Darai Lajos: Naplóbölcsességeim 1244.
1244
A metafizika halhatatlanságáról írni talán még annyira nem
kockázatos, de önmegbélyegzőnek lehet beállítani, mint ki lemond
az evilági ésszerűségről, hitbéli dolgokkal traktálja magát,
jobb esetben csak magát, s nem akar vele másokat is megtéveszteni.
De hogy szükséges, és lesz is metafizika mindig, az nem arról szól, hogy
mi a tartalma, mit mond, állít vagy tagad, hanem valósághoz viszonyunkról,
a gondolkodás általi valóságfeltárásról, ami sokféle lehet,
de nem lépheti át a határt, mit gondolatszületés korlátja jelent.
Ez utóbbit úgy is fogalmazzák újabban, elmosva a jelentőségét,
hogy nem írhatjuk bele az összes könyvről szóló könyvbe magát ezt a könyvet,
azaz az összes halmazok halmazaként nem tartalmazhatja önmagát,
de ez nem jó érv, mert éppen elég ismeretet tartalmaznak ama könyvek.
Másik, a dolgot elkendőzni akaró igyekezet mi magunkról szólva
állapítja meg, hogy megismerőképességünk sosem vonatkozhat olyan
módon önmagára, hogy az érvényes, azaz teljes legyen, mert ugyanazt nem
lehet ugyanazzal megismerni, világot világgal, amiből mi vagyunk.
Eddig csak a „miért nem lehet”-et, „ne legyen”-t cáfoltuk, nézzük meg hát, miért
van rá most is, és lesz mindig szükségünk, tesz jót a lelkünknek, kielégít, vagy nem,
amit igen olcsón is elintézhetünk azzal, hogy érzékelésen túlit
keresni mennyire izgalmas kihívás, erről szól emberségünk lényege.
Mert még aki megvonva vállát, le is mondana a gondolatilag elért
területről érdeklődése hiányában, elég nagy slamasztikába tud
keveredni, hiszen magát az érzékelést sem magyarázhatjuk meg azzal,
hogy az érzékelt belénk furakodik és megmondja nekünk, hogy ő micsoda.
Hanem többlépcsős folyamatban, már magzatként elindul bennünk rendszerezés,
észhasználat, ha tetszik, jelzésekből következtetés, várakozás, teljesülés
sorozata, csecsemőként pedig elárasztanak a magyarázatok, hogy
a kísérő szavakról már ne is beszéljünk, s megfogan bennünk a jelentés.
Ezt pedig igen nagy sebességgel kiterjesztjük addig még nem érintettek
elgondolásunk szerinti értékelésére, megnevezésére, hogy csak
győzze csodálni haladásunkat minket szerető környezetünk hálásan,
mely mennyiséget később minőségnek vélve, báván lemondunk újabbakról.
Ezen újdonság alatt a legmélyebbre hatoló kíváncsiság-eredményt
értjük, aminek igénye már nem jut el mindenkihez, mert helyettesítve
lett egyes foglalkozások teljesítményével, ami megrekedhet akár
ókori szinten, de naprakészsége is igen nehezen bizonyítható.
Comments