top of page

Darai Lajos: Naplóbölcsességeim 1366.






                                  

          

1366.

  

Hogy mikortól olvastál nehéz szövegeket,

és milyen vonatkozásban, kevésszer kérdezted 

eddig magadtól, elmélyültségnek fogadtad el,

ami csak későbbi életkorban szokott jönni.

 

Mint a felsőbb matematikát és elméleti

fizikát is, vagy az élettan vegyi elemeit,

megalapozza könnyedebb, felszínes ismeret,

eljárás, alap, amire építeni lehet.

 

Olyan beszélővel is ritkán találkozhatni,

aki a bonyolult összefüggéseket napi

szinten használva fejti ki mondanivalóját,

és éppen egy igen fiatal szembejövőnek.

 

Aztán amikor tanártól hallod ezt, aki a

hivatalos tananyagot mondja, adja elő,

és már a tudomány magasabb régióiból

merít, igen megnehezíti a megértését.

 

Mert vagy rengeteg idegen szót használ, szakmája

nyelvi sajátossága szerint, vagy olyan képlet-

erdőt alkotva vezet le eredményeket, hol

te csak bolyongsz eltévedve, reménytelen fejjel.

 

Amikor magyaráz, sem érti, te mit nem értesz,

hiszen nyilvánvaló logikus, amit előad,

benned lehet a hiba, rejtett ellenállással

a befogadás iránt, vagy a tantárgy ellen.

 

Sőt, sokan a tanárban látják, érzik a hibát,

és inkább utálattal elfordulnak az egész

tudásterülettől, csakhogy ne kelljen szenvedni

tovább az érthetetlenség miatti unalmasságtól.

 

És akkor ott vannak még a nehéz olvasmányok,

ha kezedbe veszed, leteszed szinte azonnal,

nemhogy miatta olvasóterembe beülnél,

félnapokat áldozva befogadni szavát.

 

És azokat a hosszú, bővített és összetett

mondatokat, a sok alá- és mellérendelést,

amivel a leírás, bonyolultságok után

menve, közelítő ábrázolást kíván adni.

 

A megértéshez pedig szükség van nemcsak szavak

jelentésének külön-külön ismeretére,

a meghatározásokat szinte bemagolva,

hanem alkalmazás szövete felfejtésére.

 

Ezért amikor lépésről lépésre haladva

tudásod már elegendő fényt gyújt a fejedben,

bevilágítja, fölé emelkedve, a nehéz

gondolati terepet, és el tudsz igazodni.

 

Nemcsak befogadod a világ elvi tájának

elsajátított álláspontját, de tüzetesen

ellenőrizni is képessé válsz elméletet,

felnőttél a feladathoz szerves észrevétlen.

 

 

 

 

 




 


1 ความคิดเห็น


nyemezaz
19 ต.ค. 2567

Darai uram.. én azt vallom hogy ha a könyv tanítana, akkor nem lennének iskolák, és nem lennének tanárok..

- csak könyvnyomtatás lenne.


Most az én szakmámban is megpróbálják az oktatásokat e-learnin.. hm.. szóval villanytanulásra cserélni, és nem fogják akarni észrevenni hogy ebből mi fog a mi fejünkben megmaradni.


Bocsánat.. ez csak annyiban kapcsolódik a mai Naplóbölcsességhez, hogy a könyv csak tartalmazza az írójának a tudását - de nem segítőkész

Az oktatás nem csak annyi hogy kérdés esetén elismételni a már egyszer előadott részletet.. mert általában nem egy pillanatnyilag kimaradt figyelem miatt nem érti az oktatott.

ถูกใจ
legte Tanka.jpg

VARGA DOMOKOS GYÖRGY művei itt és a wikin

dombi 2023.jpg
vukics boritora.jpg
acta 202305.png
gyimothy.png
dio.jpg
KIEMELT CIKKEK
MOGY2023.jpg
bottom of page