Darai Lajos: Naplóbölcsességeim 1309.
1309.
Célkeresők – lehetne a hű elnevezésük azoknak,
akik külön célt keresnek életnek, világnak,
értelemnek, érzelemnek, kapcsolatoknak, holott
ezek mind magukban hordozzák céljukat, nem kell
nekünk megtalálnunk hozzájuk szóló kulcsként,
hogy kinyissuk titkukat, jól működtessük őket.
Kezdjük mindjárt az élettel, világos, hogy
fordítva van, nem én adok neki, hanem ő nekem
lehetőséget, hogy betöltsem rendeltetését, ami
majd célomként értelmezhető, pontosabban,
szándékomként, kihozzam magamból a legtöbbet,
kifejlődjek és működjek, boldoguljak és boldogítsak is.
És az élethez kell a világ, melynek innen nézve
nem kell keresni ennél többet, hanem ismert
folyamatok kezdetét látva benne, az ismeretlen
forrást közelebb hozni megismerő eszközökkel
hozzánk, de nem átfogó szemlélettel tekinteni rá,
úgy, mintha mi ki tudnánk fürkészni szándékát.
Azaz értelmét, holott csak annyit tapasztalunk,
hogy mi látjuk értelmesnek a körülöttünk való
rendet, elrendezettséget, egymásra épülést, de
ez csak a felszínes elképzelésünk volt, minden
közelebbi pontos vizsgálat éppenhogy
káoszosnak találja az érzékelhetetlen méreteket.
A mi miért van, mit mi okoz kívánalmunkat mintha
nem teljesítené sem a világ, sem az élet, egyrészt
bonyolultabb annál, hogy egyből megértsük,
képzetes fogalmakat kell kitalálnunk hozzá,
másrészt ez bizonytalanná tesz bennünket értelmünket
illetően, hogy az csak alkalmazkodás hozzá.
Pedig mi értelmesnek azért tartjuk magunkat,
mert alkotunk, kitűzzük a célt és akarattal
megvalósítjuk, s ez így is volt sokáig, használtuk
a világ adottságait kedvünkre, de a részecskékig
érve kicsúszott a talaj a lábunk alól, és az
értelemnek is más összefüggésrendszere lett.
Inkább érzelmi életünk szolgálata, mint
függetlenedés tőle és attól, ami a világhoz köt,
mintegy önállóvá tenni az észt, nekünk szolgáljon,
ne kettőzze meg világunk anyagi és szellemi
létezésre, utóbbit tekintve értelmesnek, míg
előbbi csak megismerés, feldolgozás tárgya.
Mert ilyenként magasabb szellemi létezést
képzelünk magunknál, akinek már lehetnek
céljai, szándékai, éppen a világgal, életünkkel is,
és ekkortól kezdve nem annyira a világ fog
érdekelni bennünket, hanem e magasabb
értelemnek velünk kapcsolatos célját megtalálni.
S itt most visszakanyarodtunk a kiinduláshoz,
célkereséshez, de meddő módnak látszik ez,
jobb a céltalan célszerűség elvét követni, nem
külső elv vezérlését vélni a magunkban, általunk
találtakban, hanem saját célunk teljesítését,
s akkor még a közösségi életről nem is szóltunk.
Comments