Darai Lajos: Naplóbölcsességeim 1298.
1298.
A képzeletbelihez viszonyulásunk adja
emberi lényegünket, és a sorsunk múlik rajta,
hogyan értékeljük, ahol nagy nehézséget okoz
függetleníteni magunkat az érzékelés hatalmától,
s ha sikerül, csöbörből vödörbe eshetünk,
mert fellép képzetek még nagyobb ereje.
A gondolkodásunkról van szó valójában,
amit az emberi életünk tesz lehetővé, így hát
a magyarázatához, hogy honnan van a képzelet
és gondolat, kihagyhatatlan az ember eredete,
akihez pedig a világé szükségeltetik, ahol
magunkat szüntelen megjelenni látjuk.
Még alvásunk idején is vagyunk, s ugyanazokként
ébredünk fel, mint voltunk, mások vesznek körül,
akik közül az idősebbek szoktak halva eltűnni,
s fiatalabbak utánunk születve egyszercsak
megjelennek, de a világ másfajta élőlényekkel
is szolgál: végtelen növényzet és állatsereg.
Valamikor viszont tehát észrevehettük,
hogy mi olyan lényekké váltunk, akik többet
tudnak, többre képesek, mint a flóra és fauna,
de ettől nem változott sokáig semmi, ugyanúgy
az alkalmazkodás jelentette a túlélést,
a körülményekhez, időjáráshoz, szükségletek szerint.
De a képzelet és gondolat már igen régóta
önállóságként ott volt legalább egyesek fejében,
öregebbekében, tapasztaltabbakéban,
és ők közvetítették a fiatalabbak, zöldfülűek
felé, s ennek lett hagyománya, valamilyen
fokon intézményesült a tudás átadása.
Ettől kezdve viszont már nyilvánvalóként
volt jelen a közlekedés fejtől fejig, s ami átment,
előbb talán mutogatással, érzelmi hangokkal,
az megkülönböztette nemcsak az adót és vevőt,
de a felfogandót szintúgy, mert sikeres
tevékenység, vagy hiánya, rámutatott a tényezőkre.
Későbbi fejlemény lehet, bár sokezer éves
ez is, hogy külön létezést kezdtek gondolni a csak
gondolt szereplőknek, valami felfoghatatlant, és
ebben tudtak megnyugodni, mikor tehetségük,
létezésük határait tapasztalták, de mindez
kétséges, éppen a valósághoz viszonyuk miatt.
Az pedig azt mutatja, ami talán manapság van
visszatérőben, hogy a végtelenséget nemcsak
felszínesen, megfoghatatlan, láthatatlan nagyság,
messzeség jelentette számukra, hanem gondolatvilággal
is meg tudták támogatni a magyarázatlan
jelenségeket, képzelt folyamat mentén.
Azaz ha valami megtörténik, és nem tudjuk,
miért, attól még van oka, s azt képzeletileg
kell számontartani, műveletet végezni vele,
hogy közelebb kerüljünk megértéséhez, még ha
csupán feltételezetten is, hiszen így leszünk
világunkkal egyre azonosabbak, mi egyedüli cél.
Comments