon kívül lakókhoz képest – a rák előfordulása háromszorosára nőtt. (Specific Health Symptoms and Cell Phone Radiation in Selbitz (Bavaria, Germany)— Evidence of a Dose-Response Relationship by Horst Eger and Manfred Jahn. Electromagnetic Fields Original Scientific Paper. Original German umwelt-medizin-gesellschaft 2/2010.) <> Japán kutatók vizsgálata megerősíti: a 4 és 5G torony azonos sugárhatása azonos helyen rákos megbetegedéseket okoz, míg a sugárhatás megszüntetése (a torony eltávolítása) véget vet a rák terjedésének. (Shinjyo and Shinjyo, 2014.) <> Egy svéd kutatás szerint a lakóház tetejére és az erkélyekre helyezett átjátszó antennák sugárzása olyan rákkeltő hatásokkal jár – különösen a rendkívül veszélyeztetett gyermekekre -, hogy az egészség – károsodást csak az antennák és az átjátszó tornyok eltávolítása előzheti meg. (Radiofrequency radiation from nearby base stations gives high levels in an apartment in Stockholm, Sweden: A case report by Lennart Hardell et al, Oncology Letters. Published online on: March 16, 2018 https://doi.org/10.3892/ol.2018.8285) <> Egy brazil kutatás (Dode, 2011.) – 10 éves időtartamon belül – hangsúlyozza: a sugárforrástól mért távolság, illetve közelség erős szignifikáns oksági összefüggésben áll a rák megjelenésével és terjedésével. (E szerint legalább 500 méterre kell lennie az embereknek ahhoz, hogy a rák kockázata csökkenjen.) Néhány további közlemény: <> The Microwave Syndrome: A Preliminary Study in Spain. by E. A. Navarro et alt. Elektromagnetic Biology and Medicine, vol. 22. no, 2 & 3, pp. 161–169, 2003.. <> Neurobehavioral effects among inhabitants around mobile phone base stations (in Egypt) by G. Abdel-Rassoul et al. Elsevier, 2006 jul. Neutox – 636. <> Ausztráliában ld. VOL 16/NO 3, JUL/SEP 2010 • www.ijoeh.com Epidemiological Evidence for a Health Risk from Mobile Phone Base Stations INI G. KHURANA et al. <> Van kutató, aki az 5G torony rákkeltő hatását radikálisan fogalmazza meg. E szerint „ezek a tornyok nemcsak veszélyesek, hanem halálosak és azokat az emberiség elleni büntettnek kell tekinteni.” (5G Health Risks; The War Between Technology and Human Beings by: Paul Wagner, May 14, 2019 Gaia.com) [8] Pl. Genfben a 2019 tavaszán a lakóépületekre szerelt átjátszó antennák zavaró sugárhatásait a magukon észlelő lakók indították el azt a népmozgalmat, ami Svájcban népszavazással kívánja megtiltani az 5G bevezetését. Genf ettől függetlenül már kizárta az EMFR sugárzás alkalmazását.

[9] Több ezer tanulmány és eset alapján általánosítja pl: Cuban Diplomats Likely Hit by Microwave Weapons -New York Times.

[10] A Kanadában tartott nemzetközi Electromagnetic Field Conference (2019) előadásai általánosan ezeket a tünet – és betegségcsoportokat emelték ki. (1440 Multiversity 800 Bethany Drive Scotts Valley, CA 95066, info@emfconference.com)

[11] 5G: Great risk for EU, U.S. and International Health! Compelling Evidence for Eight Distinct Types of Great Harm Caused by Electromagnetic Field (EMF) Exposures and the Mechanism that Causes Them. (Hatalmas kockázat az EU, az USA és a világ egészségére! Kényszerítő bizonyíték az EMF sugárzás által okozott nagy károsodások nyolc meghatározó típusára, a kitettség és a mechanizmus előidézőinek elemzésével.) Írta és szerkesztette Martin L. Pall, PhD Professor Emeritus of Biochemistry and Basic Medical Sciences Washington State University, martin_pall@wsu.edu May 17, 2018. [12] Martin L. Pall 90 oldalnyi tanulmánya az összegzésben vázolt kérdéskört részletesen elemzi. A sugárhatás nyolc alaptípusán túl számolni kell további súlyos egészségrombolással is. Pl. ilyenek az életveszélyes szívbetegségek, a nagyon korai dementia, a méhen belül vagy a születéssel kialakuló ADHD és autizmus, továbbá az elektromágnes iránti túlérzékenység (voltage-gated calcium channels: VGCCs). Ami nagyon fontos: a felsorolt hatások összegződnek és a károsodások rendszerint visszafordíthatatlanok. [13] Az RI kísérlet a patkányokat napi 19 órán át az 5G tornyok kibocsátásának megfelelő sugárhatásnak tette ki. Az NTP ennél jóval magasabb frekvenciájú sugárzást alkalmazott. (Ez már figyelembe vette az 5G globális kiterjesztési igényét, amely 24–90 GHz tartományra épül. Ld. Kevin Mottus közlését: California Brain Tumor Association.) Bár a sugárdózis a két kísérletnél eltérő volt, az eredmény lényege azonos. Mindkét kutatás egy szokatlan, ritka rákbetegséget észlelt a hímpatkányok szívében (Ez az ún. schwannoma.) Az RI kísérlet ezen felül a nőstényeknél a rosszindulatú agytumor (glial) növekedését találta és mindkét ivarú patkányoknál a rák kifejlődését megelőző feltételek (így a Schwann sejtek hyperplasia) kialakulását. A kutatások bizonyítékait sok tudós értékelte. Köztük többen állítják: egyértelmű bizonyosság, hogy az 5G EMFR sugárhatás az embernél rákot okoz. Ld. pl. Jon Samet ilyen tartalmú nyilatkozatát a Scientific American – ban, aki az egyik kutatásban sem vett részt és a Colorado School of Public Health dékánja, a preventív gyógyászat professzora. Ugyanez a véleménye Anthony B. Miller professzornak, aki a University of Toronto Dalla Lana School of Public Health tanára és a WHO állandó tanácsadója. A svéd rákkutató prof. L. Hardell szerint a két kutatás „..világos bizonyíték arra, hogy az az EMFR sugárzás acoustic neuromát (vestibular schwannomát, vagyis rákot) és gliomát okoz és a sugárzást úgy kell osztályozni, mint ami az emberre rákkeltő hatású.” (Ld. Report of Partial Findings from the National Toxicology Program Carcinogenesis Studies of Cell Phone Radiofrequency Radiation in Hsd: Sprague Dawley® SD rats /Whole Body Exposures/ http://dx.doi.org/10.1101/055699 doi: May. 26, 2016; továbbá az RI 2018 III. 22-i sajtótájékoztatóját.)

