Darai Lajos: Naplóbölcsességeim 1478.

1478.
Tetteink következményeinek háromféle
megítélése közül csak a semleges lenne
elfogadható, ha egyedül élnék, avagy kis
közösségben még mindig, amint annakidején.
Ám lehet, nem volt ez másként egészen sokáig
a természeti népeknek mondottak körében,
sőt, nálunk a faluközösségekben is, modern
világunk kényszerei megjelenése előtt.
Ez a semlegesség nem közömbösség, hiszen az
értékelés benne van, olyannak látni a tett
eredményét, hatását, s eredménytelenségét,
amiként önmagát megvalósítja rend szerint.
Ez a rend az emberi tevékenység és elvi,
elméleti alapja közti összhang áldása,
nemzedékek egymásutánjának tapasztalat-
kivonata, emberlényegi hatékonyságunk.
Ehhez képest a mai világban még többletet
tesznek hozzá, külön dicséretet és jutalmat,
avagy elmarasztalást és büntetést, utóbbit
viszont lekicsinyítve jelentéktelenségig.
Mármint ahhoz a kárhoz, gyászos tragédiához
viszonyítva, mit rombolással, emberöléssel,
életek sorának kioltásával okoznak,
szinte ösztönözve ezzel az elkövetését.
Halálbüntetést mint megtorlást ritkán régen is
alkalmaztak, hogy írmagját is kitöröljék a
bűnnek, elfelejttetve emlékezetből, nehogy
ragadós legyen, ismétlődést így iktattak ki.
Másik hozzáállásunk a kitüntetés, mintha
mindenkinek azért kellene hajtania, de
csak kevesen kapják meg, s már a büszkeség lesz a
tett következménye, nem annak jó, szép hatása.
Pedig tehát egyáltalán nem a dicsőségre,
hírnévre kellene törekednünk, különösen
nem visszamenőlegesen, visszavetítve a
múltba elődeink kiválóságát, kérkedve.
Elegendő lenne, ha azt a bizonyos semleges
vizsgálatot végeznénk, a gyakorlatiság és
hasznosság szempontját alkalmazva, mert
túlélés dolgában az mindenkinek előnyös.
Comments