Darai Lajos: Naplóbölcsességeim 1278.
1278.
Hömpölyög a zene, árad lankadatlan, látjuk ugyan mozogni a zenész
kezét, de alig törődünk vele, arra figyelünk, amit hallunk, hangzatok
sorára, futamoknak mondják a hozzáértők, szellő szárnyúnak a költők,
de egyik hasonlat sem adja vissza hűen e közegtelen teljességet.
Mert a fejben, az agyban, az elmében fogan meg pillanat alatt, mert már új
egyes hang követi, hangív talán, folyam, megszakítás, ütem és ritmus,
no meg a dallam, emelkedő-ereszkedő és hullámzó módon, rohanva
vagy lelassulva, halkan, majd egyre erősödve, lényege változatosság.
Mert ha ugyanaz szólna szirénaként, vagy bimbamozna, mint a harang szava,
nem tekintenénk zenének, még ha van is ilyen alkalmazására példa,
de ott a színvonalat csak az üti meg, ahol rendszerben jelentkezik a
szokatlanság, s mennyire fárasztó, nem úgy, mint a hagyományos hangszerelés.
Felfoghatatlan tehetség-megnyilvánulások, talán csak kívülállónak,
hogyan jött létre, honnan, kérdezzük, de mivel van, elfogadjuk és örülünk
neki, oda megyünk vagy oda kapcsolunk, ahol felhangzik, megfizetjük
a zenészeket, még élő szerzőket, de aztán egyszercsak lejár a jogdíj.
De a hatás tehát nem szűnik meg soha, ha marad még, aki felidézze,
kottát kell olvasni hozzá, mert az alkotó oda rögzítette szorgalmas
munkával, mi külön csodálat tárgya, s még inkább egy-egy mű születése,
ész, érzelem, értelem és indulat keveréke, ahogy mi elképzeljük.
Próbáljuk magyarázni a megragadhatatlant, ahogy kipattan a fejből,
hogy kétféle úton szereznek zenét, gondolatban elébb s aztán lejátszva,
vagy a megvalósítás játékából kiszűrve maradandó rögzítendőt,
mi messze vagyunk ettől, közelebb zenészek, kik le tudják játszani nekünk.
Ez a művelet is érdekes, mert összhangzat nagyobb arányát vezényelni
szükséges, ugyan mindenki maga képes valóságba áttenni a jelet,
de minthogy nem vagyunk teljesen egyforma gépek, ahány hangszer, annyi finom
eltérés, rezdülés, karmester felügyeli, hogy együtt dobbanjon zeneszív.
A régebbi eset, ősi akár, hogy a nép ajkán szólt, körében őrződött
a keblet duzzasztó dalok özöne, vagy a búsulóké, siratóké, de
az együtt dalolás, tánc élményét csak közelíti mai zenehallgatás,
ezért nem bírunk magunkkal és egész testünk mozog könnyűzene terében.
Utoljára hagytam azt a magas fokot, amikor helyben, akkor születik
az a zene, amit előad mestere hangszerének, műfajának és értő
füleknek, mert kell a közönség is az örömhangulathoz, megélt szabadság
üzenet-befogadással létrehozásához, ami minden zene célja.
Comments