[14] David O. Carpenter pedig (aki az Albany Egyetem Közegészségügyi Iskolájának egykori dékánja) a védekezés igényére kijelenti: „Ez a tanulmány arra figyelmeztet, hogy pusztán egy 5G torony közelében élés veszélyezteti az ember egészségét. A kormányoknak intézkedi kell, hogy csökkentsék a cellás tornyok sugárzásából eredő kitettséget. Ilyen tornyok nem lehetnek az iskolák, a kórházak és az emberek otthonainak közelében. A közegészségügyi szerveknek a közösséget oktatni kell arról, hogyan csökkentsék a vezeték nélküli EMFR sugárzás bármely forrásából eredő kitettséget, legyen az átjátszó torony, mobiltelefon, vagy WI – FI az iskolákban. Ez különösen sürgős, mert a mai tervek az ország minden utcájában kb. 300 méterenként 5G kis sugárzó antennákat kívánnak telepíteni. Ezek az 5G ’kis antennák’ folyamatos terhelést fognak okozni mindenkinek, aki a közelben él vagy az utcán sétál. A megnövelt kitettség fokozni fogja a rák és az egyéb betegségek kockázatát, mint amilyen az elektromágnes iránti túlérzékenység (voltage-gated calcium channels : VGCCs).” (RI sajtótájékoztató.) [15] Az e tárgyú, több száz tanulmány itt nem sorolható. Ld. pl. Mobile Phone Base Station Tower Settings Adjacent to School Buildings: Impact on Students’ Cognitive Health. Mao SA et al. American Journal of Men’s Health. December 7, 2018. https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1557988318816914Meo 2018 . A vizsgálat itt 2 év során 13 – 16 év közti középiskolásokra terjedt, akiknek az iskolája alacsony frekvenciájú átjátszó torony közelében volt. A sugárhatás a tanulók valamennyi kognitív képességét és az egészségi állapotát jelentősen rombolta. <> A tartós sugárhatás – ami nyilván dózis – függő és mindenkire eltérően is hat – a legsúlyosabb esetekben a fiataloknál leukémiát okoz, amit már az USA – ban bírósági ítélet is megállapított. <> Okozati összefüggést bizonyít a nem ionizáló EMFR sugárhatás és a gyermekeknél kialakuló autizmus és rákbetegségek között: Distinguishing Polemic From Commentary in Science: Some Guidelines Illustrated With the Case of Sage and Burgio (2017) Grimes DR, Bishop DV. Child Dev. 2017 Dec 21. doi: 10.1111/cdev.13013 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29266222) <> Kutatási bizonyíték: gyermekeknél, akik 20 éves koruk előtt vezeték nélküli (vagy mobil) telefont használtak, az agyrák kockázata négyszeresére nőtt. (Children's Health Defense, 2019 By Makia Freeman, Global Research, September 13, 2019) [16] Jellemző: a bangkok-i középiskolásoknál már a rendkívül alacsony frekvenciájú EMFR sugárhatásnak (5 H – 32 Khz) kitettség is egészségügyi panaszokat okozott. (Exposure to extremely low frequency EMF during lessons in secondary schools Silangam W, et al, Radiat Prot Dosimetry. 2017 Dec 5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29216404 ) <> Egy török város középiskoláiban végzett felmérés a tanulók mobiltelefon használatának a következményeit vizsgálta. A diákoknál fáradtság, fejfájás, koncentrációs – zavarok, aluszékonyság és a fül felmelegedése mutatkozott, de a sugártorony távolságával való összefüggést a kutatók nem állapítottak meg. (Mobile phone use, school EMF levels & related symptoms: cross-sectional survey among high school students in Turkish city Durusoy R. et al, in: Izmir. Environ Health. 2017 Jun 2;16(1):51. doi: 10.1186/s12940-017-0257. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28577556 ) [17] Ld. Association of Exposure to Radio-Frequency Electromagnetic Field Radiation (RF-EMFR) Generated by Mobile Phone Base Stations with Glycated Hemoglobin (HbA1c) and Risk of Type 2 Diabetes Mellitus by Sultan Ayoub Meo et al. In: International Journal of Environmental Research and Public Health 2015, 12, 14519-14528; doi:10.3390/ijerph121114519 www.mdpi.com/journal/ijerph) Az arab szerzők hangsúlyozzák: „a távközlési ipar mobiltelefon szolgáltatásait nem utasíthatjuk el, de erős meggyőződésünk, hogy az egészség fontos és semmilyen kompromisszum nem állhat felette. Ezért szem előtt kell tartani, hogy az MPBS mobil rendszert nem szabad a sűrűn lakott területekre telepíteni és különösen tilos az iskolai épületekre vagy azok közelébe.” [18] Alfonso Balmori spanyol biológus felmérése szerint a kutatások 2/3 – a az állatoknál és a növényeknél egyaránt káros ökológiai hatásokat jelez. A Bill Sutherland, a Cambridge Univ. professzora által vezetett nemzetközi szakértői csoport 2018-ban közölte: „az EMFR sugárzás növekedését és ennek az élővilágra gyakorolt lehetséges hatásait legutóbb azonosítottuk. Ezek egyikét adják annak a 15 működő hatásnak, amelyek globálisan érinthetik a biológiai sokféleséget, azonban a tudományos közösség azokat még kellően nem ismeri fel.” (in: az EU által támogatott EKLIPSE (Establishing a European Knowledge and Learning Mechanism to Improve the Policy-Science-Society Interface on Biodiversity and Ecosystem Services) Project jelentése, 2018. X. 31. és http://www.eklipse-mechanism.eu/emr_conference. [19] Kanadai tudósok a 60-as évektől bizonyították: a madártollak vevőantennaként működnek az EMFR sugárzás befogadására, ami náluk kimerültséget, a tájékozódó-képesség vesztését, egészségromlást és elhalálozást okoz. Balmori tárta fel: a rádióhullámok interferálnak a fészekrakással és a szaporodással. (Mind ennek látványos jelensége volt 2018 végén az Ontario-tó partjai közelében a vadludak tragédiája: amikor már a meleg délre kellett volna vonulniuk, irányt vesztettek, naponta – kétségbeesett gágogással – hol kelet, hol nyugat felé repültek, végül ottragadtak a kanadai halálos téli hidegben és elpusztultak.) A madarakból a sugárhatás – amiről A. Hitchcock sejthetett valamit – agressziót vált ki és az emberekre támadnak. (Ld. a Wall Street Journal 2019 VII. 15-i szalagcímét: „Bizonyítva, hogy Hitchcocknak igaza volt, idén nyáron a madártámadások erőszakossá válnak.” (Az USA több államában – ahol az 5G hálózat már működik – rigók, varjak, sólymok és vadpulyák „zuhanó -bombáztak” embereket, fejbe csapva őket.)

