top of page

Vukics Ferenc: A szerződések szerint a vakcinagyártók és a kormányok felelősek a mellékhatásokért






A bevándorlók különleges jogrend alá esnek. Még nem a befogadó ország állampolgárai, ezért nem tartoznak a nyugati kormányok és a nagy gyógyszergyártók közötti jogi szerződéseinek hatálya alá. A jogi aggodalmak miatt nem egyszerű beoltásuk: a vakcinagyártók leginkább azzal a feltétellel adnak el védőoltást az országoknak, hogy az esetleges káros mellékhatások miatti kártalanítás feladatát a kormányok magukra vállalják. Akiknek azonban valahova el kellett menekülnie, azok más elbírálás alá esnek: akiket a mianmari, afganisztáni és etiópiai válságok miatt kitelepítettek, azokat a nemzeti kormányok oltási programjai nem érik el, írja a Reuters.

A menekültek, migránsok és menedékkérők, valamint a természeti katasztrófák vagy más, a kormányzati segítség elérhetetlenségét jelentő események által sújtott emberek számára a COVAX program létrehozott egy humanitárius pufferkészletet, ám ehhez nem rendelkezik semmilyen kártérítési mechanizmussal. A Gavi, amely az Egészségügyi Világszervezettel együtt működteti a COVAX-ot, azt mondja, hogy amennyiben az adagokért folyamodó, főként nem kormányzati szervezetek nem tudnak jogi kockázatot vállalni, a szállításokat ebből a készletből csak akkor lehet elvégezni, ha a vakcinagyártók felelősséget vállalnak.

Azok a cégek, amelyek ilyen körülmények között is hajlandóak erre, a program oltóanyagainak csak kis részét biztosítják. Az adagok kétharmada a Pfizer, az AstraZeneca és a Moderna vakcinája. Jelenleg csak három kínai gyógyszergyártó (a SinoVac, a Sinopharm és a Clover Biopharmaceuticals) tett ígéretet arra, hogy vállalja a jogi kockázatokat termékeivel kapcsolatban.

Téveszme, hogy senki sem felel az oltóanyagokért.

A kormányok érdekeltek abban, hogy a polgárok a lehető legkevésbé legyenek tájékozottak a jogaikkal kapcsolatban, és ezt gondolják a jelenlegi helyzetről. Így az alacsony jogi kultúrákkal rendelkező országokban arra lehet számítani, hogy egyetlen jogi eljárás sem fog indulni. Ha a hatóságok (európai és hazai egyaránt) érdekeltek abban, hogy minél kevesebb eljárás induljon, akkor érdekeltek abban is, hogy az ezzel kapcsolatos adatokat olyan módszertan szerint csoportosítsák, amely a lehető legkevésbé alkalmas arra, hogy az oltások mellékhatásait elszenvedő emberek felhasználják egy jogi eljárásban. A munkáltatókra kényszerítette oltási kötelezettség is csak egy blöff az állam részéről, amivel tovább akarta bonyolítani a jogi helyzetet. A polgárok számára így még kiismerhetetlenebb a helyzet.

Ehhez már csak az kell, hogy a médiában folyamatosan egymásnak ellentmondó véleményeket jelenjenek meg. Ez végleg összezavarja az embereket.
Már 2020 szeptemberében kiderült, hogy az Európai Unió tagállamainak is felelősséget kell vállalniuk a koronavírus elleni oltóanyagok gyártóival együtt abban az esetben, ha a jövőben perek indulnak az esetleges mellékhatások miatt.

Ez szerepelt abban a titkos záradékban, amelyről akkor a Financial Times számolt be először és amelynek létezését az Európai Bizottság szóvivője is megerősítette.


"A kormányok létrehozhatnának egy alapot, amely akkor lépne életbe, ha egy oltóanyag bizonyos reakciót vált ki. A polgárok így bízhatnának abban, hogy gyorsan hozzáférnének ezekhez az alapokhoz” – mondta akkor az Európai Gyógyszeripari Szövetség szakértője, Andy Powrie-Smith.


"Szükségtelen hangsúlyozni, hogy az átláthatóság alapvető fontosságú az oltásoknál a bizalom megszerzésénél. Az embereknek bízniuk kell az egészségügyi vészhelyzet kezelését és a páciensek biztonságát illetően is. Ezek érzékeny ügyek, amiket nem szabad zárt ajtók mögött tárgyaló hivatalnokokra bízni” – mondta az Európai Közegészségügyi Szövetség szakértője, Yannis Natsis.


