Czigány Edit: Istenek dimenziója
„A tudat három minőséget hordoz magában: a tapasztalót (szubjektum), a tapasztalás folyamatát, és a tapasztalás tárgyát (objektum).” (Maharisi)
Létezésünk tudati lét, mert másmilyen nem lehet. A tudatunkban hordozzuk a világot. Tudom, hogy most írok, most dühös vagyok, stb.
Ezek hétköznapi tudatállapotok. Vannak-e egyéb tudatállapotok?
A hivatalos tudomány álláspontja szerint, a tudat egy személy mentális folyamatainak, élményei átélésének összessége. Ahány szakértő, annyi definíció. A szubjektív működési folyamatot nem lehet mérni műszerekkel, csak annyit tud vizsgálni a tudomány, hogy milyen összefüggés van a gondolkozás, emlékezés, érzelmek, stb. és az agyterületek között. (Mechanikus összehasonlítgatás, hogy melyik agyterület miért felelős, beszéd, érzelmek, stb.) Agyi sérülés esetén kiderül, hogy ez nincs rögzítve, a sérült agyi funkciókat át tudják venni más agyterületek. Vannak apró állapotváltozások, de alapvetően három jelentős megváltozott tudatállapot létezik: az alvás, a meditáció, és a hipnózis. Ezen kívül pszichoaktív kémiai anyagokkal is el lehet érni tudatállapot-változást (LSD, varázsgomba, stb.)
Arról senki nem beszél, hogy vannak-e az éber tudati létnél magasabb rendű állapotok.
TM (Transzcendentális Meditáció)
Maharisi Mahes sokat foglalkozik a tudatállapotokkal. Az indiai, fizikus végzettségű jógi – tízévi tanulás után – a védikus, hagyományos meditációs technikát akarta népszerűsíteni az egész világon. Elméleti fizikai aspektusokkal kiegészítette, és ebből alakult ki idővel a Transzcendentális Meditáció, a TM.
Ez egy vallásoktól független, szellemi technika, lecsendesíti kaotikus tudatunkat, és egy csendes, de éber tudatos állapotba merül.
Maharisi szerint a közismert három tudatállapoton kívül (mélyalvás, álom, éberség) a TM gyakorló egy negyedik állapotba jut. Ez a belső éberség, a tiszta tudat állapota. Összesen hét tudatállapotról beszél. Ötödik a „kozmikus tudat”. Ebben mind a három hétköznapi állapot benne van. Ebben az ember szabaddá válik, nem kötik a tér, az idő, és az okozat határai. Hatodik az „Isten tudat”, amelyben beteljesíti a kozmikus élet célját. Végül a hetedik a „Brahma tudat”, vagy az egység, vagy a teljes tudás tudatállapota.
A tradició
A háromezer éves Upanisádok szerint a teljes lényemet az ébrenléti tudat csak egynegyed részben teszi ki, a mélyalvás és az álom további két negyedet. Ezek lényünk szerves részei, ezért van szükségünk rá. Ezért töltjük életünk egyharmadát alvással. A negyedik tudatállapot a „turija” különleges állapota, a három tudatállapot összessége, de felül is múlja őket. (Elalvás előtt, vagy közvetlen ébredés után, tehát félálomban tapasztalható meg.)
Buddha szerint a meditációban is megvalósul. A figyelmesség tudatossággá alakul. Tudatunk nyitottá válik, minden kötődés lefoszlik, ez a Megszabadulás.
Jézus példája
A tradicionális vallások és a spirituális rendszerek közös jellemzője, hogy a test halála nem a vég. Van halál utáni egzisztencia. Ez lehet pozitív (mennyország, nirvána), vagy negatív (pokol, kárhozat). Krisztus megmutatta, hogyan kell legyőzni a halált. Mivel emberként ez lehetetlen, „emberfelettivé” kell válni.
„Legyetek azért ti tökéletesek, miként a ti mennyei Atyátok tökéletes”. (Mt 5:48). Buddha is erről beszél.
Ahhoz, hogy elnyerjük a halhatatlanságot, az istenek tudatszintjére, az istenek honába kell jutni, ahol már nincs halál.
Comments