[20] 2017 – ben német kutatás jelezte: az ország 63 természetvédelmi területén a repülő rovarok száma 1989 óta 75 – 80 % - kal csökkent. (A külön védettség miatt ez a drámai pusztulás nem írható a vegyszerezés vagy a glyphozát terhére.) 2019 januárban auszrál és belga tudósok összegezték: az ilyen arányú csökkenés világszerte tapasztalható minden rovarfajta esetében. (A The Guardian 2019. februári szalagcíme: „A tömeges rovarpusztulás a természet összeomlásával fenyeget.”) Amikor – a német példa szerint – természetvédelmi területen, 25 év alatt a repülő rovarok háromnegyede elpusztul, okkal vetődik fel a faj kihalásának a veszélye is, ami az egész földi életet fenyegeti. (Ld. Damian Carrington írását: Killing All the Insects? /Minden rovart megölünk?/) A rovarokat érő sugárhatás vizsgálata csaknem minden kutatási közleményben azonosan rögzíti: a pusztulásukat az okozza, hogy az EMFR mintegy lázassá teszi (felmelegíti) a testüket, a saját antennájuk pedig (ami minden életkapcsolatuknak az alapeszköze) elveszti a működőképeségét. (Számos közlemény közül ld. pl. Exposure of Insects to Radio Frequency Electromagnetic Fields from 2 to 120 GHz, by Arno Thielens et al, www.nature. com/ scientific reports, published online: 02 March 2018)

[21] Elsőként ezt a német prof. Ferdinand Ruzicka 20003 – ban bizonyította, aki nemcsak biológus, hanem méhész is. (Ld. Ruzicka: http://www.mikrowellensmog.info/bienen.html and correspondence with Diagnose-funk. Beekeeping Journal „Der Bienenvater“ 2003/9. Ld. u.ezt The Disappearing Bees: CCD and Electromagnetic Radiation Colin Buchanan | 22.02.2008.) Ld. Dr. Ulrich Warnke /University of Saarland/ 2007 – ben közölt hat bizonyítékát, amelyek a méhek élettani tulajdonságai alapján feltárják az EMFR sugárzásnak való kitettségüket. (in: Radiofrequency EMFs and Health Risks 6. Animals & plants © Alasdair and Jean Philips 13.11.18) <> A gazdag szakirodalomból ld. Physiological effects of gamma irradiation in the honeybee, Apis mellifera by B. Gagnaire et al Ecotoxicology and Environmental Safety (2019) és Extremely Low Frequency Electromagnetic Fields impair the Cognitive and Motor Abilities of Honey Bees by S. Shepherd et al, Scientific Reports vol. 8, Article number: 7932 (2018)

