Vukics Ferenc: Valakik a Facebooknál rangsorolták a hírszolgáltatókat „igazságtartalmuk szerint”
A Wall Street Journal egyetlen diát közölt egy belső Facebook-fájlból, amely a platformon lévő hírkiadókba vetett „bizalmat” mérte, de az újságnak továbbító forrás nem közölt részleteket az adatok gyűjtésének módszertanáról, és hogy mely felhasználókat. megkérdezett, vagy ki végezte a felmérést.
A dián egy grafikon látható, amelyen a hírszolgáltatókat négy negyedben elosztva csoportosítják: „hamis negatívok", „igazi negatívumok”, „hamis pozitívumok” és „igazi pozitívumok”. „Jelenleg kevés magyarázat van arra, hogy ezek a kategóriák mit is jelentenek valójában, az ábrázolás még nem utal a mögöttes módszertanra” – mondta a Wall Street Journal riportere.
A diagramot a Facebook baloldali képviselői a Breitbart News elnyomására irányuló szélesebb körű belső erőfeszítés részeként idézték. A WSJ-hez kiszivárgott egyik megbeszélésen a Facebook egyik alkalmazottja aggodalmának adott hangot amiatt, hogy a „hírbizalom” ürügyként való felhasználása a Breitbart News cenzúrázására azt eredményezheti, hogy a CNN-hez hasonló kiadókat is cenzúrázzák, mivel a CNN „bizalom” pontszáma korábban csökkent.
A Wall Street Journal anyaga itt látható.
Arra mindenképpen jó a diagram, hogy kiderüljön, hogy annak a bizonyos háttérhatalomnak mi az elképzelése az igazságról és kiket tart tökéletesen megbízható partnernek.
Természetesen nagyon valószínűtlen, hogy a grafikon a Facebook-felhasználók többségi véleményét képviseli. A Facebook tulajdonában lévő Crowdtangle elemzőcég szerint a Breitbart News messze megelőzi vállalati médiaversenytársait a Facebook felhasználóinak elkötelezettségében.
A Crowdtangle adatai szerint a Breitbart News nagyobb érdeklődést generált, mint a New York Times, a Washington Post, a Los Angeles Times és a HuffPo együttvéve. Ezen adatok szerint a Facebook hírfogyasztóinak jóval nagyobb része bízik a Breitbart Newsban, és rendszeresen foglalkozik annak tartalmával, mint vezető versenytársai. A titokzatos, Facebookon készített grafikon más képet fest.
Ezen az olyan hírügynökségek, mint a CNN, a The Atlantic, a The Economist, a Time, A Reuters és a BBC élvezik a legmagasabb bizalmi besorolást a megkérdezettek közül. A módszertan nélkül – különös tekintettel arra, hogy kik vettek részt a felmérésben, és milyen demográfiai és politikai beállítottságúak voltak – az olvasók csak feltételezéseket tehetnek.
Az olvasók találgathatják azt is, hogy mi az a „megjósolt bizalom”, hogyan készül az előrejelzés, és miben különbözik a „normalizált átl. felmért bizalom.” Melyik a fontosabb?
A Breitbart News megkereste a Facebookot, hogy további információkat kérjen a „bizalom” felmérésről és a mögötte álló módszertanról, de nem kapott választ.
Források:
Comments