Darai Lajos: Naplóbölcsességeim 1301.
1301.
Megtévesztettség-állapotban döntő tényező:
nincs tudomása róla, aki elszenvedi, saját
táptalajból borul virágba nézete, erőst úgy érzi,
szabadsága lángol, mikor érvel mellette,
s aki ellene van, szellemileg elmaradott,
sajnálandó, s néha megvetendő is jogosan.
Az ellenoldal viszont ugyanezt gondolja őróla,
amiért megfagyhat köröttük a levegő,
átjárhatatlan közeggé válva, lehetetlenné
téve a párbeszédet, ahol elsődleges feltétel
azonos fogalmak használata, belátva
keletkezésük, felépülésük körülményeit.
De ha a világnézetet valamilyen eltérő helyzet
befolyásolja, aminek különbözősége egyik
rétegnek kedvező, a másiknak nem, akkor
nem közömbös megnevezés születik, hanem
értékelés, és a szó mást és mást fog jelenteni
üdvös vagy káros felhangokkal eltorzítva azt.
Ilyen összefüggésrendszerben nem tudhat
megvalósulni egyetemesként használható nyelvi
érintkezés, s földhözragadt lesz, mi nagy tragédia,
mert egyébként az emberlényeg veszik el,
hogy a legkisebb hozzátételek gazdagítják
egyének részéről, növelik a nyelv leképező erejét.
Majdhogynem kiesik ugyanis a szemléletből
a szempontrendszer fele, és csonkán, bénán
gondolkozik, aki nem az egészet veszi figyelembe,
csak magára, elve, iránya győzelmére ügyel,
megsemmisítené akár, ha tudná, a túloldalit,
így viszont szegényebbek leszünk végül sajnos.
És mintha ezt látnánk ma, nemhogy kibontakozni,
de valamilyen alakban már régóta érvényesülni,
s a baj az eddig felvázolt képnél annyival
nagyobb, hogy már tovább lépett az értékelt fél
a dicsőítés felé, míg az értéktelennek besoroltat
lenyomták az undorítóság legmélyére.
Innen és onnan nézve tehát ördögöt látunk ott,
ahol angyalt mutatna magáról a szereplő,
bár az angyalság azért rendelkezik csábítással,
míg az ördögséget senki nem választaná, vállalná
önként, tehát már az egyensúly messze nem áll fenn,
és küszöbön a bukás, ha mindkét fél téved.
Egyik, a hatalmas mellőzi a kicsi, becsületes,
hűséges, szorgalmas emberképet mint
szükségtelen luxust gyakorlatias sikerközpontúságában,
kitéve magát esetleges természeti csapások
végzetes kárainak, hiszen végső szélsőségig
feszített húron pengeti talmi fényűzését.
Másik, az alantas elfelejti gyakorolni
igazi tehetségét, a természet lágy ölén nyugvó
elemi létezését, s ő is kiszolgáltatott lesz,
ezért nem egymás ellen kellene harcolni mostantól,
hanem éppen a megtévesztettség ellen,
belátva eredetét felszámolni működését.
Comments