[22] Pl. azoknál a borjaknál, amelyek a tehén terhessége alatt 4 G átjátszó torony közelében voltak, a minta 32 % - ában nukleáris hályog (nuclear cataract?) fejlődött ki, 3, 6/ % arányban ez súlyos volt. A hályoggal támadott szemekben az oxidációs stressz növekedett. A kutatók kimutatták, hogy összefüggés áll fenn e betegség és a sugárforrás távolsága között. (Hassig 2009) Prof. Varga András (Univ. of Heidelberg) rögzítette, hogy az EMFR sugárzásnak kitett csirketojásokban a kiscsirkék elhaltak vagy torzszülöttként keltek ki. (www.emfields-solutions.com és www.powerwatch.org.uk) <> Japán kutatók 10 percen át 40 - 75 – 95GHz EMFR sugárzásnak tették ki pigmentált belga üregi nyulak szemét. A kísérleti állatok 3 napra a látásukat elvesztették, majd visszanyerték, de a szemük különböző maradandó károsodásokat és látásromlást szenvedett. (Ocular Effects of Exposure to 40, 75, and 95GHz Millimeter Waves by Masami Kojima et al /Published online: 27 May 2018. J Infrared Milli Terahz Waves (2018) 39:912–925 https://doi.org/10.1007/s10762-018-0497-z) <> Hasonló sérülések keletkeztek a nyulak szemének 60 GHz sugárzásával. (ACUTE OCULAR INJURIES CAUSED BY 60-GHZ MILLIMETER-WAVE EXPOSURE by Masami Kojima et al (i. m. u. o.) [23] Pl. a békalencse 400 – 900 MHz sugárzásnak kitettsége a növény oxidációs stresszét váltja ki, amely antioxidáns enzimekkkel válaszol. Az átjátszó antennák sugárzása a növényi sejtekben (így a paradicsomnál is) az alanin felhalmozodásához vezet. (Az α-alanin egy fehérjealkotó α-aminosav.) Francia kutatók úgy találták, hogy a paradicsom ültetvénynek 10 percen át 900 MHz EMFR sugárzása már állandó oxidációs stresszt, továbbá gyors és erős molekuláris elváltozásokat vált ki. A sugárzás és a növény genetikai változása között közvetlen összefüggést állapítottak meg. (Electromagnetic fields (900 MHz) evoke consistent molecular responses in tomato plants by David Rouxa et al, in: Physiologia Plantarum 128: 283–288. 2006) <> A sugárzás a növény növekedését is visszaveti. Így amikor a rózsabokrokat a növekedési szakaszban 900 MHz sugárzásnak tették ki, a növekedésük késett és – szignifikáns módon – 45 % – kal csökkent. (Grémiaux, 2016. in: Radiofrequency EMFs and Health Risks 6. Animals & plants © Alasdair and Jean Philips 13.11.18 www.emfields-solutions.com www.powerwatch.org.uk) [24] A bonyolult rendszert és működését szakember is nehezen tudná bemutatni. Nekünk – az érintett laikus embereknek – legfontosabb, hogy a valós sugárhatásról tudjunk. E szempontból döntő: == az 5G csak ultra magas frekvenciával és ugyanilyen intenzitással működhet, emiatt a bázis – tornyoktól kb. 100 méterenként (városban minden 2 - 8 ház között) mini – antennákat kell telepíteni. Már ebből is ered, hogy a közvetlen sugárhatást egy élőlény sem kerülheti el; == a kiépült rendszer 24 – 90 GHz frekvencián üzemel, vagyis a 4 G mai sugárterhelését több tízszeres vagy több százszoros mértékre növeli; == minden 5G bázisállomás többszáz vagy többezer antennával fog rendelkezni. Ezek egyszerre számos lézerszerű sugarat bocsátanak ki a szolgálati területükön lévő telefonok és végfelhasználói eszközök felé. (Ez a technológia a „multiple input, multiple output”: MIMO.) Az USA Szövetségi Kommunikációs Bizottsága (FCC) engedélyezte, hogy egy 5G bázisállomás sugarai akár 30 000 wattos effektív sugárzási teljesítményt érjenek el 100 MHz spektrumban, amely minden GHz spektrumban 300 ezer wattnak felel meg. Ez a jelenlegi bázisállomások megengedett szintjének több tízszerese vagy több százszorosa; == minden 5G-vel felszerelt telefonhoz több tucat kis antenna tartozik, amelyek mind együttműködnek, és egy vékony koncentrált sugarat küldenek a legközelebbi telefontoronyhoz. Az FCC szabályozói szerint e sugarak effektív ereje elérheti a 20 wattot is, amely tízszer erősebb a jelenlegi telefonoknál megengedett sugárzásnál. Ami a magnetoszféra műholdjait illeti, az 5G technológia itt már nemcsak terv, hanem a végrehajtás szakába lépett megvalósítás. Elon Musk cége, a SpaceX 2019. október 7-én megbízást kapott a Nemzetközi Távközlési Egyesülettől (ITU) 30.000 5G műhold telepítésére az eddig rendelt 12.000 műhold mellett. 2019 V. 23. óta ennek 3 „csomagja” teljesült, egyelőre 60 – 60 – 60 műhold „adagolásában”. 2020-ban havonta 120 műhold fellövését tervezik az alacsony magasságú zónában, ami a földfelszíntől 200 és 2000 km távolság közötti sávot jelenti. 2020 tavaszától megkezdődhet – korlátozott számú fogyasztó részére – az 5G szolgáltatás. [25] A Föld, az ionoszféra és az alsó atmoszféra globális elektromos áramkört alkotnak, amelyben élünk. Bizonyított: az ember és sok más élőlény bioritmusát a Föld természetes elektromágneses környezete irányítja, és minden szervezet jóléte e környezet stabilitásától függ, beleértve az atmoszféra elektromos tulajdonságait is. (Ld. az ún. Schumann – rezgések szerepét: <> Cherry, N.J., 2002 - Schumann Resonances, a plausible biophysical mechanism for the human health effects of Solar/Geomagnetic Activity, Natural Hazards 26(3), p 279-331. <> uő.: 2003 - Human intelligence: The brain, an electromagnetic system synchronized by the Schumann Resonance signal, Medical Hypotheses 60(60):843-4; <> Cell phone radiation poses a serious biological and health risk - http://www.drscheiner-muenchen.de/Cherryeng.htm.) Cherry szerint a magnetoszféra szerkezetének drasztikus megváltoztatása – ami már a 4 G technikájával beindult – az élőlények bioritmusát kizökkentené, módosítaná. Az embernél ez a vérnyomást, a melatonin termelését zavarná, sőt rákot, reprodukciós, szív - és neurológiai betegségeket, illetve halált okozhat. Becker szerint pedig, ha a 4 G sugárzás magnetoszférát romboló hatása fokozódik, úgy ez a „…Földön az életképesség fennmaradását kockáztatja.” (Becker RO, Selden G. The Body Electric: Electromagnetism and the Foundation of Life. New York: Morrow; 1985:325-326.) Nyilvánvaló: az 5G világűrbeli szerepe ilyen romboló hatású.

[26] Ld. Bullough K, Kaiser TR, Strangeways HJ. Unintentional man-made modification effects in the magnetosphere. J Atm Terr Phys. 1985;47(12):1211-1223. <> Luette JP, Park CG, Helliwell RA. The control of the magnetosphere by power line radiation. J Geophys Res. 1979;84:2657-2660.

[27] Ld.különösen Firstenberg A. Earth’s Electric Envelope. In: The Invisible Rainbow: A History of Electricity and Life. Santa Fe, NM: AGB Press; 2017: 113-131. és Cannon PS, Rycroft MJ. Schumann resonance frequency variations during sudden ionospheric disturbances. J Atmos Sol Terr Phys. 1982;44(2):201-206. doi:10.1016/0021-9169(82)90124-6. <> Az elméleti megfontolásokon túl perdöntőnek tűnik az a konkrét bizonyíték az EMFR sugárzásnak az emberi DNS szerkezetbe való mély behatolására – még alacsonyabb frekvencia és sugárdózis esetén is -, amit izraeli tudósok számos klinikai esettanulmány alapján tártak fel. E szerint dr. Yael Stein (Jerusalem’s Hebrew Univ.) – másokkal együtt - bizonyította, hogy az ember bőre (a verejték csatornák közvetítésével) az EMFR sugárzás több mint 90 % - át képes elnyelni, ami az embernek „fejétől a talpáig” súlyos károsodásokat okoz, különösen a legsebezhetőbb csoportoknak, a gyerekeknek, a méhmagzatoknak és az idősebbeknek. Ld. u. erre: Feldman Y. et al: Human skin as arrays of helical antennas in the millimeter and submillimeter wave range. Phys Rev Lett, 2008; 100(12):1-2 és u.ő: The electromagnetic response of human skin in the millimetre and submillimetre wave range. Phys Med Biol, 2009; 54(11):3341–3363)

