Darai Lajos: Naplóbölcsességeim (1547.)
- szilajcsiko
- ápr. 19.
- 1 perc olvasás

Másként látjuk a világot, és ez nem lehet baj,
csak ha végzetes különbség támad nézetek közt,
olyan, hogy már kanál vízben megfojtanák egymást,
s ennek aztán komoly következményei lesznek.
Más egyéni, és más közösségi szinten, egész
világ megosztottá tehető, de az nem spontán
folyamat már, kikényszerítik szekértáborba
tömörült erők, nem is tudjuk, milyen rég óta.
Mindenki maga fogja fel eszményi esetben
a létezésünket kísérő, befolyásoló
gondolatokat, a másoktól jövőket is meg
kell emészteni, s fontos a társítási alap.
Ezért a nevelést a legszélesebb körűen
kell végezni, nem szabad szakterületeket nagy
előnyben részesíteni és csak arról szóló
képzést folytatni, ami eléggé divatos lett.
Olyan indokkal, hogy nincs elég idő és erő
mindent megtanítani, s egyébként is ismeret-
bővülést, gyorsulást, sőt duplázást élünk meg,
tehát helyes válogatni, szűkíteni tananyagot.
De ez hamis érvelés, fel kell mutatni mögöttes
szándékát, hogy irányítottá váljon eszmei
berendezkedésünk, s lényeglátásunk kevésbé
alakul ki, mert mellékesekkel foglalkozunk.
Igaz, azon a területen mesterré válunk,
ám azon kívül már nem saját indíttatásból
nyerjük véleményünket a világ dolgairól,
hanem előkészített sémában járunk.
Jobb esetben képzi magát természettudós a
társadalomtudományi területen, de ez
ritkább, amint az is, hogy a bölcsésznek lenne
matematikai, fizikai műveltsége.
Így aztán eléggé elmegy egymás mellett úgy a
felfogás, hogy alig tud érintkezni gondolat,
mindenki a magáét fújja, közmegegyezés
lehetetlen, megosztottá válás keletkezik.
Tömegmértetekben ez méginkább így van, kevés
megértés-szándékot látunk átlagembernél,
mindez tehát mesterségesen így alakított,
de lényeglátásra mégis képessé válhatunk.
Comments