Darai Lajos: Naplóbölcsességeim 1343.
1343.
Örvendezésben és jajongásban közös gyökerű
sikert és sikertelenséget ünnepel, gyászol
az ember, hogy nem tőle függött, kiérdemelte,
avagy haragos arcát mutatta felé Isten.
Az örömöt megemeli Isten derűs arca,
fényezi, egész a tombolásig hevítheti,
a bánatot mérsékli, hogy teljesíthetetlen
követelménnyé felsőbb döntés sorolta a célt.
Tanulság kellene legyen ebből, hogy életünk
harca jobb, ha józanul folyik, nincs benne mámor,
de legyen bátorsága, ki elindul, nagy mersze,
éles legyen fejsze, de főként összpontosítson.
Még így sem garantált, hogy kitűzött feladatát
teljesíti, hiszen láttunk már eszközt repedni,
acélt is, izmot szakadni, bár csak ritkán, hiszen
ahhoz túl kell erőltetni magunkat, anyagot.
Önzetlen örömforrás a másik, többi ember,
családtagok és barátok, ismerősök, de még
távoli esetek is manapság, tudunk róluk
azonnal, közvetíti őket modern közhírgyár.
Ami megtévesztést is hordoz magában, mert a
beleszólásunk, ráhatásunk hatványozottan
lecsökkent, mégis érzelmileg azonosulunk,
elér dicsőség, magunkra veszünk kudarcot.
Úgy érezzük, részesülünk minden földi jóból,
bár a valóságban közünk nincs hozzájuk, de érzés
szintjén beleéljük magunkat, amint veszteség
alkalmával is könnyezni kezdünk önkéntelen.
Gyakorlatilag megráz mindenki halála és
zokogásba kezdenénk legszívesebben, ámde
tartani kell magunk, mert legalább mi megúsztuk,
s háborúban ránk erőltetett egyoldalúság.
Hogy csak sajátot sajnáljunk, gyűlölt ellenséget
lelkünkben is el kell pusztítani, ugyanígy a
mások öröméért te minek szurkolnál, hangzik,
törődj a magad dolgával, ott intézz előnyt.
Azaz mintha maga Isten lenne a karmester, de nem
együttességet vezényel, hanem véres versenyt,
öljük, irtsuk egymást, úgyis sokan vagyunk már itt,
míg a végén beteljesítjük rejtett szándékát.
De ez nagy tévedés, inkább szándékos hazugság,
olyan megengedhetetlen hivatkozás, amely
felmenteni rendeltetett „a jóért tett rosszat”,
mintha gondviselés helyére akarna lépni.
Így pedig a düh uralkodik el rajtunk, látva
egyik ember s tábor ördögi mesterkedését
a másik ellen, ahol így már sem örömködés,
sem elsiratás nem képes valóságos lenni.
Comments