[28] Devyatkov ND, Golant MB, Betskiy OV. Millimeter Waves and Their Role in the Processes of Life. (Millimetrovye volny i ikh rol' v protsessakh zhiznedeyatel'nosti). Moscow: Radio i svyaz' (Radio and Communication); 1991. [29] Ld. annak korai jelzését, hogy az 5G sugárzás az embernél termikus bőrégést okoz. (Albanese R, Blaschak J, Medina R, Penn J. Ultrashort electromagnetic signals: Biophysical questions,safety issues and medical opportunities,” Aviat Space Environ Med. 1994;65(5 Supp):A116-A120. http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a282990.pdf. Accessed June 18, 2018) <> Már korábban jeleztük: az EMFR a legnagyobb veszélyt a legkisebb testű élőlényekre jelenti. (Méhmagzat, gyermek, rovar, stb.) Ld. pl. rovaroknál a rezonáns abszorpciót, amely milliméteres hullámhosszon a jelenleg használt hullámhosszokhoz képest akár 100-szor több sugárzást szív fel. Ez a „rovar-Armageddon” főoka. <> Pepe D, Aluigi L, Zito D. Sub-100 ps monocycle pulses for 5G UWB communications. 10th European Conference on Antennas and Propagation (EuCAP). 2016;1-4. doi: 10.1109/EuCAP.2016.7481123. <> Végül a kutatók már 1986-ban figyelmeztettek: az EMFR milliméteres hullámokat a szem szarúhártyája erősen felszívja és ebből erednek a szem károsodásai (szürkehályog, stb.) (Ld. Gandhi O, Riazi A. Absorption of millimeter waves by human beings and its biological implications. IEEE Trans Microw Theory Tech. 1986;34(2):228-235. doi:10.1109/TMTT.1986.1133316.)

[30] Több szakértő figyelmeztet: az 5G egy olyan technológiát és frekvenciaspektrumot alkalmaz, amelyet az amerikai hadsereg a tömegoszlatásra fejlesztett ki. Ui. ennek észrevétlen és célzottan irányítható sugarai rendkívüli hőhatást, bőrégést okozva a terület elhagyására késztetik az embereket. Mi több, egy elképesztően veszélyes és életellenes mikrohullámú energiamezőt hoz létre, amely olyan hatással bír majd, mintha minden nap 7-10 percre belépnénk egy mikrosütőbe.

[31] Ld. az uniós környezetvédelmi jog intézményét, ami – a megelőzés és az elővigyázatosság alapelveit érvényesítve – a kémiai biztonságnál, a veszélyes vegyi anyagok és készítmények osztályozása során a fenti jogtechnikai megoldást teszi kötelezővé. (Vagyis – a teljes, tudományos bizonyosság elfogadásáig – az anyagot, szert, stb. a legmagasabb veszélyességi fokozat osztályába kell sorolni.) [32] Az 5G elutasításánál egy meghökkentő utaló tény: Brüsszel „nem kér 5G-t”.Bár elvileg az EU központi döntéshozatalának működtetése megkívánja a legfejlettebb vezeték nélküli távközlést, az EB, az EP és az egyéb szervek lemondanak az EMFR sugárzás közvetlen alkalmazásáról. Hasonló a helyzet Genfben is, ahol a NATO központja és más közintézmények székhelye, hivatali szervezete működik. Lehet, hogy néhány uniós politikus – az 5G mellett elkötelezett kiállása ellenére – mégiscsak sejt valamit az EMFR sugárzás létroncsoló hatásairól és legalább a személyes biztonsága érdekében kénytelen érvényesíteni, hogy - a versenyképesség fejlesztésével és a digitális jövő ígért előnyeivel szemben - az életé az elsőbbség?

[33] Ld. a lengyel miniszterelnök személyében csatlakozott az 5G ellen folyó nemzetközi moratórium felhívásához. (https://www.activistpost.com/2019/06/prime-minister-of-poland-signs-global-appeal-to-stop 5g.html?fbclid=IwAR1EYODCLgTzQ7sdXJJGtM6Ihbk4QzxDMBZFwCp8yU4_bmD7IJKu0wld40k) <> Ld. a dán ügyész tanulmányát, amely az 5G EMFR valós ártalmainak és veszélyeinek ismertetésén túl feltárja a technológia bevezetésével előidézett nemzetközi és környezetvédelmi jogsértéseket. (LEGAL OPINION on whether it would be in contravention of human rights and environmental law to establish the 5G-system in Denmark. by Christian F. Jensen, cfj@bonnoradvokater.dk ) <> Anglia több nagyvárosában az 5G telepítése ugyan folyik, de a közvélemény és a Kormány azt meg kívánja gátolni. (Boris Johnson miniszterelnök e technológiát az „ördög művének” nevezte, ellene az ENSZ Kögyűlésén is fellépett és részt vett (felszólalt) az ez év IX. 28 –i londoni konferencián (The EM Radiation Research Trust), melynek szakértő előadói az EMFR bizonyított ártalmait és a védekezés esélyeit elemezték. <> Az indiai környezetvédelmi miniszter már 2012-ben követelte annak előírását, hogy új 4 G tornyot – a madarak és méhek pusztulásának elkerülése végett – a már működőktől legfeljebb 1 km sugarú körön kívül telepíthetnek. (2012 VIII. ZEE news)

[38] Ld. Announcing the IGNIR EQZ - Electrosmog Quiet Zone - with its practical guideline levels https://www.ignir.org/backstage/contact. (International Guidelines on Non – Ionising Radiation) és Delimiting affinity zones as a basis for air pollution mapping in Europe. (Environment International, Vol. 51, 2013, pp. 106-115)

