Darai Lajos: Naplóbölcsességeim 1293.
1293.
Amikor még a kommunizmus rémsége volt
nemcsak riadalom, hogy hamar bekövetkezhet,
már a kertalján van, ablakunkon kopogtat, hanem
valós arcát mutatta, gyászos következményű
intézkedéseit kellett egyre elviselni, népnyúzását,
lélekölését, – minden jóba kapaszkodtunk.
A jó hitébe, a gondolkodás emberi mivoltába,
a szabadság és igazság kincsének bármilyen
áron való megőrzésének vélt módjába,
keresve a megerősítő eszméket és elvetve
a nyilvánvalóan károsakat, de közben mindazt
titkolva, hogy ne essen bántódásunk érte.
Mert tudtuk, „semmi sem tart örökké; Százötven
év alatt sem lettünk törökké”,[1] túl kell élnünk
mennél többen, kell a maradékunk a jövőnket
építeni, de már az átélt borzalmakat is figyelembe
véve, nehogy visszajöjjön, ami elmúlt, minek
vége lett, mert hittük, így fog történni, istennek hála.
A magyarok istenének, akiről nem feledkeztünk
el sosem, hisz’ mások köröttünk méginkább
saját magukat istenítették, bár istentagadást
mímeltek, azaz népüket szolgálták, akár másfelé
tett árulás árán is, egyetemességet elnyomásra
szűkítve, mi minket sújtott leginkább.
Már akkor láttuk és megtanultuk, hogy
a világ látszata nem azonos a véres valósággal,
amit fegyverekkel vívtak ki, nagy áldozatokkal,
ami elnagyolttá tette a győzelmet is, a nemzeteket
megalázták, újra szolgák legyenek, mint
korábban mindig az írott történelem során.
S csak kiváltásos réteg boldogulhatott igazán,
de a berendezkedést mindenki szolgálhatta,
s az okosak, tehetségesek hivatástudatuk
kedvére, míg szerencsét elkerülők, tanulatlanok
inkább megszenvedve az élet javaiért, nem
volt abban a rendszerben sok előremutató.
Így hát a változásra várva, azért csak keveset
tehettünk, de tettük a lehetőségek szűkre szabott
kerete között, felismerve, hogy a minket ért
kegyetlen külső és önelnyomás segítette
mások könnyebb sikerét, gazdagságát világszerte,
kétféle tábort alkotva ugyan, de egységként.
Azaz volt akkor is valami mélyebb összefüggés,
érdekalap, amit nem hoztak nyilvánosságra,
de csak-csak kiszivárgott, illetve a múltbeli több
szövetségnek is a jelenig nyúlt az árnyéka, s
lehetett tudni kölcsönös függőségről is, hogy
egymást fenyegetve rendezték el legjobban dolgukat.
Így elmetársnak a mesterséges eszmesivatagban
ezesetben csak az örök értékek, örök igazságok
maradtak, ésszerűség, érzelmi egészség, amit
az eszmetörténetből is meríteni lehetett, de
voltak kortárs szereplők, kik szabadon
fejthették ki a korszerű egyetemes emberit.
Rájuk is figyeltünk, amennyire lehetett, és
a mi nagyjainkra jobban, mert az itteni talajból
nőttek ki, ahol a gondok régóta súlyosak, s
eközben amikor eljött az idő, hogy a
világfordulatot országunk, nemzetünk és népünk
is a maga javára felhasználja, csalódnunk kellett.
Mert már készen voltak az olyan megoldások,
és annak levezénylőit is titokban kiképezték,
helyzetbe hozták, melyek idegen érdekek
mentén indították meg az átalakulást, hamis célokkal
s káros eszközökkel, hogy hamarosan éreztük,
csöbörből vödörbe estünk, de nem volt ellenszer.
Azóta fokozatosan, aprómunkával mégis éled
a nemzet, szerzi vissza erejét, érvényesíti saját
legjobb tulajdonságait, de csak lassú folyamatban
eredményt elérve, a világutánzás kísértését
lehető legjobban visszaszorítva, mert
ott nagyobb baj lett, mint itt volt régen.
Amit mi végigszenvedtünk, az most tehát
ott kopogtat, nem kérünk belőle, de az
ellenállásunkat gyengíti, hogy az ellene felhozott
érvekből hiányzik a régebben megfogalmazott
kritikák éle, sőt mintha azt épp magunk ellen
fordulni látnánk, és ez félrevezet minket eszmei téren.
A szűk látókört akarják ránk erőltetni ördögi
körökből s megtévedt mieink, hogy gyűlöljünk
minden egyetemes emberit, mintha nem mi lennénk
annak legjobb letéteményesei, legrégebbi ismert
fennmaradt népként, kinek bár volt ókora,
azt egész világösszefüggés elvitatja s -veszi.
Amint őskorunkat is, mintha az ember
akkor még a levegőben lógott volna, s nem
földön élt volna, máig elérő nyomokkal,
következményekkel, amikért harcolnunk kell hát,
feltárva felmutatva a világnak, mint annak többi
részét is bevonni az emberi előtörténet valós képébe.
[1] Kabdebó Tamás: Memento libertatem. http://www.szozat.org/index.php/lira/tartalom/3357-kabdebo-tamas-memento-libertatem.
Коментари