Darai Lajos: Naplóbölcsességeim 1391.
1391.
A fényforrás eszünkbe juttatja az időforrást,
mert ahogy a fény nem a semmiből jön, az idő sem
lehet kibocsátásmentes, ha nincs elindítója,
nem mozog s telik, örökkévalóságban élünk.
De nem így van, s helyette az „örök anyag” feltevés
akar magyarázatot adni, áthidalni élet
mulandóságát, körforgásszerűségét, mulandót
túlélni nem, de túllévőségben tudva folytatni.
Csak lenni, lenni, és nem táplálkozni, mert az étel
elfogyhat, még ha szervetlen anyag is, mennyisége
lévén fogyóeszköz, nem végtelen, s már csak az lehet
a kérdés, ki vagy mi, kit vagy mit fogyaszt, semmisít meg.
S hogy az egész is, ugyan miért ne semmisülne meg,
hacsak a forrás is meg nem tud újulni, teremtve
önmagét, s máris olyan végső kérdéshez jutottunk,
mit régóta feszegetnek, babér s máglya járt érte.
Manapság sincs nyugta, aki fel meri tenni
a tudósok között értelmetlennek tartott, mert nem
megválaszolható ügyet komoly kutatandóként,
kinevetik, megvetik s ellehetetlenítik aztán.
Az fel sem merül, hogy értelmünkkel van baj, mert abban
csak kézzelfoghatót értelmezve van bizonyosság,
viszont aki tudóst fizet, biztos választ követel,
elbocsát fantáziálgató kísérletezgetőt.
Különösen a közös pénzt költőket szorongatja
használható eredményért állami felügyelet,
s ez már így volt a múltban, mindennapiság torozott,
abban otthon volt a király is, abból kért többletet.
Látva a csillagok alakját, mozgását, onnan várt
magyarázatot, mi mit jelent idelent, életünk
számára, és a válasz csak közelálló lehetett
valóságos történéshez, fejvesztés terhe mellett.
Ilyen körülményeket örökölve a tudós fők
ezért még ma sem merik kimondani, gondolni se,
amit a következetesség diktálna, nem divat ott
vizsgálódni, ahol nem lehet pontos ellenőrzés.
Így például az időelőtti sem gondolható
létezőnek, ha mindent időben mérünk, a kezdet
előtti lét értelmetlen, hittitoknak mondják a
vallásban is, nem ajánlatos vele foglalkozni.
Ilyenkor jön a feltevéses kísérletezés a
képbe, feltéve, hogy az időforrás állandóan
megújul, önmagát is szaporítva teremt időt,
s ezzel fenntartottat táplál kimeríthetetlenül.
Ám így sem jutottunk a kérdés végére, tudunk még
tovább kérdezni végtelenül, miközben társai
leszünk a folyamatnak észben, s ennyi elég nekünk,
meghagyván a valóságnak, hogy önmagát alkossa.
Comentarios