[39] Az izraeli kutatók a 4 és 5G tornyok első telepítésétől kezdve bizonyították azok rákkeltő hatását. Ld. pl. INCREASED INCIDENCE OF CANCER NEAR A CELL - PHONE TRANSMITTER STATION. By RONNI WOLF et al (in: International Journal of Cancer Prevention, vol. 1, no. 2, April 2004.) Ugyanez az úttörő kutatásuk a rovarok EMFR sugárhatás miatt bekövetkező pusztulásának bizonyításánál.(Ld. a nemzetközi összehasonlító tanulmány irodalmát: A review of the ecological effects of radiofrequency electromagnetic fields (RF-EMF) by S. Cucurachi https://doi.org/10.1016/j.envint.2012.10) Dr. Yael Stein (Jerusalem’s Hebrew Univ.) – másokkal együtt – az első kutatók közt bizonyította, hogy az ember bőre az EMFR sugárzás több mint 90 % - át képes elnyelni, ami az embernek „fejétől a talpáig” súlyos károsodásokat okoz, különösen a legsebezhetőbb csoportoknak, a gyerekeknek, a méhmagzatoknak és az idősebbeknek. Ld. u. erre: Feldman Y. et al: Human skin as arrays of helical antennas in the millimeter and submillimeter wave range. Phys Rev Lett, 2008; 100(12):1-2 és u.ő: The electromagnetic response of human skin in the millimetre and submillimetre wave range. Phys Med Biol, 2009; 54(11):3341–3363) <> Stein – az összegzett bizonyítékok alapján – 2016 VII. 9 - én levélben kezdeményezte az USA Szövetségi Kommunikációs Bizottságánál (FCC) és a szenátus több bizottságánál, hogy gátolják meg az 5G telepítését az USA-ban. (https://ehtrust.org/letter-fcc-dr-yael-stein-md-opposition-5g-spectrum-frontiers/) A kutató e mellett egyik aktív tagja az 5G moratóriumát követelő nemzetközi tudós csoportnak. Rajta kívül jelentős izraeli tudósok vesznek részt az EMFR-sugárzást ellenző nemzetközi konferenciákon. (Ilyen pl. dr. Sharon Goldberg. Ld. közéleti aktivitását: Testifies at Michigan’s 5G Small Cell Tower Legislation Hearing October 4, 2018) Az EMFR-kutatás gerincét a Hebrew Univ. által folyamatosan szervezett – és döntően az izraeli tudósok új kutatási eredményeit bemutató – nemzetközi konferenciák jelentik. (Ld. a két utóbbit: == Expert Forum: Wireless Radiation and Human Health, Hebrew University Medical School, January 23-26 2017 . A konferenciákat állami forrásokból szervezik. /Ezt az Israel Institute for Advanced Study és az Environmental Health Trust,a National Institutes of Health/ National Institutes of Environmental Health Sciences támogatták./ Ezen a konferencián az 5G sugárhatásai tárgyában 27 kutató tartott előadást. <> == Is Faster Internet Worth The Biological Effects That Come With It? (Többet ér a gyorsabb internet, mint a vele járó biológiai hatások?) /JAN. 8, 2018 1-888-HEBREW-U info@cfhu.org, Canadian Friends of the Hebrew Univ of Jerusaleminfo@ehtrust.org/

[40] Ld. pl. Shoshi Herscu (oknyomozó újságíró és közíró, polgári jogi aktivista) könyvét (Mass Awakening: Az ébredő tömeg) és tevékenységét. (info@ehtrust.org, mailing address: P.O. Box 58, Teton Village WY 83025) A szerző terjedelmes és szenvedélyes hangú blogjának címe: 5G – The Ultimate Weapon of Depopulation (Az 5G a népességcsökkentés végső fegyvere) Herscu – az EMFR sugárzás elemzésének számos tudományos közleményére utalva – közérthetően elmagyarázza a sugárhatás bizonyított, élővilágot romboló következményeit, az ellene fellépő önvédelem igényét és emberi felelősségét. <> Ld. pl. a helyi ellenállást: The epidemic of cancer at Rosh Ha’ain – the residents are against the cellular antennas (in Hebrew) https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5470117,00.html) <> Dokumentált anyagából – többek közt – kitűnik: az izraeli kormány nem pusztán józan megfontolásból hagyott fel az 5G tornyok telepítésével, hanem – a tudomány meggyőző érvein túl – erre a jogállam demokráciája, az elszánt jogvédők és tömegek tüntetései kényszerítették. (A szerző jelszava: „to the Victory of the Light & Let’s Make Earth Great Again! / A fény győzelméhez és tegyük a Földet ismét naggyá! <> WWG1WGA)

[41] Ld. a kormányzati döntéssel 2013-ban alapított TNUDA szervezetét, funkciót és tevékenységét. (Israeli National Information Center for Non-Ionizing Radiation) <> www.tnuda.org.il/en). Az alapítást az előzte meg, hogy Izrael – más hét országgal együtt – 2009-től részt vett abban a kutatási programban, ami az EMFR sugárzást kibocsátó bázisállomások által okozott gyermekkori leukémiát és lakossági egészség-ártalmakat vizsgálta. (The TransExpo project /Childhood Leukemia and Residences near Indoor Electrical Transformer Rooms/) A TNUDA – a megelőzés és elővigyázatosság alapelvét követve – a vezeték nélküli távközlés biztonságos alkalmazásának technikáját kívánja terjeszteni. Egyensúlyt akar létrehozni a gyors technikai fejlődés és a közegészség védelme között. Az EMFR-kutatás új információt gyűjti, rendszerezi és mindenki számára elérhetővé teszi. (Ld. a szervezet 2016. évi beszámolóját. A TNUDA igazgatója: prof. Siegal Sadetzki, MD., MPH – Head, Cancer & Radiation Epidemiology Unit. <> Ld. National activity report – ISRAEL 2016, https://doi.org/10.1016/j.envint.2012.10)

[42] Ld. pl. a hazai PTK (2013: V. tv.) szerinti tényállástípust: a szolgáltató a fogyasztót tévedésbe ejtette azzal, hogy az egészségét nem veszélyeztető távközlést ígért, ami helyett az a rákos megbetegedését okozta. Ez a károsult fogyasztónak jogcímet ad a szerződés megtámadására, ami viszont a szerződést érvénytelenné teszi és kiváltja a szolgáltató teljes kártérítési felelősségét.<> (PTK 6: 90. §, 6: 89. § /1/; 6: 142. §)

