Darai Lajos: Naplóbölcsességeim (1550.)
- szilajcsiko
- ápr. 22.
- 1 perc olvasás

Keveset törődünk a nyelv mögötti tudással,
ami elvileg minden emberben ugyanaz, de
különbséget látunk a gondolkodásban, mert
azt hisszük, hogy nincs közös eszmei alap bennünk.
De már ez is kétértelmű, ez a kijelentés,
mert nem arra vonatkozik, hogy rajtunk kívül van,
hanem hogy nem létezik közös, nyelvtől független
szellemi tájék, amelyből táplálkozik lelkünk.
Sőt, harmadik változatot is gondolhatunk, hogy
a szellemet önállóság jellemzi és egység,
van valahogy valahol és szolgáltat forrásként
letöltéskor kifogyhatatlan hullámokat ránk.
Mi pedig képesek vagyunk agyunkkal felfogni
ezt a jelhalmazt, ami már értelmezése is,
csupán helyzetünkben rejlő eltéréseket kell
feldolgoznunk, amit mi személyként érzékelünk.
Hogy mindhárom megközelítés igaz, nem fér a
fejünkbe, de csak neveltetési beállítás
miatt, hiszen leginkább külön-külön szokták ezt
vizsgálni és tanítani, középsőt kihagyva.
Azaz agyhullámaink összekapcsolódását,
pedig ez lehet a kulcsa az egyéni élet
csodálatosan gazdag egyéni és elvontsági
művelésének, néha megmagyarázhatatlanul.
És a képesség mérlegelése sem mutat mást,
mert a többi ember, sőt a nemzedékek nélkül,
együttműködésük, szellemi elsajátításuk
nélkül kevesek lennénk az élethez egyedül.
S ez a mintakövetésen túl az ösztönösség
felé terel bennünket, növény- és állatvilág
tanulmányozása során ismét előjön a
háttérből valahogy önálló alakban tudás.
Olyan ismeret birtokában használ megoldást
mindegyik tagja az élővilágnak, ami jól
kifejezi megélt környezetét, mintegy tudat
képződik körülötte és benne azonosan.
Mi pedig szintén élőlény vagyunk, majdnem minden
tulajdonságot birtoklunk valamennyire ott,
hol boldogulnunk, alkotást teljesítenünk kell,
mi még sok további nyelvi leleményt megkíván.
Comments