Az Európai Bizottság elnöke csak tudja, hogy kit is terhel a felelősség! 2021. februárjában kiderült:

az EMA által sürgősséggel engedélyezett vakcinákért az EU, a Magyarországra behozott kínai és orosz oltóanyagért pedig a kormány viseli a felelősséget – mondta akkor Ursula von der Leyen.
A német politikus akkor megerősítette, hogy Brüsszelben egyetlen döntés sem született a huszonhét uniós vezető tudta nélkül, a tagállamok a vakcinagyártókkal folytatott tárgyalások minden részletéről tudnak, hiszen havi 5-7 ülés zajlik a tagállami képviselők bevonásával.

A Népszavának adott riportban a német politikus arra is felhívta a figyelmet, hogy az EU-ban és az Egyesült Királyságban is a kormánynak kell felelősséget vállalnia, nem a gyártónak. Azt is hangsúlyozta, hogy az akkor világelső átoltottsági adatokkal rendelkező Izrael által kötött megállapodások előírták, hogy a betegek adatait továbbítani kell a gyógyszercégeknek. “Ilyet mi nem teszünk Európában” – húzta alá a bizottsági elnök.

Az Európai Unió a vakcinabeszerzést központilag bonyolítja le (nagy kérdés, hogy van-e ilyen joga?), ezért az Európai Bizottság által kötött szerződések rendelkeznek a felelősségvállalás kérdéséről is. A Bizottság közleményében leszögezte, hogy a megállapodások teljes mértékben megfelelnek az uniós jognak, azaz a koronavírus-vakcinákra is ugyanazon felelősségvállalási szabályok vonatkoznak, mint más termékekre.

A Bizottság hivatalos oldalán – magyar nyelven is olvashatóan – egyértelműen fogalmaz:

"A termékfelelősségre vonatkozó uniós szabályokkal összhangban a felelősség továbbra is az adott vállalatot terheli.

A Bizottság az oltóanyag-stratégia végrehajtása során mindvégig egyértelművé tette, hogy nem hajlandó kompromisszumokat kötni a gyógyszerek forgalomba hozatalára vonatkozó hatályos szabályok alkalmazásával kapcsolatban. Ez az elv változatlanul érvényes minden olyan kártalanítási záradékra, amelyről a Bizottság tárgyal."


Persze nem ilyen egyszerű. Ott is mindent megtesznek, hogy a jogi helyzet bonyolításával elrettentsék a kártérítési ügyeket felvállaló ügyvédi irodákat.

A vakcinabeszerzésre kötött szerződések emellett tartalmaznak egy olyan kitételt, hogy az Európai Uniómeghatározott feltételek mellett – részlegesen átvállalhatja az anyagi felelősséget a gyártótól. Ilyen módon végső soron az adott gyártó cég (jelenleg tehát a Pfizer és a Moderna) és az Európai Unió tagállamai közösen fizetik ki az esetleges kártérítést "a potenciális kockázatok ellensúlyozása érdekében",

de kártérítési igény esetén a károsultnak egyetlen jogi személyhez kell csak fordulnia, mégpedig a vakcia gyártójához.

A helyzetet nehezíti, hogy egyes államok, sőt az Európai Bizottság által kötött vakcinaszerződések továbbra is titkosak, ami azt sugallja, hogy a vakcinagyártók a felelősségüket kizárják. A német rendszerkritikus baloldal nagy öregje, Oskar Lafontaine nem véletlenül nevezi az ilyen szerződéseket aláíró politikusokat igazi covidiótáknak. Ha egy esetleges károsodás esetén a polgár mégis sikeresen perli az államot, az állam a „levegőben lógó pontok miatt” már nem tudja továbbhárítani a kárfelelősséget a gyártóra.

***

Bevándorlók tízmillióitól tagadhatják meg a COVID-19 elleni védőoltást egy globális program keretében, mert egyes nagy gyógyszeripari gyártók aggódnak a káros mellékhatásokból eredő jogi kockázatok miatt.

A menekülteknek a legtöbb helyen kiesnek a COVID-oltásokkal kapcsolatos kampányokból, mert a gyógyszergyártók tartanak a perektől, derült ki a dokumentumokból. Tisztviselők állításai és a Gavi (a programot működtető jótékonysági szervezet) belső dokumentumai szerint migránsok tízmillióitól tagadhatják meg a COVID-19 oltását a globális programban, mert egyes nagy gyártók aggódnak a káros mellékhatások jogi kockázatai miatt.

A nagy európai gyógyszeripari cégeket képviselő Európai Gyógyszeripari és Szövetségi Szövetség (EFPIA) attól tart, hogy: "Az ilyen esetek megnövekedett számú peres ügyhöz vezethetnek, amelyek során nyilvánosan megkérdőjelezik majd az oltóanyag biztonságosságát és hatékonyságát".