[43] Létérdek, hogy az EMFR sugárhatással szemben mindenkit megillető alkotmányos önvédelmet, annak eszköztárát mindenki jól ismerje. Ezért – ha csak lábjegyzetben is – a legfontosabb intézményekre utalunk. Az Alkotmánybíróság (AB) az Atv XXI. cikkében rögzített joghoz adott iránymutatásai állandó gyakorlatot alakítottak ki arra nézve, hogy a környezethez való jog magában foglalja az egészséges, a biztonságos, a zavartalan, sőt az esztétikus környezethez fűződő jogot is, amelyek nemcsak állampolgári jogok, hanem az államterületünkön élő minden személyt megilletnek. Az AB szerint a környezeti jog „..a jelenlegi formájában nem alanyi alapjog, de nem is pusztán alkotmányos feladat vagy államcél." E jog „önállósult és önmagában vett intézményvédelem..., az állam környezetvédelemre vonatkozó kötelességei teljesítésének garanciáit emeli az alapjogok szintjére, beleértve a környezet elért védelme korlátozhatatlanságának feltételeit is." (996/G/1990. és 28/1994. /V. 20./ AB határozat) <> Az AB a környezeti jogot az élethez való jogból vezeti le (37/2000. /X. 31./ AB határozat), ami azért különösen fontos, mert ebben gyökeredzik a környezethez való (nem állampolgári jognál) az állam objektív intézményvédelmi felelőssége. Az AB iránymutatása szerint ui. az egészséges környezethez való jog sajátossága, hogy „mindazokat a feladatokat, amelyeket másutt alanyi jogok védelmével teljesít az állam, itt törvényi és szervezeti garanciák nyújtásával kell ellátnia.” (28/1994. AB hat.) Az egészséges környezethez való jognál az AB az állam intézményvédelmi kötelességét külön nevesíti egy, a magzati élet védelmét szolgáló határozatában. (48/1998. /XI. 23./ AB. hat.)

Az állam objektív intézményvédelmi felelőssége arra is kiterjed, hogy az egészség- és környezetvédelem már kiépített, elért szintjét köteles megőrizni, fenntartani, vagyis azt nem csökkentheti és nem rombolhatja le. Ez a természetvédelemnek abból a sajátosságából ered, hogy a károk itt véges javakat pusztítanak, a védelem elmulasztása vissza nem fordítható folyamatokat indíthat meg. (Nyilván, ez az emberi élet- és egészségvédelemnél is hasonlóan igaz.) E miatt a védelmi eszközöknek a megelőzés követelményeit kell előtérbe helyezni, mert a vissza nem fordítható károk utólagos szankcionálása már nem tudja helyreállítani az eredeti állapotot. Ezért – az AB szerint – a környezethez való jog érvényesítése alkotmányosan megköveteli azt, hogy az állam – amíg jogi védelem egyáltalán szükséges – az elért védelmi szintről csakis olyan feltételekkel léphessen vissza, amikor alanyi alapjog korlátozásának is helye lenne. A környezethez való jog érvényesítése a védelem elért szintjének fenntartásán belül azt is megkívánja, hogy az állam a preventív védelmi szabályoktól ne lépjen vissza a szankciókkal biztosított védelem felé. Ettől a követelménytől is csak elkerülhetetlen szükségesség esetén és csak arányosan lehet eltérni. (28/1994. AB hat.) Megjegyzendő: az élet- és egészségvédelemnél az állampolgári jog (még ha az nem is alapjog) létbiztonságot fenyegető korlátozhatósága fogalmilag kizárt.

[44] Ld. a környezet védelmének általános szabályait: 1995. évi LIII. tv. <> Kvt.

[45] Így pl. a veszélyes vegyi anyagok és készítmények osztályozásánál követelmény: ha az ilyen új anyag összetétele és veszélyessége még nem ismert, úgy azt mindaddig a legnagyobb veszélyességi fokozat szerint kell minősíteni, amíg nincs tudományos bizonyíték a valós hatásairól.

[46] Ld. a legfontosabbak közül: == az ENSZ Gyermek Jogairól szóló Egyezménye – többek közt – az államoknak előírja az egészségvédelem érdekében a környezeti szennyezés veszélyeinek és kockázatainak az elhárítását (24. cikk); == a Nürnbergi Kódex (1949) tiltja az embereken végzett bármely kísérletet – tehát az 5G hálózat RF sugárhatását is –, hacsak az érintett személy ahhoz előzetesen önként nem járul hozzá (1. cikk); == a Nemzetközi Távközlési Egyesület (ITU) Világ Távközlési Szabványosítási Gyűlése (2012) szerint „az elektromágneses mezőknek (EMF) való kitettség potenciális kockázatairól tájékoztatni kell a nyilvánosságot” és a meghívott tagállamoknak „megfelelő intézkedéseket kell tennie az EMF kártékony hatásaival szembeni nemzetközi egészségügyi védelmi javaslatok betartása végett”; == az ENSZ Emberi Környezettel kapcsolatos Nyilatkozata (1972) tiltja az olyan mérgező anyagok kibocsátását, amelyek a környezet teherviselő képességét túllépik (6. irányelv); == a Föld Természeti Alapszabályzata (1982) előírja az olyan tevékenységek leállítását, amelyek a természetben visszafordíthatatlan károkat okozhatnak (11. cikk); == az ENSZ Riói Környezetvédelmi és Fejlesztési Nyilatkozata (1992) szerint „az államok… kötelessége biztosítani, hogy a hatáskörükön belül vagy irányításuk alatt lévő tevékenységek nem tesznek kárt a többi állam környezetében vagy a nemzeti hatáskör határain kívül” (2. irányelv); == az ENSZ Fenntartható Fejlődés Világtalálkozója (2002) szerint „sürgős szükség van ... a hatékonyabb nemzeti és regionális irányelvi szabályozásra az emberi egészségre való környezeti veszélyekkel szemben” (54. cikk (k) pont); == az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozata rögzíti: „minden személynek joga van az élethez, a szabadsághoz és a személyi biztonsághoz.” (3. cikk); == az ENSZ Globális Stratégiája a Nők, Gyermekek és Kamaszkorú Fiatalok Egészségéért (2016-2030) céljai közé tartoznak a „változtatás” kedvező környezeti kiterjesztése által; a „túlélés” az anyák és újszülöttek elhalálozási arányának csökkentése által; a „gyarapodás” az egészség és jólét biztosítása és a szennyezéssel kapcsolatos halálok és betegségek csökkentése által; == az Outer Space Treaty (1967) előírja, hogy a világűrt „oly módon kell használni, hogy az ne károsodjon és a Föld környezetében ne következzen be káros változás” (IX. cikk).

