Darai Lajos: Naplóbölcsességeim 1325.
1325.
A bölcsesség lényege nem a megállapítás,
hanem a tanácsadás, mégpedig azért, mert nincs
nehezebb dolog, mint más helyébe beképzelni
magunkat úgy, hogy helyt is álljunk a gyakorlatban.
Szépeket mondani könnyű tehát, okosakat
is, de olyat, ami kiválóan megvalósul,
nyilvánvalóan betölti szándékozott célját,
bátorságot is kíván a közlőtől ész mellé.
A szép esetében úgyis lesznek, akik éppen
azt nem találják szépnek, azaz a művészetben
is van kockázat, de az érzésünk meggyőzhető,
csak ismerni kell jól érzéki elvárásunkat.
Ez pedig igazán hasonló a hasonlónak
örül elven működik bennünk észrevétlenül,
mert ebben is többnyire mintát követünk, vagyis
nevelőink tárják elénk a műfaj nagyjait.
Okoskodni ennél nehezebb, mert a léleknek
szellemi oldalát kellene befolyásolni,
ami azért szinte lehetetlen, mert megrögzött
eszmék foglyai vagyunk több nemzedéken által.
Hiszen éppen ez a szellemiség lényege, ez
az áthidalás, kapocs, összeilleszkedése
réginek és újnak, úgy férnek meg egymással, hogy
valójában nem történik lényegi változás.
Nohát, ebbe tenyerelne bele új okosság,
ha hagynánk, de mi nem engedünk a negyvennyolcból,
még büszkék is vagyunk helytállásunkra, kitartó
védelmére – túlzón – öröknek tekintett eszméknek.
De azok nem a változatlanságtól örökök,
hanem a feladathoz alkalmazott módszertől,
ami tehát csak akkor igazán eredményes,
ha igazi újdonsággal tud célba tartani.
Ezt jól mutatja, hogy mennyire szükséges lenne,
amikor arról a bizonyos közérdekről van
szó, amelyhez mindenkinek hozzá kell járulni,
különben nem valósul meg, csak döcögve halad.
Ekkor tehát, minthogy senki sem akar túl sokat
költeni közügyre, meg kellene mondani, hogy
ki-ki mit csináljon, hogyan mozdíthatná elő
a közboldogulást, amit nehezen fogad meg.
Mint tanácsot tehát, aminek van nemcsak eszes
oldala, de erkölcsi szorítása is, lehet
látni igazságát, mégis igazságtalanság
merül fel, hogy a másik talán kevesebbet ad.
Az önérdek igyekszik mindent felülmúlni, vak
emberré tesz rögvest, ha tanácsolt magatartást
nem tesz vonzóvá beleélő jelleg, ésszerű
hasznosság, amit elfogad a kényes ízlés is.
Comments