Egyelőre kevés információ áll rendelkezésre a COVID-oltással kapcsolatos peres eljárásokról. Egy egyesült államokbeli kártérítési program eddig nem fizetett ki semmit – mutatják a nyilvános adatok. Európában maroknyi kompenzációs díjat (peres eljáráson kívül) ítéltek oda a Dániában, Németországban, Norvégiában és Svájcban. Hazánkban eddig senkit sem kártalanítottak.

Normál körülmények között a gyógyszergyártók biztosítást kötnek, hogy fedezzék az oltások esetleges káros hatásaiért megítélt összegeket. A COVID esetében azonban nemcsak a vakcinafejlesztés volt túl gyors, de a jogi talapzatok is hiányosak.

Számos kormány és nemzetközi ügynökség hozott létre kártérítési rendszert az áldozatok megtérítésére és a hosszadalmas pereskedés elkerülésére. Az Egyesült Államok kormánya által hivatkozott vészhelyzeti törvény jogi mentességet biztosít a gyógyszergyártó cégeknek az országban használt COVID-19 vakcináik mellékhatásai miatt. Az egyetlen kivétel a "szándékos kötelességszegés".

A gyógyszergyárak esetében a lehetséges felelősségvállalás a szokásos gyakorlatba ütközik. "A vakcinagyártók szinte minden helyzetben igyekeznek minimalizálni a jogi kockázatokat" – mondta John T. Monahan, a Georgetown Egyetem professzora. "Az aranystandard teljes mentességet jelent a perekkel szemben."

Schiffer András ezt írta erről a nyáron:


Ha a világ gyorsan, de jogállami keretek között akar túljutni a Covid-krízisen, az államoknak – a nemzetközi jog segítségével – vissza kell szorítaniuk a gyógyszercégek mohóságát. Első lépésben meg kell akadályozniuk, hogy az órásvállalatok megalázó kötelezettségvállalásokra kényszerítsék a legkiszolgáltatottabb országokat. Második lépésben az egyes államoknak és az Európai Uniónak nyilvánosságra kell hozniuk valamennyi vakcinaszerződést. Harmadik lépésben semmisnek kell nyilvánítani minden olyan szerződéses kikötést, amely megtiltja a szerződésből való kiszállást abban az esetben is, ha időközben hatékonyabb ellenszer kerül kifejlesztésre. Negyedik lépésben a vakcinapolitikát vissza kell szuszakolni a nemzeti joghatóság alá. Ötödik lépésben pedig az államoknak világossá kell tenniük: a gyártók nem zárhatják ki érvényesen a termékfelelősséget. A vakcinaszabadalmak feloldása természetesen üdvözlendő lépés. Egy világjárvány esetén azonban a demokratikus államoknak arra is rá kell tudniuk szorítani a gyógyszercégeket, hogy extraprofit nélkül bocsássák az emberiség rendelkezésére az oltóanyagokat. Legalábbis akkor, ha olyan világot szeretnénk, ahol a profit nem előzi meg az embert.”


Végezetül pedig nézzünk néhány hozzászólást Dr. Letoha Tamás Facebook oldaláról:

„29 évig dolgoztam gyógyszertárban. 47 évesen elmentem igazán gyógyítani egy neurológiai osztályra, mert már "kiégtem" a patikai elanyagiasodott világától. Életem legjobb döntése volt. Most post covid ambulanciát vezetek, de lassan Pfizer-mellékhatás ambulancia lesz belőle. Hogy mikor szólunk? Próbálkozunk. De a kutya nem figyel ránk.

„Lesz egy banánhéj, amin nagyon el fognak csúszni. Nem tudni mikor és hol, de lesz, és onnantól összedől a kártyavár. Az újságíróknak is csak egyetlen menekülési útvonaluk lesz: előre. Az emberek csak akkor fogják büntetlenül hagyni a tetteiket, ha azt írják, hogy őket is félrevezették, és ők fogják széttépni Pfizer vezetőit.”


Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Téveszme, hogy nincs felelős! Az oltások mellékhatásaiért a gyártók és a kormányok közös felelősséggel tartoznak. A jogi eljárásban pedig a gyártót kell elsődlegesen perelni. Ha ez pedig nincs így, akkor legalább annyit tegyünk meg, hogy nyissuk ki a „cellaajtót” a számukra.



 

Forrás:


342 megtekintés

Commentaires


legte Tanka.jpg

VARGA DOMOKOS GYÖRGY művei itt és a wikin

dombi 2023.jpg
vukics boritora.jpg
acta 202305.png
gyimothy.png
dio.jpg
KIEMELT CIKKEK
MOGY2023.jpg
bottom of page