[47] Az uniós értékrendnél alapvető a „négy szabadság”, a tőke, az áruk, a szolgáltatások és a személyek szabad mozgásának biztosítása az adott nemzetközi rendezésnél. Az Európai Bíróság - amely nemcsak igazságszolgáltató, hanem független jogalkotó szerv is – az ún. „elsőbbségi doktrína” érvényesítése során gondosan ügyel arra, hogy az EU csak a globális tőkeérdeknek megfelelő nemzetközi szabályozásnak vesse alá a saját joghatóságát. Ld. pl. a nemzetközi rendezés e címen kiiktatását a veszélyes hulladékok határon túli (nemzetközi) szállításáról szóló Bázeli Egyezményből: Vallónia – jogeset, C-2/90.

[48]A teljes rendszer kiépülésével ui. a sugárzás 24 – 90 GHz tartományban fog üzemelni, míg a sugárzás mennyisége (a földi kibocsátás és a világűrben keringő műholdak sugárzásának összhatásával) a mainak a több tízszeresét, vagy több százszorosát is elérheti.

[49] Az oligopol távközlési ipar tőketulajdonának ilyen kiváltsága társadalmi mérce szerint elfogadhatatlan. A Huawei és a többi multi- óriás – miközben az 5 majd a 6 G EMFR sugárzás világpiacát uralja – az életpusztítás árán nyert profitjából még a legkisebb haszonáldozati költséget sem hajlandó az emberek és az élővilág biztonságára fordítani, miközben bizonyított: a technika mind több védekezési módszert is kínál a veszély mérséklésére. (Ez idő szerint ilyenek a leárnyékolás, az interferencia alapú ellenrezonátorok, a használati szabályok korszerűsítése /ld. pl. M. Glöcker útmutatóját/ és annak felvetése is, mi lehetne alternatívája a mobil-kommunikációnak. <> Ld. pl. az USA- ban kidolgozott biztonsági szabályozást, amit civil jogvédők terjesztenek: 7 essentials ways to make your home safe from 5G and EMF radiation by Josh del Solt the 5Gsummit. com.

[50] E szerint „..Az elektromosság tehát olyasmi, aminek élőlényre hatni nem szabad, az életet nem segíti, erre nem is képes. Ha az ember tudja, hogy az elektromosság helye egy szinttel mélyebben van, mint az élet…és az élet minél magasabb rendű, annál inkább arra törekszik, hogy eltaszítsa magától – igen, ez egy taszítás! -, és ha az élőlény nem tudja megvédeni magát, bármennyire használja is védekezése eszközeit, akkor lassanként ideges és zaklatott lesz, végül elmeszesedik,szklerotizálódik.” (Paul Emberson: Egy másfajta antropozófiai központ, Szabad Gondolat, 2016/1. idézi Ertsey Attila in: Európai Közép II. évf. 3. sz. 15. o.)

[51] Bár az USA Georgia államában lévő (megjelenítését tekintve a stonehenge- t másoló és a kilétét titkoló megrendelő részére emelt) gránit építményre nyolc nyelven vésett „tízparancsolat” 1980 III. 22. óta hirdeti az építők üzenetét a világnak, arról nálunk aligha tudnak. Első parancs: „az emberiség számát a természettel való állandó egyensúlyban 500 millió fő alatt kell tartani.” Harmadik parancs: „az emberiséget egyetlen élő nyelvvel kell egyesíteni.” (Ld. a világhálón: The Georgia Guidestones: 10 Masonic Commandments /A tíz szabadkőműves parancs/ by Contributing Writer Jun 11, 2010) Az itt idézett mindkét parancs egyértelmű. Mivel bolygónk népessége ma 9 mrd fő, az 500 millió alatti létszám csak 8, 5 mrd fő „eltüntetésével” érhető el. Másrészt az emberiség csak akkor beszélhet egyetlen élő nyelven, ha minden nemzetállam és velük az emberiség kultúrája is megsemmisül. Aki az üzenetek értelmezését összeesküvés- elméletnek címkézné, vegye figyelembe: Bill Gates, Ted Turner és más kitűnőségek is többször kifejtik – mint a fenntarthatóság természeti törvényét – az első parancs igényét.

[52] A Pentagon honlapján közzétett nyilvános dokumentum bárki számára elérhető, de magyarázata a 29 tagállam részvételével tartott, 2019 XII. 13- i londoni „NATO Csúcs” alapján vált világossá. Az elemzésekből kiderült: a világ figyelme mindeddig – szinte kizárólag – az 5G EMFR sugárzás humán és környezeti hatásaira, veszélyeire összpontosult. A lényeg azonban nem ez (a kockázatok csak járulékosak), hanem az 5G hadászati jelentősége. A katonai szakértők bizonyítják: az 5G nem nélkülözhető a hadviselés egyetlen terepén sem. (Pl. az EMFR a nukleáris fejjel felszerelt szuperszonikus rakéták sebességét a hangsebesség ötszöröse fölé emeli, a felderítésnél a követést és az arc szerinti beazonosítást másodpercek alatt teljesíti, automatikusan biztosítja a giga-adatmennyiség bármikor szolgáltatását, stb.<> Ld. Department of Defence, Research & Engineering Enterprise, DSB reports.) [53] Ld. “The Hidden Military Use of 5G Technology”, by Manlio Dinucci, Il Manifesto (Italy), Voltaire Network, 13 December 2019, www.voltairenet.org/article199819.html. (A szerző földrajz- és geopolitikai tudós.) [54] Ld. anómia (értékvesztés), anarchia, káosz, a népek faji–vallási szembeállítása, helyi háborúk, éhínség, természeti–gazdasági csapások, munkanélküliség, otthon- és családvesztés, menekülési kényszer, migrációs népvándoroltatási hullámok, stb.

 

841 megtekintés
legte Tanka.jpg

VARGA DOMOKOS GYÖRGY művei itt és a wikin

dombi 2023.jpg
vukics boritora.jpg
acta 202305.png
gyimothy.png
dio.jpg
KIEMELT CIKKEK
MOGY2023.jpg
bottom of page